Kenneth Dammyr Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Hei Lurer på om jeg skal fjerne OTES-kjølinga på mitt Abit IC7 Max3 hovedkort. Trenger å minimalisere støyen. Noen som har erfaring med dette? Evt. vet at det går fint, kjølemessig? På forhånd takk!
Thombr86 Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Nå har ikke jeg fått se så veldig nært på den kjølinga, men er det ikke mulig å bytte vifte? evt. sette på pot-meter/motstand? Og med å ta den av, så vil jeg tro at det skal gå fint, andre kort kjører jo uten "eksotisk" kjøling, og de klarer jo seg bra..
WishYou Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 (endret) Holder det ikke å bare sette ned hastigheten? Min erfaring er at med tunede vifter (Speedfan/BIOS) på CPU, NB og OTES så er det helt andre ting som lager støy, i hvertfall her hos meg. Vet ikke om det lar seg gjøre å fjerne OTES systemet helt, ikke lest noe om det noe sted. Wish Edit: BrAtTeRn var før meg, men en trenger ikke gjøre noen ingrep. Hastighetene justeres fint med software. Endret 6. desember 2004 av WishYou
Kenneth Dammyr Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Skrevet 6. desember 2004 Det er ikke noe problem å fjerne OTEs'en, det har jeg alt klart. Problemet måtte være om dette var gunstig med tanke på for mye varme. Det kommer selvsagt an på luftgjennomstrømning etc også. Men det e rikke noe ekstra dupeditter som lager varme der, som derfor trenger kjøling. For hvis det ikke er det, så burde det gå greit. Nå kjører jeg en overklokk på [email protected] hvis det har noe å si.
enl Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Du burde sjekke temperaturene på kondesatorene og MOSFET'ene som OTES-løsningen kjøler. Hvis de har noenlunde normal temp, skulle det ikke være noe i veien.
Deuce Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 (endret) Bruker "Speedfan" for å justere ned hastigheten på vifta selv, originalt er denne 5000rpm så det kan bli bråkete til tider. Bruk det du. PS. Ikke begynn å rive av vifta ihvertfall, den har sin funksjon. Ellers hadde den ikke vært der. Endret 7. desember 2004 av Deuce
Kenneth Dammyr Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Skrevet 7. desember 2004 I MBM 5 står det faktisk ingenting om temperatur på OTES(mulig jeg ikke finner det). Men i Speedfan står det 29, kan det stemme? Merk at det står -1 der også...
Zjaxy Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Vel du skal ikke stole på det Speedfan sier der -1 er svært tvilsomt da hadde nok noe kortsluttet ja
MRN Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Hvilken vifte er det snakk om? Den lille, søte blå? Den har jeg disablet, for å si det sånn. Ingen problemer der. Er det snakk om den lille supervifta som blåser ut? På baksida av PCen, liksom? Så kan man justere den med Speedfan, ja.
Kenneth Dammyr Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Skrevet 7. desember 2004 Er snakk om den søte blå som blåser ut/inn (husker ikke) bak bak ja. Den under det blå dekslet. Det er OTES-kjølinga. Synes det høres rart ut med minusgrader ja...
Kimmer Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 (endret) Hei, Her er en bra link til en OTES-mod for MAX3'en. (kik i trådstarters avatar for andre links til MAX3-mods). Jeg har selv MAX3 (se profil) og styrer OTES-vifterne(NB og mosfet) fra BIOS eller med SpeedFan - på ca. 80% da hører jeg de ikke. (turtal vises i BIOS og SpeedFan). Temps på NB og mosfet kan desverrre ikke avleses uten ekstra instrumenter. Det er ikke nogen bra idè å bare fjerne plastikken, der dekker mosfets og caps. Har selv tenkt på å snu den mosfetvifte (baksiden av kabinett) så den blåser luft inn i stedet for å suge ut. Som det er nu, da suger den luft fra området rundt CPU'en som jo i sagens natur er meget varm - ikke bra. Mht skjermdump: Ser ut som du har koplet en OTES-vifte fra? Temperaturerne er slik: Temp1 = Hovedkort temp Temp2 = CPU temp Temp3 = PSU temp Den -1 grad kan man ikke bruke til noget! Mvh Kimmer Endret 7. desember 2004 av Kimmer
Kenneth Dammyr Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Skrevet 7. desember 2004 Takk Kimmer. Skal se hva jeg gjør, må tenke litt først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå