Gå til innhold

n00b som vil begynne med linuX.


Anbefalte innlegg

Hei eg er en nybegynner når det gjelder linux og trenger tips ;)

 

Eg trenger tre typer linux en som skal kjørest på den vanlige pcen en amd xp 2600 med 512 ram og gf4 128mb skjermkort.

Så trenger eg en til noen eldre pcer eg har p2 200- p3 600

Så skal eg bygge en server.

 

Eg vet ikke hva eg skal bruke og gjøre. Help /me.

 

PeeT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til den raske maskinen kan du bruke hva som helst, men SUSE, Mandrake og Fedora Core 3 er fine nybegynner-distroer (ettter hva jeg har hørt, har bare testet FC2 og -3 selv). Jeg mener å huske at kyrsjo kjører FC3 uten problemer på en PIII@650 mHz, men jeg tror du kommer til å slite mer på de som er nede i 200.

 

Til server er ClarkConnect (wwww.clarkconnect.org) veldig bra for nybegynnere (det var min første erfraring med Linux). Det setter opp seg selv uten problemer og nesten uten at du trenger å gjøre noe. Hva skal du bruke serveren til?

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
Hei eg er en nybegynner når det gjelder linux og trenger tips ;)

 

Eg trenger tre typer linux en som skal kjørest på den vanlige pcen en amd xp 2600 med 512 ram og gf4 128mb skjermkort.

Så trenger eg en til noen eldre pcer eg har p2 200- p3 600

Så skal eg bygge en server.

 

Eg vet ikke hva eg skal bruke og gjøre. Help /me.

 

PeeT

For AMD'en kan du bruke hva som helst, men siden du er nybegynner anbefaler jeg SuSE, Fedora Core, Mandrake eller Xandros. Det kan du egentlig også på P3 600'en, men der bør du bruke en lett window manager som Fluxbox eller XFCE (veldig bra). På P2 200'en er det værre, men min anbefaling er å bruke enten Debian eller Slackware Linux med en lett window-manager. Merk at disse kan være litt vanskelige å sette opp å få til å fungere skikkelig. På serveren anbefaler jeg at du bruker Debian Woody. Men som sagt før i tråden avhenger det av hva du skal bruke den til.

Lenke til kommentar
Til den raske maskinen kan du bruke hva som helst, men SUSE, Mandrake og Fedora Core 3 er fine nybegynner-distroer (ettter hva jeg har hørt, har bare testet FC2 og -3 selv). Jeg mener å huske at kyrsjo kjører FC3 uten problemer på en PIII@650 mHz, men jeg tror du kommer til å slite mer på de som er nede i 200.

 

Til server er ClarkConnect (wwww.clarkconnect.org) veldig bra for nybegynnere (det var min første erfraring med Linux). Det setter opp seg selv uten problemer og nesten uten at du trenger å gjøre noe. Hva skal du bruke serveren til?

Ja det gjør jeg. Ingen *umiddelbare* planer om å bytte den ut. Jeg sparer gjerne 5000 kr på å vente 5 sekunder mer på at OpenOffice starter. ;)

 

Forøvrig sitter jeg og leker meg med en 200 MHZ p2 med 182 MB RAM. Og den kjører... FC3. Skal ikke påstå at det går som et lyn, men med litt mer RAM hadde det gjort det. Kjører Gnome 2.8 og "full pakke".

 

Så det går.

Lenke til kommentar
Til den raske maskinen kan du bruke hva som helst, men SUSE, Mandrake og Fedora Core 3 er fine nybegynner-distroer (ettter hva jeg har hørt, har bare testet FC2 og -3 selv). Jeg mener å huske at kyrsjo kjører FC3 uten problemer på en PIII@650 mHz, men jeg tror du kommer til å slite mer på de som er nede i 200.

 

Til server er ClarkConnect (wwww.clarkconnect.org) veldig bra for nybegynnere (det var min første erfraring med Linux). Det setter opp seg selv uten problemer og nesten uten at du trenger å  gjøre noe. Hva skal du bruke serveren til?

Ja det gjør jeg. Ingen *umiddelbare* planer om å bytte den ut. Jeg sparer gjerne 5000 kr på å vente 5 sekunder mer på at OpenOffice starter. ;)

 

Forøvrig sitter jeg og leker meg med en 200 MHZ p2 med 182 MB RAM. Og den kjører... FC3. Skal ikke påstå at det går som et lyn, men med litt mer RAM hadde det gjort det. Kjører Gnome 2.8 og "full pakke".

