Gå til innhold

Feilskriving i Forum (og ellers også).


Anbefalte innlegg

Quote:


Men det er en ting som er mye værre enn skrivefeil, og det er feilposting


 

"værre"??

 

 

Lær dere å skrive norsk! Rettskrivingsfeil skriker imot meg fra forumet i (nesten) hvert eneste innlegg.

 

Lær dere forskjell på 'og' og 'å', enkle kommaregler, og ikke minst, å rettskrive vanlige, norske, dagligdagse ord!! Man trenger ikke å ha gått 12 år på skole for å kunne skrive ord riktig. Det er bare å lese i avisen, og skrive av b-o-k-s-t-a-v for b-o-k-s-t-a-v (enten fra papiret, eller fra hukommelsen).

 

Dette er hva vi kaller funksjonelle analfabeter. De som kan skrive, men ikke skriver rett.

 

Er dere i tvil, slå opp på http://www.sprakrad.no (Norsk Språkråd sine sider).

 

Våkn opp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elles så synest eg godt at folk kan holde seg til nynorsk og bokmål når dei skriver innlegga.Og ikkje dialekt.

 

(Håper det ikkje var for mange skrive feil i dette innlegget.. )

Hassan.

 

Ka farskjen, mobbe du dialækta mi. det e jo uthængning av minoritetan.

 

Er forresten helt enig i posten rent generelt, men har alltid hatt problemer med rettskriving.

Det er klart at alle kan moderere seg noe, men synes det blir for mye pirking på andres svakheter.

Lenke til kommentar

Hei Dataante!

Var ikkje meininga å mobbe dialekta di.

Om du oppfatta det slik beklager eg.

 

Grunnen til at vil at folk skal bruke nynorsk eller bokmål når dei skriver i forumet.Er at det finst ein del ord og uttrykk i dialektene som ikkje er like enkelt for alle å forstå.

Men,nynorsk eller bokmål skal "alle" i Noreg ha hatt undervisning i på skulen.

Lenke til kommentar

Det heter ikke mye skrivefeil men mange skrivefeil.

 

Måtte bare gjenta det.

 

Det er alt for mange feil formuleringer, - det er mange værre enn skrivefeil. Fy *****!

 

Og feil gramatikk da. Setninger uten subjekt, - innskutte bisetninger som starter med stor bokstav og slutter ved punktum! Fy *****!

Lenke til kommentar

Det er alt for mye Feilskriveing i Forum (og ellers også). Kommentar til Hunk!of sitt innlegg med denne overskrift.

 

Bruk riksmål. Ikke kødd mere nå! Ikke nynorsk, ikke skrivefeil, ikke dialekt, ikke stavefeil, ikke gramatiske feil. Så blir d bra her. Endelig har jeg fått sagt det!!!!! Fikk det liksom ikke ut tidligere........

Lenke til kommentar

Seriøst folkens! Ingen her som har høyrd om sjukdommar som dysleksi? Det er svært mange her i landet som har store problem med å lese og skrive, og skal dei vera nekta tilgang til forumet her, eller verta skjelt ut av personar som den som starta denne tråden her? Eg har opptil fleire gongar bemerka dette ovanfor andre, og eg tykkjer det er svært frustrerande at enkelte ikkje klarer å forstå at det faktisk ikkje er like lett å skrive rett for alle.

 

<sarkasme>Kanskje me skal byrja å skriva norskkarakterane være nederst i postingane??</sarkasme>

 

mvh.,

Vegard

 

Karakterar i norsk, første termin i år: 4/4/5

 

[ endret av kilogram den 2002-05-30 11:16 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-30 10:31, rølle skrev:


Det er alt for mange feil formuleringer, - det er mange værre enn skrivefeil. Fy *****!


Og feil gramatikk da. Setninger uten subjekt, - innskutte bisetninger som starter med stor bokstav og slutter ved punktum! Fy *****!


 

Huff og huff.

Det er ikke bra når rettskrivingsforkjempere ikke får det rett engang.

 

alt for = altfor (Alt for Norge, altfor mye...)

værre = verre (stygg feil!)

gramatikk = grammatikk (to m'er!)

 

(tilfeldig valgt eksempel)

 

Og "Skrev ordntli'" er noe jeg sier til dama mi...

Lenke til kommentar

Følte liksom at jeg måtte skrive i forumet etter å ha lest alle innleggene. Det er rart at folk MÅ henge seg opp i sånt. Men jeg er enig i at folk kan la være å skrive på dialekt og lignende SMS-språk.

jeg regner med at det er skrivefeil også i mitt innlegg, men det er fordi jeg er ganske dum med sånt som kalles kommaregler. Det finnes sikkert ikke noe sånt som lærevansker, men det har jeg.

 

No har jeg vært snill og skrevet bokmål.

 

Så nå vill æ skrive dialækt. Så det så. Så vidt æ veit så e det fræmdeles et fritt norge...

Rægne me at nån ska klage på det her også.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor folk med minoritet-dialekter alltid må vise for alle andre at de har en annen dialekt; hei, hei, hør på meg, jeg har en annen dialekt, dialekten min finnes, jeg snakker slik og slik., osv. Med det resultat at andre folk [uinnvidde] ikke skjønner hva i pokkern denne personen har ment. Kan ikke disse minoritetsmenneskene endelig skjønne, at det er en grunn for at vi i norge har noe som heter "Dialekt/Talemål" og noe helt annet som heter skriftspråk. Et standarisert skriftsspråk som Bokmål/Riksmål/Nynorsk ble oppfunnet nettopp fordi alle skal ha lik mulighet til å forstå hverandre, slik at alle som kaller seg nordmenn kan forstå hverandre, ihvertfall når man skriver... [Det finnes norske dialekter, som for meg er vanskeligere å forstå enn f.eks. potetspråket Dansk, noe blir totalt gresk...]. Eneste muligheten man har for å skjønne slik "Dialekt-Lydskrift", er om man tilfeldigvis kjenner en eller flere personer som kommer fra nogenlunde samme sted, da kan man nemlig late som om det er denne personen som snakker...

 

Altså: Når man skriver, er dialekt en uting, også i slike fora som dette. Så velg et skriftsspråk, og hold deg til det, så slipper man både missforståelser og missnøye.

 

Altså ikke: "de e grrrååådi kult altså...", "æ ha itj løsst på dæm såkkan, æ e så ***** sopinn", "je kænnj itte no før' de...", "satan å hæstkuk, pæll dæ vækk!" osv.

 

Vi som skriver bokmål kan nemlig også skrive på dialekt [bokmål er nemlig ingen dialekt!], men vi velger ofte ikke å gjøre det, av hensyn til andre. Tenk hvordan det ville vært om alle skrev slik;

"Jæj kåmmer fra Osslo å synns ikke de ærså jævvla fett at du måbber di'alekta mi. Du kan'ke bare komma hær å tro at du ær tøff...".

 

Så var det sagt! Måtte bare få det ut! Beklager til de med minoritetsbakgrunn som føler de har blitt trampet på føttene. :smile:

 

Med vennlig hilsen

 

André.

Lenke til kommentar

Til dere som klager på skrivefeil:

Det blir litt dumt å klage når man ser alle feilene dere selv gjør.

 

jesus hadde jo et fint uttrykk for slike situasjoner.

jeg har ikke sett i den store boka på flere år, så jeg husker ikke hvordan det lød.

 

det er sikkert noen andre som husker.

Lenke til kommentar

Jeg må bare forsvare meg litt...

 

Jeg har ikke ment å være ufin med folk som faktisk har lese- og skrivevansker. Det jeg mener er at folk kan se over innlegget sitt før de legger det inn (nei, jeg vil ikke si poster), bare for å se etter om de kan se noen skrivefeil.

 

Med mye feil i innlegget har jeg vanskelig for å ta folk på alvor.

 

Og meldingsspråk er forferdelig å lese her. Det går an i meldinger for å spare plass, men det får da være grenser!

 

Jeg kommer faktisk fra Nesna i Nordland, så jeg har jo en dialekt mange ikke ville ha skjønt bæret av. Men jeg velger å skrive bokmål her. Dette for at mange østlendinger har det med å rakke ned på alle som kommer lenger nord i fra.

 

Nå har jeg sagt det, kanskje noen tar meg mindre på alvor nå, men...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-29 23:40, EnD.R.E. skrev:

Men det er en ting som er
mye
værre enn skrivefeil, og det er feilposting



 

Ikke enig, når jeg leser poster sitter jeg ikke å blar i emnene, men bruker "siste meldinger".

Har hørt at det er mange andre som også bruker den funksjonen. :smile:

 

Skrivefeil synes jeg er veldig plagsomt og se på, spesielt når det er mange av dem...

 

Bare pirk i det jeg skriver... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...