Gå til innhold

Liten ultraportabel labtop :)


clown

Anbefalte innlegg

Jeg sitter selv på en asus S5n og må si at det er en liten og lett og god maskin. Viften kjører litt oftere enn jeg hadde villet at den skulle gjøre, men ikke nok til at det er overdrevent plagsomt. Den ligger på ca 1,3kg med det lille batteriet og 1,5 med det store som varer omtrent 4 timer.

 

Om du er villig til å gå opp litt i pris er det toshiba portege og ibm som gjelder, du får en X31 fra 13k + moms på gigashop.no og portegeen koster vel litt mer. Begge er 12,1toms maskiner.

 

Jeg vil ikke anbefale noe med 10" skjerm da dette fort blir litt for lite til å kunne brukes.

 

Ellers er mac'ene gode, men desverre en kilo for tunge til å kunne bæres.

 

Se forresten en laaang tråd om asus s5200 et annet sted her på forumet (orker ikke søke opp tråden nå)

 

For å oppsummere

 

pris: asus s5n

stil: toshiba

"toughness": ibm

 

Simen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IBM X40 står øverst på min ønskeliste. Hadde jeg hatt penger nok hadde jeg kjøpt en slik. De er vanvittig små og lette, samtidig som de er ultrasolide, ser fete ut og har all den kjente IBM-stasjen.

En slik en kombinert med en kraftig stasjonær pc bør dekke alle behov!

 

Når en lærer seg å bruke styrepinnen (som forøvrig kommer med 3 forskjellige utskiftbare kapper) går det mye fortere å navigere enn med pekeplate.

Endret av Darx
Lenke til kommentar
Ser at PC1.no har Asus S5600N til 11 348 kr. Ikke all verdens til specs, men....

 

Nå vet jeg ikke hvordan den maskina er, men du hevner jo et godt stykke under 20 000, da...

har en slik selv. Super PC. erfaringer i forumet

 

Asus notebook s5n erfaringer i prisguide

 

angående specs.. Man får ikke noe spill-PC med ultraportabel, så da er denne akkurat passe. funker til det meste.

Ser kjempesleip ut den, men ekstern CD-ROM er jo litt kjipt. Totalevekten blir jo adskillig mer når du skal drasse rund med ekstra stash.

 

Kanskje jeg som er litt kravstor.... De fleste ultrportable pcer har jo innebygget CDrom og totalvekten blir ikke mer en max 1,5 kilo.

 

 

WOrd Up!

Lenke til kommentar
Kanskje jeg som er litt kravstor.... De fleste ultrportable pcer har jo innebygget CDrom og totalvekten blir ikke mer en max 1,5 kilo.

 

 

WOrd Up!

De fleste ultraportable har ikke innebygget cdrom. Om du skal ha innebygget cdrom på en maskin under 2 kilo i norge må du enten gå for en tundra1551 (phøy) eller en asus m5n (som de forresten har som demomodell på psdata under 10k!)

 

Ellers er det dynamism som gjelder. De sender til Norge, men ting koster jo..

 

Simen

Lenke til kommentar

Ser kjempesleip ut den, men ekstern CD-ROM er jo litt kjipt. Totalevekten blir jo adskillig mer når du skal drasse rund med ekstra stash.

 

Kanskje jeg som er litt kravstor.... De fleste ultrportable pcer har jo innebygget CDrom og totalvekten blir ikke mer en max 1,5 kilo.

 

 

WOrd Up!

de gangene jeg trenger DVD/CD-RW er det ikke noe problem å ta den med, for den tar ikke noe spessielt med plass.

AC-adapter tar mer plass i sekken, til sammenligning.

 

Jeg bruker den på skolen, og har fremdeles ikke hatt behov for ROM'en der.

Lenke til kommentar

Jeg sitter selv med en ultraportabel uten integrert cdrom, og kan ikke si jeg har savnet den. Har faktisk bare koblet til cdromen 2 ganger ;) på 3 måneder. Den første var under installasjon av windows, den andre gangen var da jeg skulle teste knoppix linux.

 

Ellers bruker jeg daemon tools eller deler cdromen på den stasjonære mot nettverket. Det eneste jeg da har med meg ekstra i sekken er strømadapter og den søte lille trådløse musa jeg fikk med maskinen.

 

Når jeg i tilleg har trådløst internett alle stedene jeg bruker maskinen, har jeg desto mindre behov for fysiske "inputmedier".

 

Gidder ikke poste generelle erfaringer om maskinen her.. er nok av mine erfaringer i tråden om ASUS s5200n, link i min sigg..

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar

Er det bare meg eller er det andre som synes at disse PC'ene som refereres til som "ultraportable" slett ikke er det ?

 

Det jeg kunne tenke meg var en PC på størrelse med en Nintendo DS. Den øverste delen skulle da være fyllt med en skjerm på f.eks. 640x480 eller kanskje til og med 800x600, mens den nederste delen, hvor DS'en har touchskjerm og knapper, skulle inneholde et krympet tastatur. Bør selfølgelig ha mulighet for både ekstern skjerm, tastatur, mus, firewire, nettverk, usb osv.

 

Med tanke på at Nano ITX på bare 12x12cm er på gang så burde det jo være mulig å produsere noe med spesialtilpasset integrert elektronikk som er enda mindre.

Lenke til kommentar
Så sjekk ut posten til Snorreh, da. To poster over din egen.

 

-KJ

Ok. Den virket ikke så liten på bildet :p

 

Edit: Etter å ha sjekket ut spesifikasjonene så ser dette ut til å være omtrent akkurat hva jeg ønsker meg. Virkelig lekker.

 

Edit: Så er det bare å vente på hva prisen blir. Håper den ikke blir uspiselig.

Endret av six
Lenke til kommentar

Om du vil ha en "laptop" på størrelse med en nintendoDS, og forøvrig all dei spesifikasjonane som du etterspør, så er vel Sharp Zaurus tingen. sl-c3000 veg 300 gram, 640x480, 4 gb hd, cf og sd port, vridbar skjerm lik tablet pcar har.

 

Visse ulemper, den må kjøpast frå england eller tyskland på nettet då den kun egentlig blir solgt i japan. Det er en ypperlig linux pda, men har ikkje fabrikkstøtte for å koble til en linux maskin. Grunna dette, og det faktum at dei ikkje selger til forhandlerar i europa og usa så er "communities"ane blitt ganske mykje mindre enn dei en gang var. Litt dyr.

 

"pdaxrom" har os som gjer at du får x11 og vanlige linuxprogram på den, sjølvsagt gratis.

shirtpocket.co.uk

dynamism.com

Lenke til kommentar
Om du vil ha en "laptop" på størrelse med en nintendoDS, og forøvrig all dei spesifikasjonane som du etterspør, så er vel Sharp Zaurus tingen. sl-c3000 veg 300 gram, 640x480, 4 gb hd, cf og sd port, vridbar skjerm lik tablet pcar har.

Innbygget cf og sd port er jo en fordel som FlipStartPC ikke har, men man kan jo bruke en ekstern leser via usb. FlipStartPC virker nok som et bedre alternativ med sin skjerm med høyere oppløsning og ikke minst 30GB HD. 4GB blir nok i minste laget.

Lenke til kommentar

Jeg vil legge til at ikke se bort fra IBM X31 selvom den er litt større enn X40...

X31 har markant mye bedre ytelse enn X40 pga 2 ting. X31 har 7500 Radeon kort kontra X40 sin Intel Extreme II, og X31 bruker standard 2,5'' harddisk mot X40 sin "proprietære" 1.8'' harddisk løsning med 4200RPM.... Det betyr naturligvis ikke at X40 er en dårlig maskin, men du bytter en god del ytelse fra X31 til en X40 og med tanke på at X31 kan fåes ganske mye billigere er det noe å vurdere.

Selv har jeg en X40 og er kjempefornøyd.

 

Cobos

 

(Hvilken styrepinne bruker dere andre som har X40? Jeg bruker den som ikke er "motsatt vei" og er tynn, den tykke gjorde at jeg ikke traff tastene rundt synes jeg)

Lenke til kommentar

Har selv x40 og etter vel et halvt års bruk kan jeg ikke si meg annet enn meget godt fornøyd. Alt ved maskinen virker solid og kompakt, god byggekvalitet mao. Tastaturet er herlig og bråker ikke, noe som kan være greit, spesielt i lesesaler etc.

 

Og, styrepinnen er jo genial- det er iallefall min mening. Litt tilvenning, så blir den som en drøm å bruke. Kjøpte en ekstern cdrom- stasjon som jeg kun har brukt en gang- ærlig talt, hvor ofte har du bruk for den? Gå heller ned i vekt enn å kjøp med intern cdrom-stasjon.

 

Cobos: Bruker styrepinnen som er "riktig" vei og den tynne. Meget behagelig å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...