Gå til innhold

Kritikk av AC VGA Silencer

Caliber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Etter å ha brukt opp hele julegave-budsjettet på et PC x800xt pe, bestemte jeg meg for å gå til innkjøp av en ac vga silencer 4, etter gode erfaringer med dens forgjenger. Første skuffelsen kom allerede da jeg åpnet pakken for første gang. Platen som er ment for å kjøle minnebrikkene på baksiden av kortet var nemlig langt fra plan. Jeg så derfor fort at det ville bli fysisk umulig å kjøle en eneste minnebrikke tilfredsstillene sånn som den var nå. Etter å ha rettet ut så godt jeg kunne, begynte jeg installasjonen. Når kjøleren så var ferdig montert la jeg merke til at "spennen" som skal holde de to delene kjøleren består av i trykk mot kortet, gav faretruende mye etter. Allikevel satte jeg kortet i pc'en og begynte å kose med med alskens benchmarks og høyoppløselige scener. Tenkte jeg skulle prøve å remontere kjøleren for å se om jeg fikk bedre kontakt med både minne og kjerne, da resultatene ikke helt svarte til forventningene. Nå oppdaget jeg at spennen hadde slakket helt av, stålet har rett og slett gitt etter. Jeg oppdaget også nå at ikke bare var det minnet som fikk dårlig kontakt, men kobberplaten som kjøler gpu og minnnebrikkene på forsiden av kortet var i heller laber stand. Jeg kunne faktisk se klare mellomrom mellom både kjøler, gpu og minnebrikkene. Som om ikke dette er nok så har en av stengene som spennen festes på etter å ha blitt ført gjennom kortet bøyd seg kraftig, sannsynligvis grunnet den dårlige løsningen AC har brukt her. Powercolor sin original-løsning til denne spennen er faktisk mye bedre enn AC sin, men så kjøler jo ikke den minnebrikkene da...

Tenkte bare jeg skulle dele min erfaring så ikke flere blir så skuffet som jeg ble. Har som sagt hatt gode erfaringer med denne kjøler-serien før, men dette var virkelig trist.

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM
Skrevet

vel, når du oppdager at platen ikke er plan så burde du sendt mail til nettbutikken og fått ny vare tilsendt.

virker som om dette mer eller mindre er et engangstilfelle, folk er stort sett temmelig fornøyd med arctic vga s4

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med min VGA silencer NV5.

Fikk ned temperaturen på mitt Gainward Geforce 6800LE med ca. 10 grader, og det er mye mer stillegående enn med originalkjøleren.

Det var et mellomrom mellom platene og minnebrikkene hos meg også, men som det sto i bruksanvisningen var det bare å påføre et tykt lag med den medfølgende kjølepastaen for å oppnå kontakt.

XP

Skrevet
vel, når du oppdager at platen ikke er plan så burde du sendt mail til nettbutikken og fått ny vare tilsendt.

virker som om dette mer eller mindre er et engangstilfelle, folk er stort sett temmelig fornøyd med arctic vga s4

nettopp derfor jeg også ble så forundret når jeg har en så dårlig opplevelse med dette produktet.

Skrevet
Jeg er veldig fornøyd med min VGA silencer NV5.

Fikk ned temperaturen på mitt Gainward Geforce 6800LE med ca. 10 grader, og det er mye mer stillegående enn med originalkjøleren.

Det var et mellomrom mellom platene og minnebrikkene hos meg også, men som det sto i bruksanvisningen var det bare å påføre et tykt lag med den medfølgende kjølepastaen for å oppnå kontakt.

XP

Tro meg, jeg benyttet nok arctic silver til å fylle alt av mellomrom, men det var der fortsatt. Det som skuffer meg mest egentlig er material-kvaliteten...

Skrevet
Litt offtopic:

Kordan kan eg se temp. på mitt R9800PRO kort?

Det kan du ikke, radeon 9800 pro har ikke innebygget temperatur-sensor. Da må du nok gå til innkjøp av et termometer med en tynn sensor som du kan feste i nærheten av gpu under kjøleren.

"on topic": Har nå sendt en mail til nettbutikken hvor jeg kjøpte kjøleren, så får vi se hva som skjer. Oppdaterer denne posten når det er noe fremgang i saken.

• 2 uker senere...
Skrevet
Litt offtopic:

Kordan kan eg se temp. på mitt R9800PRO kort?

Det kan du ikke, radeon 9800 pro har ikke innebygget temperatur-sensor. Da må du nok gå til innkjøp av et termometer med en tynn sensor som du kan feste i nærheten av gpu under kjøleren.

"on topic": Har nå sendt en mail til nettbutikken hvor jeg kjøpte kjøleren, så får vi se hva som skjer. Oppdaterer denne posten når det er noe fremgang i saken.

Da kom det er varmende svar fra nettbutikken (les: netshop); en splitter ny kjøler er i vei i posten! Disse gutta kan service;)

Skrevet (endret)

nemlig,... leste gjennom tråden, og kompisen min kjøpte seg akkurat den samme... var der selv når han monterte, og kan love deg, han var ypperlig fornøyd... Temp. sank fra 67-69grader full load til 43-45 grader (seff... :p ) full load.... var ingen skeivheter eller noen ting...

virker som kjøleren du hadde er blitt skada under transport eller noe lignende...??? :hmm:

håper det funker bedre for deg neste gang nå hvertfall!!!

MvH Daniel

EDIT: OG JEG VEIT!!! NETSHOP ER SÅ FLINKE PÅ SERVICE!!!! BESTE NETTBUTIKK TIL LANDS!!! :love::love:

Endret av colakork
Skrevet
Et lite spørsmål når det gjelder den viften (har den selv). Skal skruene som holder delene sammen strammest så mye som mulig (mer press = bedre kjøling?). Eller vil dette ødelegge noe? :hmm:

Min kritikk som gikk på material-kvalitet gikk nettopp på dette; tar du i for mye under stramming bøyer du stengene som holder de to delene av kjøleren sammen. Går da utifra at så kraftig press ikke er nødvendig. Er uhellet allikevel ute, er det bare å bøye de tilbake i rett posisjon, metallet er ganske mykt.

Ja, syns det virket rart med så dårlig kontakt på et så rost produkt. Har enda ikke installert den nye kjøleren, så kjører med den "dårlige" kjøleren foreløpig. Kan godt gi temp-resultater når det nye eksemplaret er installert, men når det skjer kan jeg ikke love noe dato på.

Skrevet (endret)

ha på plenty med goop hvertfall og skru på til du kjenner et dugelig press skulle jeg tro... er jo uansett en manual husker jeg rett... som fulgte med pakka di... får min på MANDAG!!!!! *GLEDE SEG* :!:

det hvertfall slik jeg ville håndtert det om jeg hadde vært uten manual...

MvH Daniel

EDIT: ja, gi litt feedback... er jo greit å sammenligne eget resultat...

EDIT2: det med å bøye det metallet under var ikke min kamerat noe borti mens jeg overværet hans påskruelse... faktisk så gikk alt smertefritt fra 1 sek... man må jo regne med å være uheldig en gang iblant... bare det ikke blir for ofte... :p

Endret av colakork

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...