Gå til innhold

Spørsmål om lodding...


ZeS

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et spørsmål til alle elektro frelste folka her....

Drev og surfa litt rundt på nettet, og da kom jeg over et sted hvor det sto at det gikk ann å bruke vanlig svipenn, istedet for loddebolt.... noen som vet noe om dette??

Kan desverre ikke gi dere linken, da den ble borte da jeg sletta temp. internet files(gammel vane :p )

 

MVH: PandoRa :dremel:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tviler egentlig på det. Med mindre det er en veldig kraftig svipenn det er snakk om. Loddetinn smelter på 182 grader celsius.

det varierer alt ettersom hva legeringen består av, men det er et normalt ca tall ja..

 

er vel ved 60% bly og 40% tinn eller noe sånt... (som er normalt)

(jeg liker å kverulere)

Lenke til kommentar
Test det da vel?  Finner jo fort ut det... Men husk at en ikke må være allt for varm, selv om det er bedre med for varm enn for kald

hmmm... stikke ut og teste nå jeg tenker jeg.... (tenkte ikke på det :p )

 

MVH: PandoRa

Testa, og funka som snus! helt likt som loddebolt, bare mye lettere å bruke.... :!:

 

anbefales å prøve!! :yes::yes::yes::yes::yes::yes:

 

MVH: PandoRa

Lenke til kommentar

Det vil nok fungere i et nødsfall, om loddepunktet ikke er for stort og varmekrevende. En ulempe er at temperaturen i spissen på en svipenn er ganske mye høyere enn i spissen på en loddebolt, noe som i sin tur kan gi uønsket oksidasjon i loddetinnet, og dermed en dårligere loddeforbindelse.

 

Om du lodder elektronikk på den måten, så tenk på at det står spenning direkte i glødetråden. Denne er riktignok ikke høy; antakelig et par volt, men det er i uheldigste fall allikevel mer enn nok til å ødelegge komponenter!

Lenke til kommentar
Det vil nok fungere i et nødsfall, om loddepunktet ikke er for stort og varmekrevende. En ulempe er at temperaturen i spissen på en svipenn er ganske mye høyere enn i spissen på en loddebolt, noe som i sin tur kan gi uønsket oksidasjon i loddetinnet, og dermed en dårligere loddeforbindelse.

 

Om du lodder elektronikk på den måten, så tenk på at det står spenning direkte i glødetråden. Denne er riktignok ikke høy; antakelig et par volt, men det er i uheldigste fall allikevel mer enn nok til å ødelegge komponenter!

Joda... vet det går strøm i den...

Loddinga ble ikke så værst faktisk... litt svidd på toppen bare :p

 

Lurte på dette, da jeg driver og lager Stun Gun

 

MVH: PandoRa

Lenke til kommentar
Ville heller kjøpt en 30W loddepenn på elfa til 50 kroner (kanskje ikke så aktuelt hvis du ikke bor i oslo ettersom du da må betale frakt men...) :) Men smak og behag...

Ja...det hadde vel vært det beste! men når man da ikke bor innen en 10 mil radius av oslo, er det litt langt for en ting til 50 spenn!

 

Har de sånn loddepenn på Jernia tror du??

 

MVH: PandoRa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...