Gå til innhold

QXL "svindel" m.m


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg kunne ikkje dy meg.

 

17/12/2004 02:30 Spørsmål fra GeirBrandal (20)

"Linux er et gratis operativsystem. Det du betaler for er CD, brenning, pakking og frakt."

 

Cd, brenning, pakking og frakt? Vil ikkje det tilsvare noko nærare 15 kroner?

 

 

Edit: Oi. Den forsvann fort, gitt. Det var jo til og med eit heilt kurant spørsmål!

Endret av GeirBrandal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347
Slapp av! eg skal utkonkurere han på pris! Skal selge knoppix for 50 kr plata med cover!

Går ikkje lenge får han på gji seg da ja, så da er problemet løyst!

Ja nettopp. Da er jo du veldig mye bedre.

Lenke til kommentar
Eg kunne ikkje dy meg.

 

17/12/2004 02:30  Spørsmål fra GeirBrandal    (20)

"Linux er et gratis operativsystem. Det du betaler for er CD, brenning, pakking og frakt."

 

Cd, brenning, pakking og frakt? Vil ikkje det tilsvare noko nærare 15 kroner?

Da er jeg veldig interessert i å få vite hva slags timepris du har som utgangspunkt ?

Endret av six
Lenke til kommentar
Eg kunne ikkje dy meg.

 

17/12/2004 02:30  Spørsmål fra GeirBrandal    (20)

"Linux er et gratis operativsystem. Det du betaler for er CD, brenning, pakking og frakt."

 

Cd, brenning, pakking og frakt? Vil ikkje det tilsvare noko nærare 15 kroner?

Da er jeg veldig interessert i å få vite hva slags timepris du har som utgangspunkt ?

Haha, ja vi må jo gå ut ifra at som selvstendig næringsdrivende gir han seg mye mer enn minstelønn(100kr pr. time?) så kanskje 200kr for pakke og brennejobben vil være et høyst rimelig beløp for en slik tung innsats. Regner selvfølgelig med at han også tar betalt pr. påbegynt time slik at gratis-produktet egentlig koster minimum 200kr. At han da velger så selge det til halv pris må bare bevise hvilket storsinn han sitter inne med. :lol:

Lenke til kommentar
Da er jeg veldig interessert i å få vite hva slags timepris  du har som utgangspunkt ?

Vel, han skriv jo at ein kun betalar for cd, brenning, pakking og frakt. :) Då går eg ut ifrå at han ikkje har som utgangspunkt å tene pengar på det, men å gå i null. Om han berre ville tene pengar på andre sin software hadde vel det vore litt frekt?

 

Som ein annan var inne på kan det jo hende at han nyttar særs dyre cd-plater. Eller pakkar cden svært godt. Kanskje han brenn cden med straum frå seriekopla sitronar, og at brenninga difor er svært kostbar for mannen. Det kan jo også hende at han sender cden som norgespakke for å få forsikring hjå posten, som han nemnde i eit svar tidlegare.

 

Om han derimot la til "forøvrig tek eg meg også betalt 84 kroner for jobben" hadda jo saka vore litt annleis.

 

Men seriøst, det er jo forsvinnande lite tvil om at mannen berre vil utnytte folk som ikkje veit betre. Då kostar det ikkje meg mykje å prøve å fortelje folk at varen dei kjøper eigentleg har ein verdi på 15 kroner. :)

Lenke til kommentar
Vel, han skriv jo at ein kun betalar for cd, brenning, pakking og frakt. :) Då går eg ut ifrå at han ikkje har som utgangspunkt å tene pengar på det, men å gå i null. Om han berre ville tene pengar på andre sin software hadde vel det vore litt frekt?

Og hva legger du i at man betaler for brenning og pakking ?

 

I det legger jeg at man også betaler for tiden som går med til dette.

 

Det er, som allerede har kommet frem tidligere i denne tråden, ikke ulovlig å selge fri programvare og ta seg betalt for den. Jeg ser forøvrig ikke ikke noe umoralsk i å gjøre dette heller så lenge man spiller med åpne kort.

 

Det eneste jeg synes man kan kritisere selger for i dette tilfellet er at han ikke opplyste om at det var snakk om fri programvare. Dette har han imidlertid, slik jeg har forstått det, rettet opp i nå.

Endret av six
Lenke til kommentar
Vel, han skriv jo at ein kun betalar for cd, brenning, pakking og frakt. :) Då går eg ut ifrå at han ikkje har som utgangspunkt å tene pengar på det, men å gå i null. Om han berre ville tene pengar på andre sin software hadde vel det vore litt frekt?

