Gå til innhold

For få døde pixler


josteinaj

Anbefalte innlegg

En generell kommentar om dette, siden jeg ikke kjenner saken til trådstarter og denne får løses uavhengig av denne kommentaren:

På disse bærbare er det såvidt jeg vet 5 døde piksler som må til for at vi skal få ny fra Aopen, heldigvis ikke så mange som 16. Men det har visst noe med plassering på disse å gjøre også men tror ikke det er noe stort problem i praksis slik at vi ville byttet med 5 uansett plassering.

 

Så over til hyppighet på døde piksler sånn generelt; vi mener at rundt 3-4% av LCD-panelene har pikselfeil, da mener jeg snitt både på LCD-skjermer og på bærbare. Har ikke vasket det tallet 100%, men tror det treffer ganske bra.

Vi er som dere nok vet helt maktesløse på dette mot produsent, vi vil ikke få returnert varer som er innenfor "normen", d.v.s. ISO 13406-2-standarden.

 

Derfor er det ett skikkelig dilemma for oss når vi får slike saker som dette. Vi har diskutert mange forskjellige løsninger på problemet, og vil nok få til en eller annen ordning på dette i løpet av en måned eller to. Det vi i praksis jobber mot er en slags forsikring på dette, som tilsier "pikselfeil-garanti" på LCD mot ett tillegg i pris på en hundrelapp eller to. Siden denne saken er oppe, og jeg vet dere leserne her er alle meningers mor ;) kunne jeg godt tenke meg å høre deres mening om dette, er vi helt på jordet eller er det en fornuftig tanke ?

 

En annen ting er jo at 1-3 døde piksler blant 1,4 millioner i praktisk bruk omtrent ikke er synlig, men det er vel egentlig en annen diskusjon.

 

Tar gjerne deres kommentarer på dette, enten her i denne tråden eller på email [email protected], da dette er noe vi jobber nokså hardt med å finne fornuftige løsninger på og jeg tror dere kan være til hjelp ved å komme med synspunkter. P.S. er ikke sikkert jeg kan svare alle mailer på dette, men de vil bli tatt med til vurdering når vi jobber med problematikken.

 

Mvh Svenn-Aage, Netshop

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal det ikke være mulig og masere de bort....Mener og ha lest om det her på forumet et eller annet sted.....

Jo, jeg har fått høre det av kamerater, her på forumet og i mail fra netshop at massering kan hjelpe. Har prøvd, men desverre uten hell. Tipper massering hjelper på samme måte som det hjelper å dunke i TV'en hvis det skurrer, er vel bare dårlig kontakt et sted isåfall. Men funker desverre ikke alltid å dunke i TV'en heller...

Lenke til kommentar

Hadde personlig aldri giddet å sende noe inn på angrerett for noe som jeg bare ville ha sett i mørke bilder og om jeg hadde letet etter de. Jeg tror heller ikke du kan bruke angreretten her da du alt har ting på hd`en. Det vil jo ta en uke eller to minimum før du får den igjen og det hadde jeg ikke syntest vert verdt strevet. Min mening hvertfall, men så skal det jo sies at jeg er en person som ikke irriterer seg lett da. Les stickyen ang. LCD, der sies det at en kan massere de vekk, kanskje det kan hjelpe deg? :thumbup:

Lenke til kommentar
Tror jeg ville benyttet meg av angreretten her ja, og heller bestilt en ny litt senere.

Kan ikke benytte angreretten her, da produktet er brukt og derfor ikke kan selges som nytt.

ok, så ettersom jeg bare har 2 døde pixler innenfor en kvadratcentimeter og den tredje er utenfor den kvadratcentimeteren så har jeg ikke sjans til å få fiksa det da... drøyt

Det har ingen ting med angreretten å gjøre. Det du tenker på er reklamasjonsretten, som det kan tenkes at du kan bruke.

Lenke til kommentar

Det med en forsikring mot døde pixler er en fin ide må jeg si...Personlig ville jeg gladelig ha betalt 2-300 kroner for en sånn forsikring...Da hadde man sluppet og ergre seg over døde pixler på en skjem man akkurat hadde kjøpt... :thumbup:

 

edit:spørs jo varigheten på forsikringen også da.... :hmm:

Endret av Znoken
Lenke til kommentar
Det med en forsikring mot døde pixler er en fin ide må jeg si...Personlig ville jeg gladelig ha betalt 2-300 kroner for en sånn forsikring...Da hadde man sluppet og ergre seg over døde pixler på en skjem man akkurat hadde kjøpt... :thumbup:

Høres lurt ut. Tror at et forsikringsselskap faktisk kunne drevet en slik garanti med fortjeneste og :hmm:

Lenke til kommentar
En annen ting er jo at 1-3 døde piksler blant 1,4 millioner i praktisk bruk omtrent ikke er synlig, men det er vel egentlig en annen diskusjon.

Jeg biter på agnet likevel jeg:

 

Visst pokker er det synlig, og det kan også irritere noe helt inni hampen, og i ille tilfeller gjøre skjermen ubrukelig. Selv har jeg bare hatt en eneste LCD-skjerm i mitt liv, og det var på en laptop jeg kjøpte for ca fire år siden. Den hadde da en død (svart) pixel nesten helt til venstre på skjermen, noe som ikke plaget meg i det hele tatt - jeg syntes faktisk det var litt fint, siden alle de CRT-skjermene jeg hittil har hatt også har hatt en enkelt svart pixel ett eller annet sted. Tradisjon, liksom. Problemet var at den samme skjermen hadde en konstant våken (grønngul) pixel midt på skjermen. Jeg irriterte meg grønn i noen uker, inntiil jeg hørte om massasje-trikset og prøvde det med stor suksess. Den dag i dag er skjermen helt fin og har ikke hatt tilbakefall. Hadde det ikke funket å massere pixelen bort, hadde jeg sendt maskinen i retur pga en enkelt pixel, og jeg hadde ment meg selv i min fulle rett. Hadde de nektet, hadde jeg visst bedre enn å handle der igjen.

 

For å summere opp: Jeg tror ikke man kan angi noen bestemt antall eller konsentrasjon av døde pixler for at en skjerm skal være returnerbar. Det må brukes skjønn, og tas en vurdering av varens påståtte kvalitet ved salg (det som er uakseptabelt i high-end kan være ok i low-end), pixlenes plassering, og brukerens formål med gjenstanden. Selv er jeg for eksempel fotograf, og det skal ikke mange døde pixler til før en skjerm er totalt ubrukelig for mitt formål.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Så over til hyppighet på døde piksler sånn generelt; vi mener at rundt 3-4% av LCD-panelene har pikselfeil, da mener jeg snitt både på LCD-skjermer og på bærbare. Har ikke vasket det tallet 100%, men tror det treffer ganske bra.

Vi er som dere nok vet helt maktesløse på dette mot produsent, vi vil ikke få returnert varer som er innenfor "normen", d.v.s. ISO 13406-2-standarden.

Jeg mener dere bør opplyse om at døde pixler kan forekomme på laptoppene deres. Og det gjelder ikke bare dere, men alle andre som selger laptop også. Er det mulig for dere å kjøpe skjermer som dere har fått garantert av produsent at er uten pixel-feil? Isåfall kan dere jo kanskje selge skjermer i to prisklasser, en billig som det kan være pixelfeil på, og en som er dyrere, men garantert uten pixelfeil?

 

Derfor er det ett skikkelig dilemma for oss når vi får slike saker som dette. Vi har diskutert mange forskjellige løsninger på problemet, og vil nok få til en eller annen ordning på dette i løpet av en måned eller to. Det vi i praksis jobber mot er en slags forsikring på dette, som tilsier "pikselfeil-garanti" på LCD mot ett tillegg i pris på en hundrelapp eller to. Siden denne saken er oppe, og jeg vet dere leserne her er alle meningers mor wink.gif kunne jeg godt tenke meg å høre deres mening om dette, er vi helt på jordet eller er det en fornuftig tanke ?

