Gå til innhold

Boot feil med asus k8n


Royal

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk asus k8n i dag og amd athlon 64 3000+Newcastle.

 

Men det er helt umulig og få det til å boote skikkelig. Har 4 rambrikker her som jeg har prøvd i alle mulige varianter.

Hvis jeg kun har 1 minnebrikke må jeg clr cmos vær gang for at det i det hele tatt skal komme bilde på skjermen, og når man endelig booter så stopper den p.g.a cmos feil og klokke/dato feil, etter man har vært i bios og fiksa dette og skal starte på nytt så resterter den også kommer det ikke bilde igjen:(

 

Eneste måten for at den skal starte uten å clr cmos er å bruke 3 ram brikker sammtidig :hmm:

Men da bare står den å henger i det hvite oppstarts bilde med asus logo, og ingenting skjer.

 

Har satt sammen drøssevis med maskiner før med dette er en nøtt jeg ikke klarer å knekke.

 

Ram jeg har prøvd:

Twinmos 512 3200 2stk

Veritech 512 3200 2stk

 

Har prøvd rambrikkene i alle mulige kombinasjoner og slotter, ingenting hjelper.

 

 

Noen som har noen lyse ideer til en desperat mann?

Endret av Royal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ehhh.... sansynlig noe enkelt du ikke tenker på.... :D

Prøvd å bytte tastatur?

Seriøst? Bytte tastatur? Det har det alltid fungert. Kan det ha noen innvirkning?

Etter gammelt er det en del ting som må oppfylles for at en maskin skal starte. En av desse tingene er (var ihvertfall) et ok.tastatur.

ok, he he. Ja har da selfølgelig kobla til ordentlig tastatur. Prøvde et nytt et for morro skyld men det hjalp selfølgelig ikke :cry:

 

Tror jeg har prøvd det som er av bios innstillinger også, men en ting har jeg ikke testa og det er å sette mp manuelt, men hva skal den stå på til en athlon 64 3000+?

Tviler på at dette hjelper men må jo prøve alt her ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

problemet kan være at A64 er inkompatibelt med twinmos-brikker

en kompis av meg fikk ikke installert windows engang med den kombinasjonen

med ny chip var alt i orden, prøv andre chipper.

 

har asus k8n med 3000+ og en OZC platinum chip fungerer UTMERKET

 

EDIT:pass på at kjølepastaen er på riktig side av prosessoren :p

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar
problemet kan være at A64 er inkompatibelt med twinmos-brikker

en kompis av meg fikk ikke installert windows engang med den kombinasjonen

med ny chip var alt i orden, prøv andre chipper.

 

har asus k8n med 3000+ og en OZC platinum chip fungerer UTMERKET

 

EDIT:pass på at kjølepastaen er på riktig side av prosessoren  :p

Kan nok være at twinmos ikke er de beste på det hovedkortet, men jeg har da også prøvd 2 andre merker og de oppførte seg akkurat likt :(

Lenke til kommentar
Hvis jeg kun har 1 minnebrikke må jeg clr cmos vær gang for at det i det hele tatt skal komme bilde på skjermen, og når man endelig booter så stopper den p.g.a cmos feil og klokke/dato feil, etter man har vært i bios og fiksa dette og skal starte på nytt så resterter den også kommer det ikke bilde igjen:(

med asus logo, og ingenting skjer.

Når det kommer slik CMOS feil, gå inn i BIOS og trykk F10 og gå ut igjen. Se om du da klarer å komme inn i windows. Gikk hos meg da jeg fikk CMOS feil.

Lenke til kommentar
Hvis jeg kun har 1 minnebrikke må jeg clr cmos vær gang for at det i det hele tatt skal komme bilde på skjermen, og når man endelig booter så stopper den p.g.a cmos feil og klokke/dato feil, etter man har vært i bios og fiksa dette og skal starte på nytt så resterter den også kommer det ikke bilde igjen:(

med asus logo, og ingenting skjer.

Når det kommer slik CMOS feil, gå inn i BIOS og trykk F10 og gå ut igjen. Se om du da klarer å komme inn i windows. Gikk hos meg da jeg fikk CMOS feil.

F10 er det BIOS default eller noe? i såfall har jeg prøvd det.

Lenke til kommentar

Har igrunn ingen løsning på problemt ditt men jeg har nettop kjøpt meg et nesten identisk system og satt dette sammen.

 

Asus K8N Hovedkort for Socket 754

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack

 

Og her virker alt helt supert, har og oppdatert til den siste BIOS, jeg har ingen problemer så det er sikkert ikke kompabilitest problemer med TwinMOS

 

Ut over det som allerede er nevnt da kan det muligens være et forsøk å teste med at annet skjermkort man vet da aldri før man har forsøkt

Ofte så løses problemer med å demotere alt for så å montere det igjen, på den måten da kan man oppdage mulige feil samt at man får resatt hele systemet.

 

Men jeg ville ikke helt utelukke defekt hardware.

Endret av bits&bytes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...