Kenny Bones Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Du trenger ikke monstermaskin for å kjøre Doom 3! Mange tror det og det stemmer IKKE! ID har gjort det sånn for at Doom 3 skal være bra til banchmarking. Kan ikke forstå at det er noe annen grunn. Kan jo selfølgelig være at folk skal kjøpe bedre hardware, men det kan jeg ikke påstå. Dette er en tweak og mange vet kanskje dette fra før, men skriver uansett allikevel. For å kjøre Doom 3 glatt på full oppløsning og full detalj så må du gjøre følgende: Gå på Doom3 mappa og finn mappa "base" Der ligger det 4 eller 5 pk4-filer. Pakk disse ut i winrar til samme mappe som pk4-filene lå i. (Base altså) Dette tar en stund, men det er verdt det! Etter det er ferdig, slett pk4-filene. (VIKTIG!!) Ta gjerne backup av dem om du vil, men da må du lage en ny mappe til dem. Greia med dette er at spillet pakker ut filene mens du spiller. Dette gjør at spillet går mye tregere. ---- Den andre tingen er å gå til Base-mappa og finn en fil som heter doomcfg.cfg eller noe sånt. Finn en linje der det står "seta image_cacheMegs "32" (kan stå 20 hos enkelte) Bytt verdien til: Med 256 mb system mem "96" eller "128" Med 512 mb system mem "256" Med 1gig system mem "512" eller høyere. Jeg fant også en string der det står noe om kompresjon av teksturer. Verdien der er "0" fra før. Sett den til "1" Prøv dere fram! Det er også flere alternativer i denne fila dere kan forandre. Finn ut hva som passer deg best! TA BACKUP AV FILA PÅ FORHÅND!! Jeg har en maskin på 1,4 GHz, 512 MB DDR Ram og Sapphire Radeon 9700 non-pro og kjører Doom 3 uten problemer.
Glipp Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Jepp.. kreven ikke mye.. 9800pro [email protected] 1gig PC3200 kjører: 1280*1024 HIGH 50-60 fps hele tiden MERK!! ikke skygger å 0*aa
Radial Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Den der såkalte tweaken har jeg aldri sett nytten av. Noen påstår å få bedre ytelse og høyere framerates, men ingen kan vise til tester der dette fremkommer. Det logiske er at denne fremgangsmåten faktisk forverrer ytelsen ved at alle disse pakkede filene nå blir fragmentert i Doom3 mappa. Lykke til.
Kenny Bones Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Skrevet 7. desember 2004 Hæ? "Såkalt" tweak? Vel hvis du tenker logisk så funker det jo! Har du prøvd det? For meg var det først når jeg merka av kompresjonen av teksturer at det slutta HELT å lagge. Nå går det helt glatt uten problemer i det hele tatt. Har godt kunne ha lagt ved et bilde av fps, men dette er en Dell bærbar jeg sitter med nå og har ikke nettilgang på den stasjonære. Men det er helt sikkert andre som kan poste bevis. Funker ihvertfall til meg. Men så er jo det også logisk da ettersom det står i default-fila at spillet skal bruke kun 32 mb av ramen. Da er det jo en selvfølge at det lagger. Men er utpakkinga av pk4-filene du sikter til? For det er jo en selvfølge at det går glattere når spillet slipper å pakke ut filene hele tida. Fra før lagga det skikkelig når jeg åpna dører osv eller når spillet kjørte sekvenser det ikke har gjort fra før. Først så hakka det når jeg kom inn i et rom. Så måtte jeg se meg litt rundt om til det slutta.
P-in-P Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Ok, dette må prøves, men det er 6 .pk4 filer hos meg! Er det bare pak000.pk4 - pak004.pk4 som skal pakkes ut eller skal game00.pk4 også pakkes ut?
Kenny Bones Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Skrevet 7. desember 2004 Det er kun pk000-filene tror jeg. Gjorde ihvertfall det jeg. Ta kun de største filene.
Radial Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 For å kjøre Doom 3 glatt på full oppløsning og full detalj så må du gjøre følgende: Tøv. Jeg tror ikke på det og det er bare å se litt rundt på ulike Doom3-forum, så ser man at jeg ikke er alene om å mene det.
