Gå til innhold

Støy fra Viftekontroll og harddisk


Anbefalte innlegg

Det som nå bråker mest på min PC er.

1. Vantec Nexus viftekontroll (konsoll med 4 skruknapper i front for å regulere viftehastighet)

2. Harddisken, bare når den jobber (Seagate 120mb).

 

Spørsmålene er da:

1. Er andre viftekontroller helt lydløse (Sunbeam, Zalman etc.) ? Vil helst ha svar fra noen som faktisk HAR en slik kontroll.

2. Demper strikkoppheng lyd av typen knitring når harddisken jobber ? (Jeg har følelsen av at det ikke er vibrasjonsstøy, men vet ikke).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2. Demper strikkoppheng lyd av typen knitring når harddisken jobber ?

Med en disk som er i direkte kontakt med kabinettet vil jo en eventuell knitrelyd forsterkes en del i metallet som igjen betyr at et strikkoppheng vil hjelpe litt.

 

Strikkoppheng trenger jo ikke koste all verden, er bare å kjøpe et par solide strikk, f. eks. de som brukes til å feste sykler til sykkelstativer på bil. Fåes kjøpt på bensinstasjoner. For deretter å tre dem gjennom veggen på en 5,25" bay slik at du får minst to 'tråder' gående over og to under der disken skal være. Ta så å tre inn disken med de underste strikkene over disken og de øverste under, slik at disken blir holdt stramt fast. (se vedlegg for en 3 sekunders hurtig-beskrivelse. Xvid codec). Når strikken kommer ut av bayen, tre den inn igjen på neste plass, ikke kutt den som på videoen. Er ofte huller du kan bruke som standard i kabinettet, så burde ikke være et problem. Bruk gjerne de krokene en slik kommer med for å feste endene.

 

Skjønner heller ikke at selve viftestyringa du har bråker, må enten være en misforståelse eller så kan det hende en komponent på den er ødelagt? Har ingen erfaring med den modellen du har, så kan ikke si sikkert. Prøv uten den for å høre om ulyden forsvinner. Kjør uten kabinettviftene eller eventuelt ta en manuell kobling av alle viftene til f. eks 7V når du tester, da alle viftene på 12V sikkert vil drukne enhver lyd uansett. Bare vær varsom på temperaturen.

HDoppheng_xvid.avi

Lenke til kommentar

Jeg har nå innstallert Sunbeam harddisk-strikk-greie. Den var bedre enn forventet, jeg vil si at den reduserte minst 60% av støy fra HD ! Bra !!

 

Ellers bråker fortsatt viftestyringen noe, aner ikke hvorfor, men jeg har koplet ut alle vifter og sjekket, det er ikke tvil !

 

Men, men, jeg kan anbefale strikkoppheng til alle, det hjelper !

Lenke til kommentar
Jeg har nå innstallert Sunbeam harddisk-strikk-greie. Den var bedre enn forventet, jeg vil si at den reduserte minst 60% av støy fra HD ! Bra !!

 

Ellers bråker fortsatt viftestyringen noe, aner ikke hvorfor, men jeg har koplet ut alle vifter og sjekket, det er ikke tvil !

 

Men, men, jeg kan anbefale strikkoppheng til alle, det hjelper !

den kan ikke bråke............................................................................................................................................. Hva er det inni den som kan bråke da?

Lenke til kommentar

Tydeligvis kan den bråke! Noe må være galt med den.

Men ut ifra alle andres tilbakemeldinger her, virker det som om de vanligvis ikke bråker, så da kan du vel kjøpe en annen eller noe?

 

Jeg sitter med en Samsung harddisk nå, som i utgangspunktet er veldig stille. I kampen mot støy i maskinen min blir det neste strikkoppheng. Får ny CPU-kjøler til uka, så da blir det nok ganske brukbart.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde selv en Vantec Nexus 3.5"

 

Ganske ubrukelige saker, bare mulig å regulere innenfor 7-12V + at den leverte ujevn volt på lave turtall. Man kunne høre at min Sunon 120mm føk opp og ned på turtall - djevelsk irriterende, vitsen med viftestyring er jo å få minimert støyen, ikke å legge til ekstra støy-momenter.

 

Skifta (tilbake) til Sunbeam Rheobus og har ikke sett meg tilbake siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...