Gå til innhold

Lage backup av Windows med Norton Ghost 9.

John P.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var og kjøpte Norton Ghost 9 her om dagen, fordi jeg nettopp har lagt inn Windows XP på nytt, og vil nå gjerne ta full backup av Windows for å senere kunne gjenopprette hele saken med alle innstillinger, SP2, programmer etc. inntakt, så jeg altså slipper å legge inn Windows fra scratch neste gang.

Har lest en del i bruksanvisningen, men er fortsatt litt usikker.

Jeg har C:\WINDOWS og E:\Program Files som jeg vil ta backup av(jeg har altså programmene på en egen partisjon).

Det jeg egentelig lurer på, er hva jeg skal bruke av Back Up Drives eller Copy One Drive To Another.

Jeg har en ekstern USB harddisk, og har nå faktisk allerede brukt Back Up Drives til å ta backup av de to partisjonene, men det jeg lurer på er om det er alt som skal til for å kunne gjenopprette Windows siden, når partisjonene er formattert(tilbake til samme harddisk som de er nå)?

Etter som jeg har skjønt, er Copy One Drive To Another til for å foreta en overføring av alle data når man har skaffet seg en ny harddisk, og ikke når man bare skal ta en backup for å gjenopprette Windows senere.

Har jeg gjort det riktig da?

Er absolutt alle data(registeret, drivere, .dll filer osv. osv.) nå kopiert til USB harddisken min, og kan gjenopprettes som et fullt OS via Symantec Recovery Disk siden, eller må jeg gjøre det på en annen måte?

Spør mest for å være helt sikker - litt kjipt å skulle gjenopprette Windows senere og så viser det seg at det ikke funker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns Ghost er litt kronglete...

Etter mye prøving å feiling kom jeg fram til dette da jeg ville CLONE winxp. Dvs. kopiere en partisjon direkte over til en annen. Problemet var at winxp klaget på product activation og stengte hele OSet hvis diskpartisjonen fikk en liten endring fra den originale. kjekt liksom. Derfor måtte partisjonen være like stor. (copy & paste fra notatfil):

-clone,MODE=pcopy,src=1:1,dst=2:1,SZE1=F -FDSP -sure

(legger clone av 1.partisjon @ pri.master på 1.partisjon @ sec.master)

OVENNEVNTE FUNGERER!!

Dette gjøres FØR du rebooter og kloningen starter:

På disken du skal legge clonen lager du partisjon Partition Magic 8

som er nøyaktig like stor som partisjonen du kloner. Partisjonen skal

starte i første sektor og husk make active. Ikke assign driveletter!

(velg none)

Reboot, kjør ghost-disketten. Skru AV maskinen når ghostingen er ferdig.

Kobl FRA kilde-disken som du ghostet FRA. Start maskinen...

Sjekk BIOS slik at den booter den andre disken.

Nå skal det funke!

Etter dette skal ikke WinXP klage på product activation!! :D

Senere når jeg kjøpte ny S-ATA disk og installerte OS (ja, ghost funker faktisk med S-ATA selvom jeg man ikke skulle tro det) lagde jeg image av C-drive slik at jeg slipper å sette opp alt neste gang :)

-clone,MODE=pdump,SRC=1:1,DST=g:\winxp_clean.gho

Skrevet (endret)

Ehmm... Er dette direkte relatert til Ghost 9? For jeg har ikke Partition Magic.

Dette hørtes da veldig kronglete ut.

Alt jeg vil er å overføre hele Windows sulamitten til den eksterne harddisken, for så på et senere tidspunkt overføre det tilbake og dermed være ferdig med Windows innstallasjonen på kort tid(så kort tid som det tar å overføre og så reboote). Kan forstå at det kan bli krøll med aktivasjon, men i mitt tilfelle vil backupen bli overført tilbake til nøyaktig samme maskinvare og partisjon(er).

Men så var det altså det med akkurat hvilket alternativ i Ghost 9 jeg må velge for å få til dette.

Noen som har gjort dette på en enkel måte med Ghost 9?

[EDIT] Tror jeg har funnet ut nå at jeg skal bruke Back Up Drive, siden Copy Drive vil overføre direkte til USB disken, noe jeg ikke vil. Pluss at jeg mener det sto at man ikke kunne bruke Copy Drive på 'removable' media. [/EDIT]

Endret av John P.
Skrevet

Mitt forslag er å bruke Ghost 2003, som jeg leser skal følge med Ghost 9.

Lag en Ghost boot floppy, og boot fra den. Da kommer du inn i grunnprogrammet i Ghost, som er alt du trenger. Et 'simpelt' DOS program, men egentlig veldig enkelt å bruke.

I menyen velger du Local - Partition to image. Da lagrer du hele C: partisjonen som en fil der du vil.

For å restore gjør du motsatt, Image to partition. Hvis det er en blank disk så må du partisjonere først.

Har gjort dette veldig ofte, og har aldri sett noe problem med product activation, det skal ikke skje når du legger en backup tilbake på samme maskin.

Du bruker Ghost kun for backup av OS partisjon (C:), alt annet kan kopieres på annen måte.

Skrevet

problemet er jo egentlig at han har prestert å smelt program files på en annen partisjon.

men som sagt ovenfor meg, det er sånn man skal gjøre det.

Skrevet

Ghost funker helt greit med å lage image from drive.. (*.gho) - og lagre

denne en annen plass.. Kjøres senere tilbake med bootdisk..

(CD Brenner funker også veldig bra!)

Menne.. hvorfor har du Program files på en annen partisjon??

(Kunne aldri tenkt meg å legge OS og Programfiles på forskjellige partisjoner hvis jeg ikke hadde en skikkelig bra grunn til det.. så derfor lurer jeg..)

Skrevet

Husker ikke helt lenger hvorfor jeg puttet programfilene på en egen partisjon; det var et eller annet råd jeg en gang fulgte for å optimalisere/tweake Windows. Husker ikke hvorfor det skulle være bedre men...

OK, takk for hjelpen - jeg tror jeg skal prøve å feile litt. Er uansett ingen krise om det ikke virker som jeg vil neste gang jeg legger inn Windows; da legger jeg det i så fall inn på vanlig måte. Alle viktige filer tar jeg uansett backup av på annen måte.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg synes XP er et heller vrient system å lage en image-fil av. Har foruten en PC med OS XP, tre andre med win 98SE, som er lekende lett å lage image-fil av. Jeg lurer på om noen har tenkt å konvertere en partisjon med XP fra NTFS til fat32 filsystem. Og i tillegg også ha en annen partisjon med fat32. I teorien skulle det da være såre enkelt å lage en image-fil av XP til den andre partisjoen. Kan da eksempelvis bruke Ghost 2002. XP kan vel kjøre også på fat32-filsystem. Når alt er på pass igjen, kan man jo konvertere tilbake til NTFS-filsystem. Partition Magic er da et greitt verktøy å bruke. Er jeg helt på bærtur eller?

Skrevet
Jeg synes XP er et heller vrient system å lage en image-fil av. Har foruten en PC med OS XP, tre andre med win 98SE, som er lekende lett å lage image-fil av. Jeg lurer på om noen har tenkt å konvertere en partisjon med XP fra NTFS til fat32 filsystem. Og i tillegg også ha en annen partisjon med fat32. I teorien skulle det da være såre enkelt å lage en image-fil av XP til den andre partisjoen. Kan da eksempelvis bruke Ghost 2002. XP kan vel kjøre også på fat32-filsystem. Når alt er på pass igjen, kan man jo konvertere tilbake til NTFS-filsystem. Partition Magic er da et greitt verktøy å bruke. Er jeg helt på bærtur eller?

om man bruker ghost 2003 så er ikke Xp noe problem, uannsett filformat. har selv NTFS med XP og det går helt fint å bruke ghost. og forandre filformat via PQmagic skal du være yters forsiktig med! Kan fort 'kræsje' og da sliter man litt... Uannsett ta backup av viktig data før man bruker pqmagic til slike oppgaver. skal også være forsiktig med ghost, om man ikke har brukt det før så kan det være fort gjort å klikke feil og slette hele HD'en..

Skrevet

Jepp, du bør ha Ghost 2003. Da kan DOS-programmet skrive og lese NTFS. Den konverteringen du nevner er helt unødvendig.

Det er ingen forskjell på å lage image på XP og Win98, bortsett fra at selvfølgelig blir image filen større på XP.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...