Gå til innhold

Problemer med å boote (varm-boot)


WikingTOR

Anbefalte innlegg

Jeg har store problemer med å få boote min maskin.

 

Når jeg for eksempel skal ta en varm-boot står maskinen bare å henger. HD lampene lyser men ingen ting skjer, jeg kommer ikke engang til POST. Etter ca 30 sekunder går skjermen i dvale mens maksinen bare står der sta som et esel.

Det eneste som hjelper er å fysisk kutte strømmen i 5 min eller mer.

Dersom jeg bare slår av pc'en men lar den ha kontakt med strømnettet vil det forsatt bare stå å henge før POST. Om jeg stiller på noe i BIOS (etter omsider å ha fått startet og kommet forbi POST) så vil maskinen igjen henge før POST om jeg velger å save options, dersom jeg velger å fortsette uten å save settings vil den starte som normalt. Det eneste måten å få den til å starte på er som sagt å kutte strømmen fysisk inn til maskinen i 5 min eller mer. Dersom jeg gjør det vil maskinen boote som normalt. Det nytter heller ikke å trykke inn resett knappen.

 

Maskinen er veldig stabil ellers og jeg kan fint ha den på i 3 uker uten å måtte behøve å boote (noe jeg forøvrig er lite lysten på å gjøre for tiden!)

 

Jeg har prøvd med forskjellige BIOS versjoner uten at dette har løst prøblemet (versjonen som jeg aldri har hatt problemer med tidligere)

 

Maskinen er 1 år gammel og disse problemene har vart i ca 2 mnd tid. I begynnelsen var det sporadisk at den nekta å gå forbi POST men nå i det siste er det konsekvent heng før POST med mindre jeg kutter stømmer som tidligere forklart.

 

Dette er mildt sagt frustrerende og det gir lite mening at det skal være slik.

En eller annen sammenheng med stømmen må det jo muligens være for om jeg booter maskinen når den er kald og tar straks en varmboot så er vi igang igjen, så det er ikke varmerelatert.

 

Håper det er noen der ute som har noe fornuftig å bidra med slik at jeg slipper å miste enda mer hår i ren frustrasjon :)

 

her er en HW liste

 

Asus P4C800-E DELUXE BIOS 1019

Intel Pentium 4 3.2 GHz

PX-116A - 16x DVD-ROM Drive

Plextor DVD-Recorder IDE PX-708A

Noisecontrol modified 550W Enermax

Creative SB Audigy 2 ZS Platinum PRO

Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024MB

Hercules 3D Prophet 9800XT 256MB DDR

3xSeagate S-ATA 160 GB 7200RPM 8MB Cache

ZMMFC1 Zalman viftestyring

CNPS7000ACU Zalman CPU-Cooler

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A flashe bios er eget ansvar.

Om man gjør det feil og noe går galt slik at komponenten ikke virker er det ikke en feil ved produktet vil jeg anta. Da er det kunden sin feil.

 

 

Kan ikke du bare cleare CMOSen ved å ta ut batteriet eller ved hjelp av en jumper på hovedkortet?

 

Sjekk også om alle ledningene står godt i.

 

 

Se om det hjelper.

db

Endret av dbdm
Lenke til kommentar

Jeg ville altå -hvis det var meg- tatt ut alle kortene, koblet fra alle hardiskene osv til det var igjen bare HK med CPU og RAM. Jeg ville rette mistanke mot tastaturet, ved å prøve et annet. Og nøye inspeksjon av pinnene i skjernkablen, og ledningene fra PSU. Maskinen skal starte og komme med feilmelding om manglende OS med kun tastatur tilkoblet.

 

Edit: Beklager e_urkedal .... Jeg har brukt usansynlig lang tid på innlegget. Får skylde på mårrakaffen her :innocent:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tennkte å komme med en liten oppdatering.

 

Jeg har nå byttet hovedkort og alt fungerer som det skal. Det er ingen tvil om at det gammel hovedkortet var defekt. Jeg har nå testet med å boote ca 20 ganger og det går helt fint. Dette var noe jeg ikke kunne gjøre med det gamle hovedkortet.

 

En annen ting som jeg legger merke til er at jeg kommer mye raskere på nå, med det gamle kortet kunne det ta en 30 sekunder før jeg fikk startet å boote (de gangene det gikk) mens nå kommer bootingen i gang i løpet av sekundet.

 

Når jeg tenker meg om har jeg hatt lang delay på bootingen i en lengre periode, lenge før jeg fikk problemer med å få den startet også, så tydeligvis er det noen kretser på hovedkortet som gradvis har blitt verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...