Gå til innhold

AMD og IBM øker prosessorytelsen


Anbefalte innlegg

Her er mitt forsøk, etter å ha surfet litt rundt og lest om dette:

 

Prinsippet bygger på det faktum at atomer av forskjellig type vil ha en tendens til å ordne seg it matchende mønster. Stoffet med de største atomene bestemmer mønsteret, det har størst "tyngdekraft". Jorden og månen trekker på hverandre, men det er jorden som trekker mest og månen følger derfor jorda, ikke omvendt.

 

Slik vil det være mellom atomer også, så bruker vi et stoff med større atomer vil det "trekke" på de lettere silisiumatomene.

 

Som eksempel tenk deg at du har to lag med baller, en med fotballer og en med tennisballer. En fotball i størrelse 5 er 22 cm i diameter. Legger du dem i et kvadrat får du altså ca 4x4 på en kvadratmeter, slik:

 

Fotballer.GIF

 

Tennisballen er ca 6,5 cm, og du får plass til 3-4 ganger så mange på kvadratmeteren din:

 

Tennisballer.gif

 

Nå tenk deg at du legger tennisballene oppå fotballene, og at hver fotball tiltrekker seg en og bare en tennisball. Da vil du få dette mønsteret:

 

Beggetyper.GIF

 

Tennisballene her er silisiumet. De store atomene i "strekklaget" er et eller annet stoff som IBM/AMD ikke vil fortelle hva er. Tidligere brukte man Germanium, ifølge artiklene, men det var for ustabilt i produksjon. Strekkatomene ordner silisumatomene i et mønster med større avstand. (Sikkert ikke så ekstremt som i mitt eksempel.) Siden elektronene beveger seg fra atom til atom er det nå langt færre "hopp" fra den ene enden til den andre, og de kan bevege seg fortere. Eller noe sånt...

 

Med alle mulig forbehold dette. Sikkert på grensen av strykkarakter, skulle en fysiker komme forbi. ;)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uten å starte noen *** VS *** diskusjon kan det virke som AMD/IBM ligger i forkant når det gjelder prosessor teknologi.

 

Eller er de bare mer PR-kåte? Mulig konkurentene holder informasjonen mer skjult?

Intel gjør dette allerede på sine 90nm chips ifølge artikkelen snorreh linket til...

 

Men IBM har tydeligvis funnet en bedre måte å gjøre det på.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Vel hipp hurra for de nye inovatørene! AMD og IBM har endelig oppfunnet det samme kruttet som Intel har brukt i lengre tid, nemlig "dual strain". Dette vil nok medføre at de tar knekken på de problemene de hadde med å skalere frekvensen på sin 90nm prosess.

 

Det er også et delvis bevis på at SOI ikke egentlig var verdt insatsen. Noe nokså mange har påstått. Undertegnede inkludert.

 

Skal likevel bli spennende å se hvor bra dette blir. Teknisk sett er SOI tross alt ca 10% - 20% bedre enn bulk, selv om det vel er mer utgifter (yield tap, utvikling og ekstra produksjons kostnader) enn fordelene retferdiggjør.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Knick Knack, Simen1 og tom waits for alice. Endelig skjønte jeg hva det gik ut på, synes godt at HW sin artikkel kunne vært mye bedre.

 

Det eneste jeg ikke helt fatter er SSOI, er jo bedre enn SOI. Og dette er noe annet igjen? Fælt så mange ting de skal ha for akkurat det samme. Hva er forkortelsen for denne tingen?

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Det eneste jeg ikke helt fatter er SSOI, er jo bedre enn SOI. Og dette er noe annet igjen? Fælt så mange ting de skal ha for akkurat det samme. Hva er forkortelsen for denne tingen?

nå har jeg ikke kværna gjennom denne tråden ennå, men hva er SSOI? Mener du SS-SOI? Som i Strained Silicon (SS) og SOI kombinert? Det er jo det de leverer nå, snart.

 

En må forøvrig ikke se seg blind på alle forkortelsene. At en prosess benytter SS sier ikke noe om hvor bra denne SS teknologien er implementert.

Lenke til kommentar
hva blir så mye bedre med SSE3 engentlig?

Relativt lite. det er en liten utvidelse av instruksjonssettet som blandt annet gjør det enklere å styre tråder på prosessorer som støtter SMT. Det er også noen kjekke triks der for konvertering mellom flyttall og heltall samt noe skalarprodukt greier om jeg ikke husker helt feil.

 

Kort sagt er det de instruksjonene som manglet i SSE1 og SSE2, men markedsføres det skal det!

 

Betyr ca nix og nada for sluttbruker. De som lager skreddersydde multimediabibliotek kommer til å like SSE3 og det samme gjelder de som lager kompilatorer. SSE3 gjør nemlig hele SIMD pakken av instruksjoner mer komplett og enklere å lage kompilatoroptimaliseringer for.

 

Så helt til slutt kan en kanskje konkludere med at SSE3 vil gjøre SSE2 kompatible programmer mer vanlige, da de blir lettere å lage.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
"We've run out of acronyms and started to reuse them,"

Noen som vet hvem denne Nathan Brookwood er? Han ser ut til å dukke opp i alle artikler jeg leser.

 

Jorden og månen trekker på hverandre, men det er jorden som trekker mest og månen følger derfor jorda, ikke omvendt.

Uten å dvele ved det tror jeg ikke den formuleringen ville falt i spesielt god jord hos en fysiker ;). Jorden og månen trekker akkurat like mye på hverandre, men jorden har større masse så den akselererer saktere.

Lenke til kommentar
Uten å dvele ved det tror jeg ikke den formuleringen ville falt i spesielt god jord hos en fysiker ;). Jorden og månen trekker akkurat like mye på hverandre, men jorden har større masse så den akselererer saktere.

Hmmm... Interessant. Det må jeg prøve å finne noe lesestoff om. Litt hinsides min fatteevne. Men nå er det offisielt en mannsalder siden jeg hadde fysikk sist...

 

Jeg tenkte det var en grei måte å forklare hvorfor store atomer trekker på små. :cool:

 

Takk!

 

Geir :)

Lenke til kommentar
"We've run out of acronyms and started to reuse them,"

Noen som vet hvem denne Nathan Brookwood er? Han ser ut til å dukke opp i alle artikler jeg leser.

http://www.insight64.com/

 

In 1998 Nathan founded Insight 64, where he works with clients who value his unique blend of marketing and technology skills. Although best known for his knowledge of the semiconductor market, he also works in closely allied system markets where improved semiconductor technology plays a key role.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Auda. To dårlige nyheter kamuflert inni der.

 

1) "AMD will do this by introducing the Opteron 252 and 852, a 2.5GHz processor"

 

2) "Rev CG chipsets and boards don't support dual chips"

 

#1 Er forhåpentligvis en typo. Det bør være en 2.6GHz CPU. Er det virkelig en 2.5GHz versjon så sier det to ting. For det første av de sliter med frekvens skaleringen og for det andre så krever 2.5GHz 0.5 steg neddeler av klokkefrekvesen hvilket ikke er spesielt positivt for ytelsen. En kan risikere at en 250 yter jevnt over like bra eller bedre enn en 2.5GHz 252.

 

#2 snakker vel for seg selv. Mange som trodde det var bare å smette inn en ny dual core i et hvilket som helst s940 kort.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Auda. To dårlige nyheter kamuflert inni der.

 

1) "AMD will do this by introducing the Opteron 252 and 852, a 2.5GHz processor"

 

#1 Er forhåpentligvis en typo. Det bør være en 2.6GHz CPU. Er det virkelig en 2.5GHz versjon så sier det to ting. For det første av de sliter med frekvens skaleringen og for det andre så krever 2.5GHz 0.5 steg neddeler av klokkefrekvesen hvilket ikke er spesielt positivt for ytelsen. En kan risikere at en 250 yter jevnt over like bra eller bedre enn en 2.5GHz 252.

Det er en trykkfeil ja, og det har nå blitt bekreftet at Opteron x52 kommer på 2.6GHz:

http://news.com.com/HP+to+debut+new+Optero...tml?tag=st.prev

The Opteron 252 will run at 2.6GHz and boost the speed of the HyperTransport communications links from 800MHz to 1GHz

[...]

The faster HyperTransport link is expected across all AMD Opteron processors as the company moves the chip family to a new manufacturing process with 90-nanometer (billionths of a meter) features, a source familiar with the plans said. Also arriving will be the SSE3 instructions Intel added to its chips last year to speed multimedia operations such as decoding video.

2) "Rev CG chipsets and boards don't support dual chips"

 

#2 snakker vel for seg selv. Mange som trodde det var bare å smette inn en ny dual core i et hvilket som helst s940 kort.

Såvidt jeg har hørt så skal alle sokkel 940-hovedkort som støtter de nye 90nm Opteron (Revision E) som lanseres i neste uke også være kompatibel med dual-kjerne Opteron som kommer til sommeren. Jeg satser på at mitt gode gamle Tyan Thunder K8W-hovedkort fra 2003 blir kompatibelt med en enkel BIOS-oppgradering :cool:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...