Gå til innhold

Access databaser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver å skal lage en access database med en funksjon jeg ikke helt får til å virke.

Gitt et eksempel hvor man skal lage en database for hotellrom bestilling. Gitt at alle rommene vises i en kombinasjonsboks et skjema. Hvordan kan jeg få til at KUN de rommene som er ledig i gitt tidsROM vises i kombinasjonsboksen?

På forhånd takk for hjelpen

Helge

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo...men da må man selv krysse av form om det er ledig eller ikke...men det blir jo tunvindt...dersom man skal registrere en bestilling av hotellrom(jmf. mitt eksempel) vil romnr og dato for innsjekking og utsjekking bli registrert. Ved neste bestilling dersom dette berører tidligere bestillingers utleie tidsrom er det ønskelig å IKKE få dette rommet opp i kombinasjonsboksen. Dette løses vel ikke ved å gjøre slik?

Quote:

Den 2002-06-04 20:03, xoop skrev:

Du må bare lage en spørring med feltet "ledig" "ja/nei", og sette kriterie for det

Skrevet

Okei, sant det. Men du kan frendeles lage en spørring som sorterer ut i fra dato, men da må du selvfølgelig skrive inn ønsket dato for kunde/gjest før du velger rom.

Skrevet

Kan ikke se hvordan en SQL-spørring skal gjøre noe sånt (bortsett fra rent teoretisk kanskje...)

Kjenner ikke Access så godt, så vet ikke om de har innebygget muligheter for denslags på en enkel måte.

Jeg vet ikke hvordan det er med Access, men i mer avanserte databasesystem kan man bruke programmeringsspråk for å håndtere avanserte spørringer. I tilfelle kan man jo kjøre en løkke som leser gjennom alle rommene, og en "indre løkke" som sjekker hvert rom opp mot perioden brukeren har spesifisert. Hvis den kommer gjennom hele perioden er rommet ledig, hvis ikke er det ikke ledig.

Når den ytre løkken er ferdig, vil de ledige rom returneres.

Hvis du imidlertid bare ønsker å vise hvilke rom som er ledig en eller annen gang i den gitte perioden hadde det jo vært mye enklere, virket ikke som dette var meningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...