Radial Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 (endret) Hæ? "Såkalt" tweak? Vel hvis du tenker logisk så funker det jo.Har du prøvd det? For meg var det først når jeg merka av kompresjonen av teksturer at det slutta HELT å lagge. Nå går det helt glatt uten problemer i det hele tatt. Har godt kunne ha lagt ved et bilde av fps, men dette er en Dell bærbar jeg sitter med nå og har ikke nettilgang på den stasjonære. Men det er helt sikkert andre som kan poste bevis. Ja jeg har prøvd det. Merket ingen forskjell. Og er det ikke litt rart at du påstår å oppnå en slik effekt, hvilket måtte bety at id har forsøkt å lure hele verden til å få en dårligere opplevelse av spillet enn nødvendig? Tøys påstår jeg. Og det er bare å lete litt på ulike Doom3-forum så ser du flere som mener det samme som jeg. Jeg kan forstå at enkelte med litt svakere hardware kan oppleve noe jevnere frames i enkelte situasjoner. Men å påstå at du får høyere frames er bare tull. Funker ihvertfall til meg. Men så er jo det også logisk da ettersom det står i default-fila at spillet skal bruke kun 32 mb av ramen. Da er det jo en selvfølge at det lagger. Det du sikter til her har ikke noe med hvor mye ram spillet bruker totalt. Det er en vanlig misforståelse. Jeg har sett mange anbefale å sette denne noe høyere, f.eks. 1/4 av total ram. Men jeg har ikke merket noen forskjell. Men er utpakkinga av pk4-filene du sikter til? For det er jo en selvfølge at det går glattere når spillet slipper å pakke ut filene hele tida.Fra før lagga det skikkelig når jeg åpna dører osv eller når spillet kjørte sekvenser det ikke har gjort fra før. Først så hakka det når jeg kom inn i et rom. Så måtte jeg se meg litt rundt om til det slutta. Mulig det går noe "glattere" men ikke påstå at du kan kjøre alle innstilllinger på full pinne, det er rett og slett løgn. Edit: liten skrivefeil eller to.. Endret 8. desember 2004 av Radial
Kenny Bones Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Skrevet 8. desember 2004 Jo jeg får uten tvil høyere fps. Om du leter på de samme forumene som du sikter til så er det også MANGE som faktisk får det til å funke. Men om det hjelper så hva er galt med det? Mulig det ikke funker til deg, men til meg er det nesten umulig å spille spillet uten å gjøre disse tingene. Spillet lagger noe fryktelig uten og spesielt når jeg kommer på steder jeg ikke har vært på før. Du kan jo ikke si at det er løgn bare fordi DU ikke får det til! Mange får det faktisk til å funke og mange får det ikke til å funke. Uansett er det verdt å prøve. Man taper ingenting på det. Hva som faktisk skjer vet jeg ikke, men jeg får helt klart mye bedre ytelse. Fakta er at selv om du lar spillet velge optimal performace så funker det ikke helt riktig på alle systemer. http://www.techspot.com/tweaks/doom3/index.shtml På denne siden har de tatt for seg forandringer av denne fila og forskjellen. Følg denne samtidig som du selv justerer config-fila. Løgn? Jaja, bedøm selv, men om du ikke får det til å funke så kan du vel la de som faktisk VIL prøve få prøve uten at du skal blande deg og kritisere? Selv driter jeg i om du ikke tror at spillet kjører bedre til meg. Det er jo jeg som skal spille på min maskin uansett, så hva du mener og hva som funker for deg bryr jeg meg f i..
Radial Skrevet 9. desember 2004 Skrevet 9. desember 2004 Jo jeg får uten tvil høyere fps. Som sagt, jeg kan tro at du opplever noe jevnere frames, men at du får høyere fps på plass A med denne tweaken i forhold til fps på plass A uten, se det tror jeg rett og slett ikke på. Men om det hjelper så hva er galt med det? Naturligvis ingenting galt med det. Problemet er påstander om supertweaks, som ingen er i stand til å dokumentere. Du kan jo ikke si at det er løgn bare fordi DU ikke får det til! Mange får det faktisk til å funke og mange får det ikke til å funke. Hvem andre får dette til å funke, og som du VET snakker sant? Fakta er at selv om du lar spillet velge optimal performace så funker det ikke helt riktig på alle systemer. Riktig nok, men det har vel ikke så mye med saken å gjøre? På denne siden har de tatt for seg forandringer av denne fila og forskjellen. Følg denne samtidig som du selv justerer config-fila.Løgn? Jaja, bedøm selv, men om du ikke får det til å funke så kan du vel la de som faktisk VIL prøve få prøve uten at du skal blande deg og kritisere? Hehe.. selvfølgelig kan man gjøre en rekke forandringer i configfila og via konsollen, både med hensyn til lyd- og bildekvalitet. Jeg bruker selv en del innstillinger som jeg har i en egen autoexec.cfg. Men hvor i denne artikkelen du viser til fremkommer det noen dokumentasjon på effekten ved å pakke ut filene? Selv driter jeg i om du ikke tror at spillet kjører bedre til meg. Det er jo jeg som skal spille på min maskin uansett, så hva du mener og hva som funker for deg bryr jeg meg f i.. Seriøst... Jeg bryr meg egentlig lite om hva du påstår å oppleve på din egen maskin. Men du kommer drassende med en påstand om at man kan spille Doom3 på max innstillinger ved å benytte denne "supertweaken". Det er bare tull og tøys, og det kommer du aldri bort i fra.
