Gå til innhold

Fanget i en jungel av ord og utrykk


Anbefalte innlegg

Det siste året har jeg blitt kjent med HW.no siden og har merket en økende interesse eller glød etter å lære alt harware relatert å kjenne. Ettersom jeg er en svært aktiv pc spiller og grafikk elsker, føler jeg det er nødvendig å kunne litt mer om hva som virkelig befinner seg inni kabinettet mitt, og hva de ulike delene er gode for.

 

Jeg leser daglig nyheter fra HW, men føler jeg går glipp av en hel del av stoffet og innholdet i nyhetene, mye grunnet alle de vanskelige tekniske ordene og utrykkene som blir brukt. Samtidig blir det stadig lansert nye begreper og produktnavn, som gjør kaoset fullstendig.

 

I håp om å forstå mer leser jeg også forumene. Men ender opp i et virvar av tekniske spesifikkasjoner, avanserte utrykk og forkortelser. Jeg er fanget i en jungel jeg gjerne vil lære mer om.

 

Jeg har heller ingen andre å forholde meg til i omgangskretsen min om Hardware og pc relatere ting. Ettersom de ikke bryr seg døyten eller bare rister på hodet og ser merkelig på meg når jeg i det hele tatt kommer inn på temaet.

 

Er jeg alene i denne jungelen? :cry:

 

Og for å ikke gå tomhendt hjem, hva er "agp" og "pci express"? jeg har agp på mitt radeon 9800 pro kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Agp og pci er de slottene inni maskinen din som du setter kortene dine i.

Agp slot er der du setter skjermkortet ditt om jeg ikke tar helt feil.

 

Nettverks kortet ditt står i en pci slot.

 

Må innrømme at det er en god det ord og utrykk som går meg hus forbi.

Er mye å kunne i denne verden. Litt for masse noen ganger.

Endret av Luke Lovegroove
Lenke til kommentar
Agp og pci er de slottene inni maskinen din som du setter kortene dine i.

Agp slot er der du setter skjermkortet ditt om jeg ikke tar helt feil.

 

Nettverks kortet ditt står i en pci slot.

 

Må innrømme at det er en god det ord og utrykk som går meg hus forbi.

Er mye å kunne i denne verden. Litt for masse noen ganger.

Er det slottene på Hovedkortet eller Kabinettet? :blush: Hovedkortet virker mest sansynlig.

 

Edit:

Herregud jeg har så lite peiling... he he

Endret av Gammelsko
Lenke til kommentar

det er ingen slotter i selve kabinettet. derimot så er det brønner, altså dedikerte plasser, for cd-rom, harddisk etc. og så kan det nevnes at det er standarder for hva slags størrelse og utforming hovedkort kan ha i de forskjellige kabinettene, det mest vanlige er atx (tenk deg en helt vanlig pc).

 

hovedkortet derimot har hva man kan kalle "slotter"; både for ram, skjermkort, lydkort og ikke minst for prosessor. vanligvis tre slotter for ram, en slot for skjermkort og tre-fire for lydkort, nettverkskort og andre tilleggskort. slot for skjermkort kalles agp etter den "gamle" standarden - nå er pci-express på vei inn, og dette er en standard for skjermkort og andre tilleggskort. "vanlig pci" er for "gamle" tilleggskort, eller egentlig hva som er dagens standard og har vært det i noen år. slot for prosessor kalles helst "socket"; her er den en hel jungel av standarder, alt ettersom hva slags hovedkort/prosessor-kombinasjon du ønsker. "socket a" er gjerne den "gamle" amd-standarden.

 

men les guidene her på hw.no som andre har linket til, så faller bitene på plass. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...