Gå til innhold

Snø og trafikkproblem


Boralis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Årsaken til problemet er vel allerede gitt i denne tråden: Totalt antall biler/veier og biltetthet. Det sier seg selv at det er mye større sjanse for at det skal bli kaos i et område med stor trafikktetthet. Husk også på det enorme antall veier som må måkes for å gi god fremkommelighet. Det sier seg selv at Oslo ikke har kapasitet til å måke alle veier samtidig, men antall veier i bruk vil fortsatt være det samme, uansett om de er forsvarlige å bruke eller ikke.

Er neppe noen relativ forskjell på verken biler eller sjåfører i Oslo kontra Nordland. Men befolkningsantallet og tetthet tilsier:

1. Det finnes flere "dårlige" sjafører i Oslo.

2. Disse "dårlige" sjåførene har mye større potensiale for å påvirke andre med oppførselen sin.

Lenke til kommentar

Jo, men i en perfekt verden skulle det ikke hatt noe å si at det er alt for mange biler på veiene. Dessuten er det vel ikke bare ved første snøfall det er mange biler på veien? det er det vel året rundt... Så jeg holder ved min påstand om at folk ikke klarer å kjøre etter forholdene. Men selvsagt, det holder jo at to biler driter seg midt i rushtrafikken for at det blir stopp i trafikken. Men nå er det ikke bare på de mest trafikerte veiene det har vært kaos og greier heller da... Men for all del, den beste kan gjøre en tabbe fra tid til annen, bare rart alle bruker tabbekvoten samme dag :p

Lenke til kommentar
Dessuten er det vel ikke bare ved første snøfall det er mange biler på veien? det er det vel året rundt... Så jeg holder ved min påstand om at folk ikke klarer å kjøre etter forholdene. Men selvsagt, det holder jo at to biler driter seg midt i rushtrafikken for at det  blir stopp i trafikken. Men nå er det ikke bare på de mest trafikerte veiene det har vært kaos og greier heller da... Men for all del, den beste kan gjøre en tabbe fra tid til annen, bare rart alle bruker tabbekvoten samme dag :p

Jo, er vel ikke tvil om at det krever mer forsiktighet og varsomhet når snøføret kommer. Siden sjansene for feil øker betraktelig, øker også risken betraktelig for å bli involvert i noe pga. trafikktettheten. Feilmarginene blir mye mindre. Feil og uhell oppstår alltid og det vil uansett være noen som gjør feil som forplanter seg meget uheldig under dårlige forhold(høy trafikktetthet og dårlig føre).

Om vinteren begrenses også fremkommeligheten dramatisk enkelte steder, noe som gjør at uhell forplanter seg mye letter enn på sommerføre og dermed øker omfanget på uhellet/kaoset betraktelig. Hadde det vært 1000 biler totalt i Oslo hadde mye av kaoset forsvunnet og ville nok vært sammenlignbart med en hvilken som helst annen by med 1000 biler.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Jo, men i en perfekt verden skulle det ikke hatt noe å si at det er alt for mange biler på veiene. Dessuten er det vel ikke bare ved første snøfall det er mange biler på veien? det er det vel året rundt... Så jeg holder ved min påstand om at folk ikke klarer å kjøre etter forholdene. Men selvsagt, det holder jo at to biler driter seg midt i rushtrafikken for at det blir stopp i trafikken. Men nå er det ikke bare på de mest trafikerte veiene det har vært kaos og greier heller da... Men for all del, den beste kan gjøre en tabbe fra tid til annen, bare rart alle bruker tabbekvoten samme dag :p

To biler? Holder at en bil driter seg ut feil sted....

 

Det er stort sett bare helt texas første snøfallet siden folk fremedeles mentalt tror det er sommer når de kjører...selv Politiet sleit med å komme fram :!:

Lenke til kommentar

ble nå nesten litt provosert jeg nå da, antyder du at vi østlendinger ikke har peiling på å kjøre bil? okay greit, jeg bor i Lillehammer! ikke en stor by, men en by! ingen her klager på at det snør, alle skor bilen riktig! alle kjører som de bør... kansje værre med folk lenger sør?

 

 

 

 

ikke ta alle østlendinger under en kam! det er skam!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...