Og hva legger du i at man betaler for brenning og pakking ?

 

I det legger jeg at man også betaler for tiden som går med til dette.

 

Det er, som allerede har kommet frem tidligere i denne tråden, ikke ulovlig å selge fri programvare og ta seg betalt for den. Jeg ser forøvrig ikke ikke noe umoralsk i å gjøre dette heller så lenge man spiller med åpne kort.

 

Det eneste jeg synes man kan kritisere selger for i dette tilfellet er at han ikke opplyste om at det var snakk om fri programvare. Dette har han imidlertid, slik jeg har forstått det, rettet opp i nå.

Det er ikkje ulovlig nei. Eg seier berre at det er litt frekt å ta 84 kroner for å brenne ein cd. Treng nokon eg kjenner linux-cdar brenn eg dei gratis med eit smil om munnen. Det gjeld dei fleste linuxbrukarar eg veit om, og då også bekjente av dei potensielle kundane til denne selgaren.

 

Difor ville eg spørre vedkomande om kvifor han tek nesten 100 kroner for same jobben. Han sletta derimot spørsmålet mitt. Det tolkar eg som at han ikkje eigentleg meiner at varen har sel har den verdien han gjev den. Ergo prøvar han å lure folk som ikkje veit betre.

 

Og det er kritikkverdig. I alle fall tykkjer eg det.

 

Ja, eg bryr meg.

 

Nei, eg har ikkje noko betre å ta meg til.

 

Fleire spørsmål?

 

:)

Lenke til kommentar

Kan ikke dere snart forstå at selv om spørsmålet man stiller på qxl "står" på auksjonen når man er logget inn, ikke betyr at spørsmålet er åpen for andre brukere? Mao, han har sikkert ikke fjerna spørsmålet ditt, men du har tittet i auksjonen i avlogget tilstand. Jeg tror forresten det ikke er mulig å slette et spørsmål etter at man har lagt det ut til almenn beskuelse...

Lenke til kommentar

Det er vel slik at du kan velge om man vil la andre enn personen som stillte spørsmålet se det. Selger kan med andre ord filtre bort spørsmål eller kommentarer som ikke er fordelaktig. Ikke spesiellt heldig for Qxl hvis de ønsker å framstå som seriøs, noe det vel tyder på at de egentlig ikke er.

Lenke til kommentar
Kan ikke dere snart forstå at selv om spørsmålet man stiller på qxl "står" på auksjonen når man er logget inn, ikke betyr at spørsmålet er åpen for andre brukere? Mao, han har sikkert ikke fjerna spørsmålet ditt, men du har tittet i auksjonen i avlogget tilstand. Jeg tror forresten det ikke er mulig å slette et spørsmål etter at man har lagt det ut til almenn beskuelse...

Mener bestemt at man som selger kan velge om spørsmål og svar skal være synlige for alle eller ikke.

 

Mener jeg fikk den valgmuligheten når jeg solgte unna en del ting nå - og da valgte å la alle få se spørsmål og svar. Du kan teste ved å klikke på linken til en av auksjonene jeg hadde:

 

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=14877405

 

Om jeg husker korrekt her, skal det da være 4 spørsmål med tilhørende svar som skal være synlige.

Lenke til kommentar

Det jeg syns hadde vært konge, var om alle de som hadde giddi, hadde solgt de samme gratisvarene som han gjør til en myyyye mindre pris. Hva med f.eks max 30 da som kjøp nå pris, og 1kr som utropspris, bare solgt det sånn at dere gikk i null. Bare for å være skikkelig drittsekk, og satt han idioten på plass. Litt mer artig om flere satt seg ned og gjorde dette istedet for at bare en gjorde det.

 

EDIT: sent, en del leifer og sikkert dårlig formulert setning, men siden det er sent så ser jeg ikke feilen. :!:

Endret av duda
Lenke til kommentar

Teorien min er at dere er litt misunnelige på selger som åpenbart har lært seg hvordan han skal tjene penger. Jeg er enig i at det er et stykke over streken å selge gratis programvare "dyrt" uten å opplyse om at det kan lastes ned gratis, men så lenge selger opplyser om at dette kan du få gratis andre steder skjønner jeg ikke hva dere syter om. Synes imidlertid det kan virke som selger er en smule umoden hvis man tolker svarene han har gitt dere,,. Snedig måte å tjene penger på for en 12-åring. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...