Gå til innhold

lydkort til bruk med forsterker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
støy, lav ut signal. generelt dårlige kabler. ganske mye egentlig.

 

tenkte å stjele min far sitt terratec kort.

Kan ikke se at det skal være noe mer støy på minijack vs. phono. Banene på kretskortet fram til både minijack og phono er jo smalere enn kablene uansett. Ingen grunn til at selve kablene skal være dårligere heller. Dårligere utvalg, ok. Men ikke værre kvalitet.

Lenke til kommentar

Man kan sammenlikne lydkortet med CD-spilleren i stereoanlegget. Man får hva man betaler for. Jeg byttet ut mitt creative live 5.1-kort med E-mu 1212. Det var stor forskjell presisjon og "engasjement " i lyden. Begge kortene var koblet til stereoanlegg. Med vanlige PC-høyttalere spiller analogdelen i lydkortet mindre rolle fordi forsterkerne og høyttalerne i slike systemer forvrenger lyden en del og mangler evnen til å utnytte større dynamikkområde (forskjellen på sterkt og svakt) i signalet som et litt dyrere lydkort gir.

Lenke til kommentar

Hmm, hvis du har et hifi anlegg hører du kanskje forskjell, men hvis du har plassert høytalerene med tanke på plass og utseende fremfor lydkvalitet vil du neppe høre forskjell. Hvis du derimot har plassert HT med tanke på lydkvalitet, har ordentlige kabler i hele anlegget og en bra forsterker osv. kan det hende du hører forskjell. Alt fra Audigy 2 og oppover vil duge.

Lenke til kommentar

foretrekker iallefall phono. de vel også såkalt balansert til motsetning av minijack(?). husk også at en kablen skal være endel meter lang mens kretsløpet e kortere. støy e kanskje et litt dårlig ord, tror forstyrring e bedre å bruke. men finnes det noen andre kort som jeg kan bruke phono til bortsett fra m-audio sitt? helst pris rundt 1000 kr

Lenke til kommentar

Phono er ikke balansert nei, det er XLR kontakter du tenker på da. Og som sagt ser jeg ingen grunn til at en kabel med phonokontakter vs en med minijack ikke kan ha samme innmat... Dvs, de har like små(evt store) problemer med støy. Vet RME HDSP 9632 har phono og balanserte utganger. Men jeg tror du får problemer med å skaffe lydkort med phonokontakter til den prisen du nevner. Selv bruker jeg MAudio Revolution(minijack) direkte koblet til en effektforsterker, og har ingen problemer med støy eller å få høyt volum fra den. Må helt opp i høyttaleren(les. øret inntil) for å høre noe sus.Skal du bruke kortet til å spille musikk primært ville jeg holdt meg unna Creative sine kort, da de resampler alt til 48kHz noe som forringer lyden fra cdplater.

Lenke til kommentar

Jeg har etter mye om og men lagt alle cd`ene mine inn på PC`n. De ligger nå som VB WMA beste kvalitet. Jeg har et Creative Audigy 2 kort og nøye plasserte HT osv. Å høre forskjel på CD og PC er nærmest umulig. Så med mindre du er audiofil, så trenger du ikke å bekymre deg om lydkvaliteten fra Creative sin side, kjøp en Monstercable minijack til phono og du er i boks. Det med resampling til 48 khz gjelder vel digitalutgangen? Du sa du hadde en integrert forsterker, hvilken da? Hvilke HT har du? Hvilke kabler har du? CD spiller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...