Jeg var klar over fenomenet døde pixler før jeg kjøpte laptop, og hadde jeg hatt mulighet til å kjøpe pixelfeil-garanti så hadde jeg gjort det. Men det er vel litt for sent for meg nå. En garanti tror jeg iallefall mange hadde satt pris på.

 

En annen ting er jo at 1-3 døde piksler blant 1,4 millioner i praktisk bruk omtrent ikke er synlig, men det er vel egentlig en annen diskusjon.

Sant, det er ikke spesielt irriterende nå som det er veldig høy oppløsning på skjermene. Jeg så en død pixel hos en kamerat som kjørte mye lavere oppløsning og da var det helt klart irriterende, men på min 1400x1050 skjerm er det sjelden et problem. Der er derfor jeg lurer på om jeg skal gjøre noe med dette i det hele tatt, siden det er et så lite problem.

Lenke til kommentar

Det er for ille.

Du kjøper et nytt produkt og kan ikke forvente at produktet er feilfritt.

I hvilken annen bransje hadde forbrukerene akseptert dette?

Når jeg kjøper et produkt så forventer jeg at produktet er 100% feilfritt, hvis produktet ikke er feilfritt så klager jeg og får avslag i prisen eller ett nytt produkt.

Jeg hadde en samtale med forbrukerkontoret for et år siden.

Den var de litt usikkre men mente at hvis det var feil på produktet så kan ikke selger hjemme seg bak noen ISO sertifisering.

 

Jeg hadde aldrig godtatt å betale full pris på et produkt som ikke er feilfritt. Du kjøper ikke ny bil og blir avfeid av selger med at 2-3 bulker må du regne med så lenge de ikke er innenfor en radius på 30 cm.

 

 

Kent

Lenke til kommentar

Til en viss grad må forhandler få lov til å ha en grense på hvor feilfri varen skal være. Hvis det er en halv teskje for mye mel i en blanding pannekakerøre man kjøper så synes jeg det er greit. Hvis det er en ripe i bilen på en millimeter så er vel det også knappt synlig. Men en død pixel er verre enn en millimeters ripe i lakken og dessuten er det ikke (praktisk) mulig å fikse det selv, så det burde være et bedre system for å unngå akkurat pixel-feil. Iallefall inntil oppløsningen blir så stor at man ikke ser det lenger. Hvis skjermen min hadde vært 40000x30000 pixler stor så hadde det ikke gjort meg noe om 10-20 pixler var døde.

Lenke til kommentar
Hvis skjermen min hadde vært 40000x30000 pixler stor så hadde det ikke gjort meg noe om 10-20 pixler var døde.

Så lenge de ikke var samlet i en stor haug midt på, skal du si ;)

hm, ja det burde jeg egentlig sagt :)

 

1680 x 1024 = 1.720.320 pixler

 

(3 døde pixler / 1720320 totalt) * 100 = 0.000174% døde pixler

 

Det er 0.17 promille døde pixler det.

 

Lykke til. :cry:

 

Nå er vel promille = tusendel, så 0,000174% = 0,00174 promille ?

 

I mitt tilfelle:

1400x1050=1.470.000

3/1.470.000 = 0,000002040816326530... [F] (F er enheten Feil, jeg finner den opp nå).

dvs, 0,00204... promille feil, eller 2,04 µF (mikrofeil)

ikke mye nei :)

Lenke til kommentar

hadde et lite lys problem på min dell 8600 nederst på skjermen.

 

en hadde 2 valg, angrerett eller kontakte dell. Men siden dell har 1 år henteservice så var det ingen problem å få byttet skjerm. Gikk smertefritt og uten noe noen krangling etc en hører enkelte opplever.

 

Mitt råd er her å kontakte webbutikken, gjerne over mail så du får det skriftlig.

Si at du ønsker ny skjerm eller ny maskin eller avslag i pris.

 

Hvis dette ikke fører frem, bruk angreretten som er 14 dager fra du hentet maskinen på posten. Det holder at du sender dem en mail innen denne tiden at du vil benytte angreretten.

 

Når du først har oppdaget pixel feil, så er det vanskelig å ikke legge merke til det. Særlig etter å ha punget ut flere tusen kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...