Gå til innhold

temperatur på AMD? + et par andre spørsmål


mariuski

Anbefalte innlegg

ved bruk av "søk" finner jeg mange forskjellige svar på det jeg lurer på, og jeg vet at svarene kun er "kvalifisert synsing" av mer eller mindre erfarne pc-brukere, men......

 

jeg sitter å jobber med reinnstallering av OS m.m. på en elkjøp-pc (packard bell) med en amd xp 2000+

 

jeg syntes cpu temp var noe høy ved sjekk i bios, så jeg innstallerte både Aida32 og Speedfan for å dobbeltsjekke.

 

Alle 3 er enige om at tempen ligger på +-74grader C'.

Jeg tok ut cpu vifte/kjøleribbe og rengjorde dette. ny goop og inn med den.

 

ny temp ble 6-8 grader lavere, men jeg syntes fortsatt at den er for høy. maskinen jobber jo ikke enda.

 

........ noen skriver at amd fikser temperaturer opptil 100 grader uten plunder, andre syntes at 60 grader er for høyt.

Hva er egentlig riktig? (jeg er "intel mann")

 

grunnen til at jeg har fått jobben med denne maskinen er at den en dag stoppet for eieren, og jeg fant at psu, hd og pci-slot nr 1 hadde vandret heden.

 

jeg har lest om at psu som dør KAN ta med seg andre komponenter på veien og regner med at det er hva som har skjedd her.

 

teorien er at cpu varmer opp komponentene, psuen dør pga varme og tar med seg et par "følgesvenner" på reisen.

 

kan noen komme med litt synsing om dette?

har forøvrig planer om å dra kabinettet ut i garasjen for å "montere" et hull til vifte i det! PB har vært så glupe å ikke tilrettelegge for utbygging så man må i tilfelle iverksette reodor felgen-løsninger bare for å få mer gjennomstrømming i kabinettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
takk for svar, men tror ikke ny cpu-kjøler er et alternativ for eieren. dessuten bør originalkjøler holde til en uklokket elkjøp maskin.

når det gjelder kabinettvifte så har jeg noen på lager, men problemet er at det ikke er "plass" til en slik noe sted og da må jeg, som sagt, til med diamant-hullbor og litt reodor felgen-mekking.

ser også for meg å forsøke å finne en nyere bios for alternativt å se om jeg får flere innstillinger i bios. kunne jo tenkes at pb har klokket opp cpu til xp2000+ og at det er derfor den går så varm.?

leser også at den har 1,72V core. er dette normalt? (P4 trenger normalt ikke så mye)
Lenke til kommentar

tar imot all hjelp jeg kan få! send i vei!

 

i natt har maskinen stoppet, og til min forskrekkelse var cpu-vifta løs!

jeg tenkte at "det var det" men festet vifta på nytt (med ny goop) og fyra opp.

den går helt fint.

jeg trodde amd kjørte på full fart til den døde uten å bry seg om temp, men det kan vel tenkes at det er en " dødmannsknapp" et eller annet sted i systemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...