Gå til innhold

Formatering av harddisk, problemer!

Suuunto

Anbefalte innlegg

Skrevet

:cry:

Hei, jeg er en noob når det kommer til pcens innside. Men jeg lærer hver dag.

Nå har det seg slik at jeg skulle instalere xp pro norsk versjon på min gamle pc. Hadde engelsk versjon før. Se profil for hardware detaljer (PC1).

Nå har jeg rota det til, og sliter max. Får ikke sletta/formatert c:. Den vil ikke. I for bannelse instalerte jeg opr syst på d: får så å prøve å slette c: men nei da. Funka ikke det heller. Så nå har jeg to opr syst. Noen tror kanskje det er konge, men tro meg, det er langt fra konge :thumbdown:

Jeg trenger hjelp, HJELP! :dontgetit:

Jeg har lyst å slette alt og formatere begge diskene på nytt. Starte fra grunnen av. Har noen en walktrouh, eller kunne noen tenke seg å hjelpe meg?

Om du vil kan du også finne meg på msn [email protected]

Sverre. :ermm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei. Ser du er ny her ja..

Det mange gjør feil er at de booter opp maskina for så å

prøve å slette c:...

Det de ikke veit er at c: ikke kan sletttes fra windows, fordi systemet

klarer ikke å slette seg selv imens det er i bruk...

Derfor:

Skru av pcen din... Sett i windows cden, boot opp fra cdrom, og velg hvor du skal innstallere windows... windows kommer til å gi deg et alternativ om å formatere c: før du innstallerer WXP på harddisken...

Dette burde gjøre trikset (huff, dårlig ordbruk :p)

Om dette ikke funker, så er det andre ting man kan gjøre, men prøv det i første omgang.... Er vanligvis det folk gjør feil....

Edit: Dette gjør du også med d: om du har windows på den også...

bare husk at du ikke må legge inn WXP på den også :grin:

Endret av Arnulf Hitchler
Skrevet (endret)

Hvor er det du prøver å slette d:\ part? I xp eller i dos?

Sånn i utg. punktet skal det under funke, men med systempart. er det ofte litt klatt.

Sett in win xp Cden, start fra cd, når du kommer til instalasjon på partisjon velger du delete partition på begge diskene. Opprett ny part, og install xp (men det funker nok ikke på system part nei)

Ellers er det mulig å starte maskinen med en oppstarts diskett (f.eks w9x generert diskett) Hente et program som heter delpart.exe. Starte delpart og slette alt.

Delpart er et kraftig verktøy som sletter alt, også ntfs.

Håper jeg hjalp deg litt.

;)

p.s Husk backup av ting du trenger

V

Endret av vetle
Skrevet

Hmm,

Det har seg slik at jeg har starta fra cd. Fikk sletta alle partisjoner med untak av C: Fikk melding om at C: innehold midlertidige filer som trengtes i instaleringen av os.

Nå får jeg ikke engang boota fra cden? Maskina starter og greier.....kan velge mellom 2 os. Begge virker men jeg får ikke sletta c: ?

Sverre.

Skrevet

Vel inne i bios, så må du finn frem til følgende..

"First boot device" og velge cd-rom der

"second boot device" her velger du hdd0

Når xp installasjonsprogrammet starter maskinen på nytt, så trykker du ikke noen tast for å starte fra cd-rom igjen. Nå skal maskinen starte fra harddisken...

Skrevet (endret)
Hva er grunnen til at 8mb faller bort når en partisjonerer?

:roll:

Produsenter av hardisker og softwareprodusenter har forskjellige definisjoner på hva en GB er, der har du grunnen tror jeg. Søker du i forumet, så tror jeg du vil finne tråder på dette "problemet"

Endret av Lars73
Skrevet

Kjære Lars,

Takk for hjelpen. Du fiksa problemet. Du skulle bare visst hvormange timer jeg har brukt på dette! Tusen takk.

Hardware.no er konge :p

Sverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...