 

Så det går.

OT: Hvor raskt starter egentlig OpenOffice på den 200mhz'en?

Lenke til kommentar
Hva er forskjeldene på mandrake, suse, fedora ovs?

Er det mye det samme bare forskjellige som har lagd de?

Ja, det er mye det samme. Alle er brukervennlige distribusjoner, med lett oppsett. Forskjellene er vel mest pakkeutvalg, pakkesystem, konfigureringsprogrammer, stabilitet (Mandrake er f.eks. den mest ustabile) og noen andre ting. Derimot er det stor forskjell på Mandrake, Fedora og SuSE, og f.eks. Slackware. Slackware er mye mer "rå" Unix uten noen konfigurasjonsprogrammer etc.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar
Serveren skal brukes til fildeling hovedskaligt og kansje litt game server men da må eg vel bruke win ;(

 

Kommer til å stå 24/7 på nettet.

1. Til fildeling kan du bruke hva som helst. Men hvis du vil ha det så stabilt som du kan få det med en gratis distribusjon, bør du kanskje velge å installere Debian GNU/Linux.

2. Mange spill har egne dedicated servere til Linux, for eksempel alle Lucas Arts' spill.

Lenke til kommentar
Serveren skal brukes til fildeling hovedskaligt og kansje litt game server men da må eg vel bruke win ;(

 

Kommer til å stå 24/7 på nettet.

1. Til fildeling kan du bruke hva som helst. Men hvis du vil ha det så stabilt som du kan få det med en gratis distribusjon, bør du kanskje velge å installere Debian GNU/Linux.

2. Mange spill har egne dedicated servere til Linux, for eksempel alle Lucas Arts' spill.

Og mange andre ;)

 

Om du kan bruke "hva som helst" til fildeling, er jeg ikke heeelt enig i. Men jeg vil nå påstå at det er mange andre distroer en debian som egner seg til server... Sarge er grei, men personlig ville jeg nok vurdert fedora/whitebox/centOS sterkt!

 

Forøvrig vil jeg annslå at OO bruker ca 15-20 sekunder på å starte. (altså den 200 MHZ'en). Men dette kommer sterkt an på load, grad av minnebruk etc.

 

På "hovedpc'n" hjemme nøyer den seg med 5-10 sekunder maks.

Lenke til kommentar
Serveren skal brukes til fildeling hovedskaligt og kansje litt game server men da må eg vel bruke win ;(

 

Kommer til å stå 24/7 på nettet.

1. Til fildeling kan du bruke hva som helst. Men hvis du vil ha det så stabilt som du kan få det med en gratis distribusjon, bør du kanskje velge å installere Debian GNU/Linux.

2. Mange spill har egne dedicated servere til Linux, for eksempel alle Lucas Arts' spill.

Forøvrig vil jeg annslå at OO bruker ca 15-20 sekunder på å starte. (altså den 200 MHZ'en). Men dette kommer sterkt an på load, grad av minnebruk etc.

Det der er jo kortere tid enn på hoved PC'en min :ohmy:

Endret av Gimper
Lenke til kommentar
Følger det med mye prog til mandrake, suse, fedora?

Tja... Det kommer jo en god del pakker med på installasjons-CD-ene, men de velger du vel i begynnelsen.

 

Men jeg vil anbefale deg å laste ned Arch Linux. Det er meget enkelt å installere, og når du skal installere pakker, skriver du kun dette:

pacman -S mozilla-firefox

 

skal du installere webserver:

pacman -S apache php mysql

 

thunderbird og frozen-bubble (must have :p)

pacman -S mozilla-thunderbird frozen-bubble

 

 

For oppdatering av systemet (hele inkl. kernel)

pacman -Syu

Lenke til kommentar

På serveren kan det være en idé å kjøre FreeBSD. Det er et kjempebra operativsystem, men det krever at du setter deg inn i operativsystemets virkemåte. Installasjonen er enkel, men konfigurasjonen av en FreeBSD-boks har en vanskelighetsgrad på linje med Slackware. FreeBSD fungerer også ypperlig til firewall. Kjører det selv. Dønn stabilt og ganske sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...