Gå til innhold

lage admin CP


Anbefalte innlegg

er det vanskelig å lage en admin CP selv?

uten å bruke noe ferdigsystem, altså..

 

det trenger ikke å være så avansert, bare slik at man kan lage filer, og lagre de på serveren uten å måtte bruke ftp ellere noe. om det hadde vært mulig å forandre på filer hadde det vært konge også..

 

vil prøve å lage dette selv, i hvertfall kunne forstå koden. men trenger noen hint..

og hvis det er en enorm oppgave tror jeg at jeg kutter det...

 

takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror det blir for vanskelig å lære meg med databaser nå, har nettop begynt med php.. men vil det være mye jobb å få det til med bare php?

 

tenker meg et oppsett med:

 

-en oversikt over alle filene/mappene i mappen

-et felt som viser hvor man er

-en boks hvor man kan lage nye filer/redigere gamle filer

-kanskje et felt hvor man kan gi filer/mapper nytt navn

 

vil dette bli mye jobb?

kan droppe noe av det jeg har listet opp her..

Lenke til kommentar

Kan ikke gi deg hele greien, men kan gi deg en liten liste over funksjoner du sannsynligvis kommer til å trenge:

 

fwrite()

fread()

file_exists()

unlink()

touch()

 

Helt enkelt sett på det kan ditt administrasjonspanel lages ved en samling filer som hver gjør det den skal, og en indeks-fil med linker til hver av filene.

 

f.eks. kan du ha filen slettside.php, som tar imot filnavn som skal slettes fra URL ($_GET[]) og sletter filen via unlink().

 

...eller lagside.php, som lager filen via touch(), og fyller den med innhold via fwrite.php.

 

Sleng ut noen spørsmål hvis det er noe mer du lurer på eller om noe var uklart. :)

Lenke til kommentar
tror det blir for vanskelig å lære meg med databaser nå, har nettop begynt med php.. men vil det være mye jobb å få det til med bare php?

 

Ler.. du har nettop begynt med php og tror det er for vanskelig med databaser, så skal du lage et cp?? Sorry men det høres bare litt sykt ut.. Databaser er jo nesten unværlige i litt mer avanserte systemer.

Lenke til kommentar

Gud, gi meg styrke. :nei:

Svaret til shagg0r er noe av det mest harry jeg har lest på en god stund. Klart det er nødvendig med databaser i større systemer, men likevel? For det første er det mye enklere med enkel filbehandling for nybegynnere innen PHP, og for det andre er det da ikke nødvendig med et databasebasert CP? Jeg tror det å lage et filbasert CP er en veldig fin oppgave for en som ikke er så dreven i PHP, og det er garantert mye mer lærerikt enn om en skulle kopiert all koden fra et databasebasert system.

 

Skjønner virkelig ikke hva som er poenget med å buse ut med usaklig informasjon som det.

 

Til toss: Anbefaler deg å øve litt med en enkel teller for å få "feelingen" av å jobbe med filer før du setter deg ned med kontrollpanelet ditt. Tror det vil bli mye enklere for deg etterpå da. :)

Lenke til kommentar

Svaret til jorgis gir deg noen gode hint. Det du bør gjøre, er å finne ut hva du vil at scriptet ditt skal gjøre, f.eks.:

 

- Opprette filer

- Redigere filer

- Slette filer

 

Deretter finner du ut hva som må til for å opprette filer. Da trenger du f.eks. touch().

 

For å redigere filer må du åpne dem, lage et eller annet skjema som du kan redigere dem i, og så ha en mekanisme for å lagre den endrede filen.

 

Du trenger litt forståelse for HTML, skjemaer i HTML, og PHP for å få dette til. Men vanskelig er det ikke, og det er bare å spørre om det er noe.

 

Et tips hvis du trenger mer hjelp: Skriv ned feilmeldingen du får, og gi oss eksempler fra koden din. Husk at det er forskjell på parse errors (dvs. at PHP-koden ikke er gyldig) og andre feilmeldinger. De første er det lurt å lære seg å rette selv. Du kan f.eks. få en feilmelding om at scriptet ikke kunne lagre filen fordi den er skrivebeskyttet, selv om scriptet er korrekt skrevet. På samme måte som at scriptet ditt kan være korrekt skrevet, men likevel være i stand til å ødelegge verden. I teorien.

 

Lykke til!

 

MVH Audun

Lenke til kommentar

takk for støtten. har prøvd å få til å lage en fil nå, men det ble ikke helt vellykket..

 

her er link til fomen

 

og koden for lag.php er

<?php

$filname = $_POST[filnavn];
$file = $_POST[fil];

if (is_writable($filename)) {

if (!$handle = fopen($filename, 'a')) {
 echo "Kan ikke opne filen ($filename)";
 exit;
}

if (fwrite($handle, $file) === FALSE) {
 echo "Kan ikke skrive til fil ($filename)";
 exit;
}

echo "Filen ($filename) er lagret";

fclose($handle);


} else {
echo "Kan ikke skrive til fil ($filename)"

}

?>

 

får denne feilmeldingen:

Parse error: parse error, unexpected '}', expecting ',' or ';' in /mnt/home3/s/se/selvdigg/public_html/AdminCP/lag.php on line 26

 

takker for svar :)

 

EDIT: feil link

Endret av toss
Lenke til kommentar

først av alt, sorry at jeg dobbelposter, men jeg har prøvd på en ny måte.

koden:

<?php

$filename = $_POST[filnavn].php;
$file = $_POST[fil];

$handle = fopen($filename, 'w+');

chmod($filename, 0777)

fwrite($handle, $file);

?> 

 

men jeg får opp feilmelding:

Parse error: parse error, unexpected T_STRING in /mnt/home3/s/se/selvdigg/public_html/AdminCP/lag.php on line 10

 

noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Koden din har en hel del småfeil. Du har glemt semikolon på slutten av en linje, og litt diverse annet:

 

<?php

$filename = $_POST['filnavn'] . '.php';
$file = $_POST['fil'];

$handle = fopen($filename, 'w+');

chmod($filename, 0777);

fwrite($handle, $file);

?>

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

da prøvde jeg på nytt og fikk en haug med feil..

jeg fjernet det ene punktumet i linje 3 slik at den ble:

$filename = $_POST['filnavn'] '.php';

da fikk jeg bare en feilmelding:

Parse error: parse error, unexpected T_CONSTANT_ENCAPSED_STRING in /mnt/home3/s/se/selvdigg/public_html/AdminCP/lag.php on line 3

 

noen som ser hva som er gale nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...