Gå til innhold

Hjelp til PC støy!


Anbefalte innlegg

Hjelp!!

 

Har en Dell Dimension 8100 som støyer sånn at kona ikke får sove i naborommet!

 

Er det noe jeg kan gjøre?

Er rimelig handy og har skrudd fra hverandre og satt sammen mye elektronikk i min tid, men PCer har jeg ingen peiling på.....

Vet ikke engang hva som støyer?

Vifte?

Harddisk?

Grafikkkort?

 

Har følgende:

Intel 1.7 Mhz

2x128 Mb DRAM

Nvidia Gforce3

 

Hjelp mottas med takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bedre å gå på kilden til støyen i første omgang i stedet for å kle den inn - sjekk ut microplex.no for stillegående vifter på alle kjølere. Skjermkortvifta er som regel liten, og har originalt som regel en nokså høyfrekvent lyd i forhold til de andre viftene, så den bør du bytte ut.

Se også etter oppheng til harddisker -de lager strukturbåren støy (romling) som er verst, i alle fall gjennom vegger, viftesus er ikke så plagsomt for kona antageligvis, hvis dere ikke bor i telt da.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har samme pc som "jajaja"

Pc støyer en del, virker som det er kabinett-vifte som brøker mest, den suger også ut luft gjennom kanal fra cpu og ut med samme kabinettvifte.

Jeg skal bytte ut den og kjøpe en mer stillegående vifte-kjøler - denne:

http://www.mamoz.no/produkt/PHT%2D3600/Nex...Tek+Real+S.html

Hvis ennå støy, så bytte jeg ut skjermkort som er mer stillegående eller en uten vifte i.

Så skal jeg skifte ut strømforsyning og, vet ikke om jeg får tak i en med rett strømkontakter i datashop, vet noen? Virker som som at DELL har satt en egen standard på strømkontakter.... sukk (aldri mere Dell pc på meg!) :no:

Lenke til kommentar

Jeg har hatt maskinen siden november 2001.

Den har alltid hatt ganske høy susing, men i starten skrudde det seg av og på.

Det siste året har det vært konstant.

 

(må legge til at det ikke høres ut som om noe er defekt.... Det er en jevn susing, men det virker som om det er flere ting som lager lyd, og det er HØYT)

 

Det er ihvertfall uholdbart!

 

Jeg har snakket med Dell, men de var ikke så interessert i å hjelpe meg.

 

Etter å ha ventet en halvtime og blitt satt over til 3 forskjellige personer

mumlet de noe om en ny vifte som het 37MKC. Den skulle koste rundt 500,-

En av dem sa den ville funke, men en annen sa at det ikke ville løse problemet mitt.

 

Jeg skal snarest inn i kabinettet å se hva som lager lyden...

Endret av jajaja
Lenke til kommentar

Dersom du kjøper nye vifter, kan jeg fortelle at vifter som støyer med rundt 20dB er støyfrie i et lukket kabinett. Man kan høre et svakt sus om man legger øret inntil.

 

Husk også at vifter med lavt støy blåser mindre, og da blir ting varmere.

 

Ved å stoppe viftene med finger/pinne kan du lett se hva som lager støy, og du kan da se hva som trengs skiftes! Vanligvis er det CPU og skjermkort som bråker. Men det kan jo være Dell har putta inn noen kabinettvifter også. (Men ikke stopp viftene over lengre perioder!!)

Endret av Vaffelkake
Lenke til kommentar
kan være virus som setter viftene to the MAX    :no:

 

utrolig irriterende.

:wow: Finnes det?

Kort svar: Nei det finnes ikke noen virus som kan kontollere vifter.

 

Jaja: Kan være noen vifter som er utslitt, eller kulelager/glidelager er tørre.

Skal du ha støysvake kabinett vifter ville eg valgt papst 12db vifter, har 4 selv i mitt kabinett. På skjermkortet kjører eg 5v på viften. Har også 4 harddisker, NB vifte og cpu viften + enermax 460 watt av den stille typen.

Så har eg også montert støy og resonanse plater inni kabinettet, det er mye arbeid og det koster litt å gjøre det.

Min pc har eg i stuen og den er meget støysvak nå, men det kostet meg ca 2-3000kr. Det er med pcu'en som kostet ca 1300kr i juli 03

Lenke til kommentar

Og hvordan vet du at det var et virus? Bare fordi viftene plutselig begynte å støye mye mer enn det den har gjort før? Kan jo være at viftenes kulelager er gåene, osv.

 

Anyways er det ikke nødvendig å kjøpe vifter med 12dB, du kan trygt kjøpe 19-20dB-vifter uten støy. 12dB-viftene blåser svært lite luft, og det er ikke sikkert dette er nok til å kjøle ned CPU. Det kommer selvsagt an på type CPU, temp i kabinettet og CPU-ribbe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...