Gå til innhold

Hvordan blir arbeidsdagen i 2008?


Anbefalte innlegg

I forbindelse med et prosjekt jeg kjører må jeg komme med en visjon om hvordan arbeidsdagen vil være i 2008. :hmm:

Dette er jo bare tre år til, så jeg venter jo ikke romskip akkurat. Det jeg tenker mer på er dagens trender med trådløse enheter, hjemmekontor (regner med max 20-40% av arbeidsuka som maks her), telefonsystemer som integreres med datasystemene (også IP).

Videre noen punkter å tenke på:

*servere-lagringsløsninger+backup?

*virus/brannmurer/sikkerhet

*windows-hegemoniet --> vil det vare?

 

Tja, det var vel det. Blir glad for alle innspill og ideer

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virus vil ikke lenger bli et problem da Microsoft's nye Microwoft Windows Longhorn SE har innebygd brannmur med virusbeskytter, den beskytter deg mot alt som er oppdaget av virus i verden, den laster ned nye patcher forløpende..

 

Windows er fortsatt dominerende, det nye OS'et Longhorn SE viser frem nye sider, denne er mere framtidsrettet og Linux mister brukerne sine..

 

:p

Endret av datating
Lenke til kommentar

Kablene på forskjellige enheter vil 99% sikkert være helt borte om tre år. Det finnes utallige firmaer som investerer millioner i trådløs teknologi. Bluetooth vil videreutvikles og det kommer nye lignende teknologier, så de fleste perifere enheter som ikke trenger voldsom båndbredde vil bli trådløse.

Trådløst nettverk begynner allerede å bli relativt sikkert. Men teknologien er ikke rask nok til å erstatte kablene ennå. I 2008 vil kablet og trådløst nettverk nærme seg likestilling og sikkerheten i det trådløse vil være nærmest uknekkelig.

 

Hjemmekontor er allerede veldig vanlig over VPN, og også veldig sikkert. Ttrenden vil nok ikke snu seg etter som bredbåndstilbudene vil bli raskere, bedre og sikrere.

 

Jeg ser faktisk også for meg en IP-adresse til hver dingseboms i hjemmet. Kanskje ikke akkurat i 2008, men det vil nok komme i gang om et par år med IP-telefoni etc. Kjøleskapet har egen webportal der du kan se hva du har av mat og kjøpe nytt over internett og få det levert på døra. :thumbup:

 

Windows vil etter alt å dømme være rimelig stort slik det er nå. Linux vil kanskje gi bedre konkurranse hvis utviklerne får fingeren ut av rompa og lager mer brukervennlige distroer, selv om det begynner å nærme seg.

 

Virus og brannmur vil være standard integrert i hardware (som vi allerede ser noe av nå), og vil oppdateres automatisk over nettet. Jeg skal ikke si at virus og sikkerhet ikke blir et problem, for det sitter mange glupinger rundt om i verden som er klare for å lage trøbbel. ;)

Lenke til kommentar
takker for svar!
gixxerman: Jeg tenkte primært på den innflytelsen it har på hverdagen til de ansatte i en bedrift.
sånn sett svarer maedox bra på ting jeg tar opp (med innlegg 666 :innocent: )

Jeg er enig i at fremtiden blir mer trådløs (ikke klær)
at virus vil være et problem-men at man blir mer skjermet for vilkårlige angrep (les: mer spionasje og sabotasje).

Software er verre å si noe på, men hva med kombo'er? Unix-server+windows klienter?
Lenke til kommentar

Heppsann..

 

Arti spørsmål du stiller her, men jeg må si jeg stiller meg svært tvilende til at bruk av hjemmekontor kommer til å gå opp noe særlig - altså ikke på vegne av brukt kontortid.

 

Det jeg ser for meg, er at hjemmekontor kommer til å bli brukt i perioden 1600-0800. Grunnen er fordi at det er uhyre kjipt å sitte hjemme, mutters aleine og gjøre arbeidsoppgaver. Noe med jobben er å ha noen å slenge litt drit til, prate om helgen som gikk, hvor forferdelig dårlig du sov i natt osv. Ikke minst ha noen å bryne deg på mens du arbeider, og kreativ mindblasting rundt småting..

 

Hjemmekontor ser jeg for meg er for den ivrige som fortsetter arbeidet når han/hun kommer hjem, for det er noe som bare måååå være ferdig. Dessuten vil det være en kjekk måte å fremdeles få arbeid unnagjordt med syke barn. Så antageligvis vil sykefravær gå ned.

 

Edit: En ting du må ta med er at bedrifter gjerne har en utskiftningsrate på 5+ år. Derfor har du på en måte ikke sett langt nok frem. Situasjonen i 2010 tror jeg vil stille seg meget anderledes. Da vil du være kvitt mesteparten av (dagens-)moderne maskiner, maskinpark osv.

 

mvh

 

Escariot

Endret av escariot
Lenke til kommentar

Mmm... Hvis vi ser på forskjellen fra 2000 til 2004 så kan vi trygt fastslå at om 4 år er alt mye det samme som i dag.

 

Noen hovedpunkter:

- Flere får mulighet for hjemmekontor, de fleste går på jobben hver dag.

- Windows regjerer fortsatt desktopen.

- Nye versjoner av Windows. Som alle versjoner før mye hypet på forhånd, men same shit new wrapping nok en gang.

- Mer Linux på serverrommet, det har vært på inntog noen år allerede.

- Mindre stor-UNIX på serverrommet, de har vært i tilbaketog de siste årene.

- Stormaskinene holder stand.

- Raskere PCer som vi bruker til det samme som i 1988: Tekstbehandling.

- 90 timers arbeidsuke og krav om at sykdom må legges til helger og ferie. Sjefen skal tross alt ha bonus.

- Forumene er like tettstappet som før av AMD-kontra-Intel-krangling og ordkriger mellom Windows-fanboys og Linux-fanatikere.

- iPoden din er forbudt med lov, men politiet gidder ikke bry seg uansett så du bruker den hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...