Gå til innhold

Bruke RAID-kontrolleren som IDE kanal


AsconaB

Anbefalte innlegg

Har et ASUS A7V333 RAID. Tenkte å sette hdd'n for seg selv på RAID-kontrolleren slik at DVD og cd-brenner fikk stå alene på hver sin IDE kanal siden de ikke kan stå på samme ved ripping.

I manualen står det at kun hdd'er kan kobles til kontrolleren.

Men hvordan skal jeg sette opp kontrolleren, prøvde og den satte seg selv automatisk til RAID-0, men ville ikke boote på disken....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er denne feilpostet og skal under Lagringsmedier så jeg tar og flytter den dit.

 

Nå kjenner ikke jeg det kortet, men en sjekk hos ASUS viser at det sitter en Promise RAID kontroller der. Ser at du kan kjøre RAID 0 og 1 går ut fra at det også skal gå ann å koble disker til denne uten RAID ?

Jeg vil tro du også har ett valg i BIOS som lar deg sette RAID til "disabled" eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Ja, kjører nå utenom kontrolleren med DVD og brenner på samme IDE. Har en jumper hvor jeg kan disable\enable kontrolleren. Men tenkte å bruke den som en tredje IDE kanal om du skjønner ? Er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener...

"at det også skal gå ann å koble disker til denne uten RAID ?" mener du da HK eller kontrolleren ?

Lenke til kommentar
Har en jumper hvor jeg kan disable\enable kontrolleren. Men tenkte å bruke den som en tredje IDE kanal om du skjønner ? Er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener...

"at det også skal gå ann å koble disker til denne uten RAID ?"   mener du da HK eller kontrolleren ?

Kontrolleren som sitter på HK.

Betyr dette at dersom jumperen setter kontrolleren står til "enabled" har du kun valg mellom RAID 0 og 1 ?

 

Edit: to late

 

Edit2: IDE Ports

2 x UltraDMA/133/100/66

 

IDE RAID (Optional)

Promise 20276 ATA133 RAID controller support RAID 0,1

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Du må "enable" raid jumperen og bare kople på disken(e) og la kontrolleren finne ut av det (auto-array) Jeg er usikker på om du kan boote fra den disken når du ikke har et raid I/0-array, men lese/skrive som en ekstra vanlig disk kan du. Ulempen er lengre boote tid for å også loade raid driveren.

 

Edit: Late here as well... ;)

 

Det er jo bare å prøve...

Endret av vigilante
Lenke til kommentar

kontrolleren skal være enablet, diskene kobles til riktig jumpret, så skal de komme opp når kontrolleren søker etter disken/diskene,

man kan da gå inn i biosen og velge at det ikke skal kjøres noe raid på de, selv om det feks står Raid 1+0 så betyr det at det er en disk som kjører alene. hadde det stått 1+1 så er det noe helt annet, da er det to disker i et raid.

for å få os'et til å boote fra disken så må driveren til kontrolleren være installert fra før i windows.

og man må sette "scsi" eller "raid" som primary boot device i biosen.

 

dette skulle egentlig være det du trenger av info for å klare det.

Lenke til kommentar

Har det samme kortet. a7v-333 og jeg har alltid bare kjørt på ata/raid kontrolleren siden dette er kjappere enn den vanlige ideportene.

 

Ett par sjekk-punkter:

 

boot sekvens bør stå noe alla dette.

1.floppy

2.cdrom/dvd (kan byttes med punkt 3 hvis du ikke booter fra cd noen ganger)

3.scsi/ata (raidkontrolleren)

4.tom (eller noe annet)

 

Legg merke til att IDE hardisker ikke kommer opp på listen her (hvis du ikke har en harddisk koblet til den vanlige ide porten da)

 

sjekk også att "load scsi/ata bios first" står til "enabled" (husker ikke helt hvor i bios dette er men den bør stå i på.

Jeg vet att det er en jumper på HK for å enable raidkontrolleren, men denne skal vel stå enabled som standard tror jeg.

 

I allefall når jeg booter så finner maskinen primary master og secondary master mine 2 cdrommer og så blanker bildet ut før Promise "lite" bildet kommer opp og begynner å lete etter harddisker.

Etter ca 4-10 sekunder så kommer det opp en liste som sier noe lignende som

ID1 STRIPE 1+0 (hardiskmerke og betegnelse) og FUNCTIONAL.

Det skal ikke være nødvendig å gjøre noe oppsett i den egne Promise Raid biosen som du kan få tilgang til ved å trykke CTRL+F ??? (husker ikke) for hvis du ikke skal kjøre RAID så skal den lage en standard RAID-ARRAY for hver disk (selv om du ikke skal kjøre raid eller bruke dette) med andre ord. den fikser det sjæl :)

 

sjekk bios først og se om mine tips hjelper.

 

OBS: ett annet tips du bør være klar over. Hvis du får det til å fungere.

hvis du har tilgang på maskinen din per i dag så bør du sjekke enhetsbehandleren å se om SCSI/raid adapteret er installert og identifisert som PROMISE MBFASTTRAK133 LITE CONTROLLER. for hvis den ligger under "ukjent enhet" og du ikke får installert dette så vil du få "bluescreen" og "inaccessible boot-device" når du starter operativsystemet. dette gjelder også når du skal installere operativsystemer som 2000 eller xp. du må ha diskett med MBFASTTRACK driverene og trykke F6 når installasjonsprogrammet spør om du har noen ekstra kontrollere å installere.

Lenke til kommentar

Takker så meget for utfyllende info.

Har fått dette til nå, måtte bare endre boot sekvensen til det du skriver over her, hadde IDE som 3. Har ikke satt denne "load scsi/ata bios first" til "enabled" går det fortere å boote da ? Sånn som det er nå så står den og "Scanning IDE devices" (eller noe sånt) ganske lenge, men det er kanskje u-unngåelig. Innstalerte også PROMISE MBFASTTRAK133 LITE CONTROLLER fra driver cd'n før jeg koblet om.

Nå virker alt tilsynelatende knirkefritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...