sofTest Skrevet 28. november 2004 Skrevet 28. november 2004 Monterer også en antenne på routeren fra EBAY. Den er vel ok? Routeren yter i utgangspunktet 15 dBm, og antennen har en forsterkning på 12 dBi. Du er da avhengig av en dempning/tap på 7 dB i antennekabelen for at den skal holde seg innenfor lovens grense på 20 dB = 100 mW. Det står ikke hvor stort signaltap det er på den femmeterskabelen som følger med, men det er ikke unormalt med 1 til 3 dB. Du vil derfor antagligvis ligge i overkant av det som er lovlig med denne antennen.
leonhard Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Skrevet 3. desember 2004 (endret) Router er oppe og går nå, men får ikke til aksesspunktet WAP54G. Kommer inn på setup fra cd-en som fulgte med for å configurere, men når jeg skal inn på avansert konfigurering (for å sette den til ethernetclient) via WEB kommer jeg ikke inn på http://192.168.1.256 Merkelig.. Endret 3. desember 2004 av leonhard
sofTest Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 Konfigurerer du når den er koblet til routeren, eller direkte til PC? Kan også være bug i firmware. Hvis du laster ned ny firmware, så pass på at du laster ned for riktig versjon av routeren.
Ghost Of Death Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 Husk å enkryptere nettverket da... Kjiipt at folk ligger og stjeler bandbredde...
leonhard Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Skrevet 4. desember 2004 Takk for all hjelp. Fungere utmerket nå. IP-telefon neste
grasgaute Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Så da har du fått delt adsl'en ut på to lokalnett med 300meters avstand via WAP54G og WRT54G? Hva slags antenner bruker du? Jeg funderer på å noe likende over 900meter vha. hjemmemekkede retningsbestemte antenner. Enten antennen beskrevet her på forumet eller denne: http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html.
leonhard Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Skrevet 7. desember 2004 (endret) Routeren er festet på innsiden av vinduet med borrelås uten ekstra antenne. Akesspunktet står ute inne i en plastboks uten ekstra antenne. Har fri sikt ca 200 meter avstand. Og nå vil naboen ha trådløst inne i tillegg. Vet ikke helt hva vi må ha der.... Meg med router <Via luft> Akesspunkt <50 m kabel>nabo med trådløs boks type xxx <-> Naboens Pcer med trådløst nettverkkort. Ser jeg kan konfigurere aksesspunktet som repeater. Hva bør jeg ha? Endret 7. desember 2004 av leonhard
sofTest Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 (endret) Og nå vil naboen ha trådløst inne i tillegg. Vet ikke helt hva vi må ha der.... Du burde kunne plassere et WAP54G inne også, konfigurert som aksesspunkt, koblet til kabelen som kommer inn. Hvis han vil ha både kablet og trådløst inne, så trenger du også en switch som du kobler aksesspunktet og kablede maskiner til. Edit: Skal han ha flere maskiner inne? Endret 7. desember 2004 av sofTest
sofTest Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Dette er dog ulovelig .. men men.... Hva er ulovlig?
Powerade Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 (endret) hvordan skulle dette være ulovelig? Disse kjører jo på de åpne frekvens båndene 2,4GHz eller 5GHz Er å anbefale og ha av samme type base stasjoner/aksess punkt i nærheten av hverandre. Endret 7. desember 2004 av Powerade
Vain Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Et adsl-abonnement er kun for én husstand... Det er ikke lov å dele internetttilkoblinga på flere hus.
stoff3r Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Et adsl-abonnement er kun for én husstand... Det er ikke lov å dele internetttilkoblinga på flere hus. jasså. dette var jo ganske teit. opptil hver enkelt om de vil dele, og dermed redusere hastigheten på sin egen linje vel? men det stemmer sikkert siden vi bor i norge.
Powerade Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Du kan jo dele oppkobling med andre. Se bare på boretslag?
Sir_cruz Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Har ein d-link selv jeg og i går satt jeg opp en 624+ hos syskenbarnet mitt... og jeg er veldig fornøyd med d-link. Ein kamerat av meg har linksys og det er noe drit! Jeg er også veldig fornøyd med D-link aldri vært noe problemer har hatt både 604 og har 624 skal kjøpe ny og er ikke veldig sikker på hva jeg skal kjøpe
Sir_cruz Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Du kan jo dele oppkobling med andre. Se bare på boretslag? hus stand og boretslag er ikke det samme
sofTest Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 (endret) Folkens, dette er leonhard's tråd, så vennligs hold dere til det som er relevant for han. Så vennligst hold dere til tema. Ellers opprett deres egne tråder. Forøvrig er deling av ADSL avhengig av leverandørens betingelser. Det kan derfor ikke sies noe generelt om dette, med mindre noen kjenner alle leverandørers betingelser. Endret 7. desember 2004 av sofTest
leonhard Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Skrevet 20. desember 2004 (endret) Tenkte å flytte ut en av antennene på routeren ved hjelp av en 3 meter lang kabel. Har letet over alt, men finner ikke kabel med: RP-TNC Hun <-> RP-TNC Han Noen som har en link til en plass som selger slik kabel? Endret 20. desember 2004 av leonhard
paalernspaalern Skrevet 20. desember 2004 Skrevet 20. desember 2004 Dette er dog ulovelig .. men men.... med 'ulovlig' tenker du vel ikke på lovstridig, men at det kan være kontaktsstridig i hht til den enkelte ISP? De fleste har en standard frase i avtalebetingelsene som sier at aksessen kun kan nyttes innenfor en' husstand... men jeg har aldri hørt om noen som har blitt "tatt" av ISPen og blitt "sparket" som kunde...
jendor Skrevet 20. desember 2004 Skrevet 20. desember 2004 Nemlig... så lenge regningen betales, og bruken er normal (ikke bruk av full båndbredde opp og ned 24/7, så tror jeg nok de aller fleste ISP'er driter i om man deler med naboen.. og hvorfor skal man ikke kunne gjøre som man vil med det? Telenor sier dog at: "Kunden kan kun etablere nettverk innenfor egen husstand." Mistenker at dette kun er for å tjene mest mulig penger. Det er uansett helt opp til den enkelte hvor mange maskiner som sitter bak routeren, og det vil i alle tilfelle være umulig å finne ut av. Og kjører man usikret trådløst nett, så blir det svært vanskelig, om tilfeldig forbipasserende eller naboer "låner" tilgangen din. Om jeg vil dele telefonen med naboen, så er det ingen som har noe med det Og å dele en xDSL-linje synes jeg er helt greit, spesielt om man er i en situasjon der bare den ene av 2 gode naboer kan få xDSL, siden de ikke har bygget ut tilgangen, eller fordi tekniske forhold ikke tillater det. DEL I VEI!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå