Gå til innhold

TOTALT Lydløse harddisker!


Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg og en kompis dompa en p133 i en bøte med vann (med harddisk) og denne funka helt fint. Vil nesten tro at om du hadde sløyfa plastikkposene, og bare hatt diskene rett i vannet, hadde de hold lengre. Men det er vanskelig å si da, men det jeg vil frem til er at disken vi putta i vann, funka helt perfekt. Dette var da en litt eldre disk, og det er mulig at nyere disker er mel følsomme. Men det så iallefall ut som at vannet fra springen ikke leda strøm nok strøm til å krasje disken.

Lenke til kommentar
Jeg og en kompis dompa en p133 i en bøte med vann (med harddisk) og denne funka helt fint. Vil nesten tro at om du hadde sløyfa plastikkposene, og bare hatt diskene rett i vannet, hadde de hold lengre. Men det er vanskelig å si da, men det jeg vil frem til er at disken vi putta i vann, funka helt perfekt. Dette var da en litt eldre disk, og det er mulig at nyere disker er mel følsomme. Men det så iallefall ut som at vannet fra springen ikke leda strøm nok strøm til å krasje disken.

 

Mener du og si at du hadde Harddisken i vannet uten noen form for beskyttelse utenpå? Og det funket?! :o

 

 

PS. Jeg trenger hjelp til litt harddiskstillhet! Se p siggen!

Lenke til kommentar

Ja, det mener jeg :)

Vi putta og store deler av hovedkortet i bøtta (Den delen med CPU) og vi boota i windows som bare det.

Problemet var når vi duppa skjermkortet nedi. Jeg tror at grunnen til at skjermkortet krasja, er var fordi skjerm-kontakta var veeeeldig støvete, noe som antagelivis gjorde at vannen i kontakta ble ledende = kortslutning, det var iallefall veldig fine farger på skjermen når vi boota.

Men konklusjonen var jo at å putte en pc i vann, bør fungere :)

Lenke til kommentar

Kuult prosjekt. :p

Kommer bare med noen tanker som slo meg da jeg leste denne tråden.

 

Tror ikke jeg ville ha prøvd med gelatin da den smelter når den blir varm, men heller brukt en veske som ikke leder strøm. Rent vann leder som kjent ikke elektrisitet men blir fort en god leder med litt salt. Et enklere alternativ er olje som burde fungere ganske bra. Molekylene i olja er større enn i vann noe som er en fordel, men tror alikevell at det er en fordel å forsegle disken med silikon slik at det ikke kommer noe inn til leamikken inni der. argumentet om at silikonet isolerer for mye ungår man enklest ved å ikke støpe in hele disken i silikon men la en del av mettallet være åpent.

 

Et problem slik jeg ser det er muligheten for at enkelte av komponentene ikke tåler olje men begynner å løse seg opp.

 

Hmm..

Hva med en oljekjølt PC med kun cdrom og eventuelt floppy oppe i friluft? :wink:

Lenke til kommentar

For et latterlig tapsprosjekt. Det var dømt til å mislykkes fra første stund noe som er bevist.

 

Vedkommende hadde iallefall guts til å utføre dette..

 

Konklusjonen er vel at det lønner seg å lydisolere en hd over vannet, ikke under ;-)

 

( måtte være litt konstruktiv iallefall ) :D

Lenke til kommentar
det med kondens.... hvis du tar harddisken(e) og posen med ut når det er så svinekaldt (dvs. tørt. (iallefall i oslo)) og lukker posen HELT så den er HELT TETT vil det vel ikke komme vann som kan kondensere inni?
Riktig! Kald luft inneholder uansett veldig lite luftfuktighet, og da vil det ikke kondensere i posen med mindre temperaturen synker minst til under temperaturen luften var da du lukket posen.

 

Ulempen er at over tid (uker?/måneder?/år?) kan det "sige" (diffundere) fukt igjennom plasten slik at luftfuktigheten kommer opp på et høyere nivå. Da kan du få kondens når du slår av PC'n og disken blir kaldere.

 

Men jeg må si at jeg synes det finnes lurere måter å få stillegående harddisker på... (f.eks ved å bytte de ut med Barracuda V)

Lenke til kommentar
det med kondens.... hvis du tar harddisken(e) og posen med ut når det er så svinekaldt (dvs. tørt. (iallefall i oslo)) og lukker posen HELT så den er HELT TETT vil det vel ikke komme vann som kan kondensere inni?

burde heller bruke varmeledende plastillin(som ever skrev :) ), da ville det ha blitt helt tett og ingen kondens før temp gikk under 25 minus (det er der jeg bor).

Lenke til kommentar

Har en gammel Pentium 66 eller 133 MHz liggende på loftet. Den er ikke så veldig verdifull, så kanskje den hadde vært noe å eksprementere med (senke den i vann). Harddisk, PSU ol har jeg også liggende. Til sammen blir det vel følgende spesifikasjoner:

 

Pentium 66

145 W AT PSU

AT Hovedkort

Integrert skjermkort

200 Mb HDD

8 Mb RAM

 

Vis jeg får noen positive tilbakemeldinger kan jeg vel muligens ha gjort det innen Søndag eller Mandag (skal på ski i helgen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...