uberhunter Skrevet 9. desember 2004 Skrevet 9. desember 2004 Mitt nvidia geforce fx 5600 256mb kjører spillet på 800*600 low, får rundt en 15-20 fps elns... pc: P4 3.2Ghz 512mb ddr 2*150 hd (doom3 ligger på den fulle hardisken)
Kenny Bones Skrevet 9. desember 2004 Forfatter Skrevet 9. desember 2004 Hvorfor trenger du dokumentasjon på at det hjelper å pakke ut filene? Det er da vel selvsagt vel? Spillet slipper å gjøre så mye og det å pakke ut komprimerte filer krever jo maskinvare vel? Må også legge til at det er viktig å defragmentere harddisken først. Det hjalp ganske mye. Og en supertweak er det nok sikkert ikke. Tviler på at en enkelt fil styrer så mye, men en jevnere ble det. Fps'en hoppa ikke rundt som en gal etterpå. Og jeg tviler på at jeg er den eneste jeg vet har fått det til å funke. Mulig det har noe med hva slags hardware du har, men en datamaskin er en datamaskin og de fleste maskiner fungerer på samme måte. Men jeg kan se om jeg kan få til å sammenligne. Vet du hvordan jeg får til at fps'en vises i Doom 3? Eller hvordan jeg får lagd en video eller noe? For da har du fått sett selv. Jeg kødder seriøst ikke altså. På en god maskin er det mulig dette har null effekt, men på min merka jeg stor forskjell og slipper å irritere meg over lagging.
P-in-P Skrevet 9. desember 2004 Skrevet 9. desember 2004 Det er bare å ignorere radial, noen klarer rett og slett ikke å innrømme at de tar feil... Har prøvd det selv også, det ble en bitteliten økning i fps og hakking når en går gjennom dører forsvant helt! Takker
Radial Skrevet 9. desember 2004 Skrevet 9. desember 2004 Det er bare å ignorere radial, noen klarer rett og slett ikke å innrømme at de tar feil... raziel skrev følgende: For å kjøre Doom 3 glatt på full oppløsning og full detalj så må du gjøre følgende: Gå på Doom3 mappa og finn mappa "base" Der ligger det 4 eller 5 pk4-filer. Pakk disse ut i winrar til samme mappe som pk4-filene lå i. (Base altså) Dette tar en stund, men det er verdt det! Jeg tar ikke feil når jeg sier at ingen med en middels maskin kan kjøre Doom3 på full oppløsning og full detalj med denne tweaken. Du kan velge å ignorere hva du vil, men akkurat her har jeg rett.
Kenny Bones Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Skrevet 10. desember 2004 Nei det er jo ikke mulig at den lille fila styrer så mye at en middels maskin kan kjøre spillet på full oppløsning og full detalj. Det er jo fullstendig ulogisk. Denne "tweaken" tyner bare litt mer ut av hardwaren din. Ihvertfall om du har en litt dårligere maskin. Som jeg har. Selv har jeg aldri høyere oppløsning enn 800x600 hverken på Doom 3 eller Half Life 2. Grunnen til det er fordi jeg er svært glad i Anti-aliasing og anistropic filtering, så med 800x600 så får spillet et mer blurry TV-preg. Noe jeg liker svært godt. Grunnen til at jeg skrev at man kan spille Doom 3 med full oppløsning osv var at jeg tenkte på folk med litt bedre maskin enn middels. Selv har jeg ikke en super-maskin lenger, så jeg har ikke prøvd med full oppløsning. Ihvertfall ikke etter denne "tweaken".
Radial Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 Nei det er jo ikke mulig at den lille fila styrer så mye at en middels maskin kan kjøre spillet på full oppløsning og full detalj. Det er jo fullstendig ulogisk.Denne "tweaken" tyner bare litt mer ut av hardwaren din. Ihvertfall om du har en litt dårligere maskin. Som jeg har. Selv har jeg aldri høyere oppløsning enn 800x600 hverken på Doom 3 eller Half Life 2. Grunnen til det er fordi jeg er svært glad i Anti-aliasing og anistropic filtering, så med 800x600 så får spillet et mer blurry TV-preg. Noe jeg liker svært godt. Grunnen til at jeg skrev at man kan spille Doom 3 med full oppløsning osv var at jeg tenkte på folk med litt bedre maskin enn middels. Selv har jeg ikke en super-maskin lenger, så jeg har ikke prøvd med full oppløsning. Ihvertfall ikke etter denne "tweaken". Fint at du presiserer dette, da blir det litt mer troverdig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå