Gå til innhold

Et lite vinter-eksperiment...


Anbefalte innlegg

Temperaturen utenfor stueveggen hjemme hos meg var -16 i dag morges. Det fikk meg til å tenke på noe morsomt på bussen på veg til jobben i dag.

 

Jeg har en Shuttle med en XP 2600 barton og et 9800 pro AIW grafikk-kort stående på soverommet mitt. Der hadde det ikke vært vanskelig å få ganske mange minusgrader ved å åpne vinduet. Ville det gi meg sjansen til å se hva jeg virkelig kan tyyyne ut av systemet med superkjøling, eller ville det ganske raskt gå til h***** på grunn av kondensproblemer inne i "skoeska" mi?

 

Morsomt tankeeksperiment syns jeg! Noen som vet hva som ville ha skjedd? Noen som har prøvd også kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er heller omvendt. Se f.eks. på briller. Når man går ut med varme briller i iskald vinter kommer det ikke dugg på. I løpet av den tiden man er ute, blir de kjølt ned til iskaldt. Når man så går inn igjen til en god og varm stue, vil den varme luften bli kjølt ned av brilleglassene, og man får dugg. Dette er fordi varm luft har mulighet til å inneholde flere vannmolekyler i gassform enn kald luft. Når denne varme luften blir kjølt ned av brilleglassene, vil den miste "vannkapasiteten" og vannet kondenseres. Det er det samme som når du har maskinen ved vanlig drift: du får ikke kondens når den "kalde" luften kommer i kontakt med de varme komponentene dine.

 

Det er VELDIG mye misforståelser når det gjelder kondens her på forumet. Anbefaler alle å lese artikkel om kondens på www.overklokking.no !

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

BaronKanon har alldeles rett!

Vil bare komme med en liten tilføyelse, ettersom dette kanskje ikke kommer klart nok frem:

Etter at du har hatt maskinen din ute i minus 16, og drar den inn i rommet igjen, da er det virkelig fare for kondens! Om du virkelig gjør så, skal maskinen stå i romtemperatur i atskillige timer før du tenker på å benytte den igjen! Helst bør den settes et godt og varmt sted en god stund, slik at ALL kondens / fuktighet som avsettes i maskinen fordamper, før du slår på strømmen igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
BaronKanon har alldeles rett!

Vil bare komme med en liten tilføyelse, ettersom dette kanskje ikke kommer klart nok frem:

Etter at du har hatt maskinen din ute i minus 16, og drar den inn i rommet igjen, da er det virkelig fare for kondens! Om du virkelig gjør så, skal maskinen stå i romtemperatur i atskillige timer før du tenker på å benytte den igjen! Helst bør den settes et godt og varmt sted en god stund, slik at ALL kondens / fuktighet som avsettes i maskinen fordamper, før du slår på strømmen igjen.

en god ide kan være å akklimatisere den trinnvis for å i det hele tatt ikke samle mest mulig kondens overalt i pcn..ved feks la den stå i gangen eller en annen plass hvor det er betraktelig kaldere enn stua i et par timer..kanksje åpne kabinettet og la den tørke ut i god varme helt til slutt?

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale å grave den ned, slik at en dag i fremtiden når vi har fått ordnet problemet med kondens, så kan du grave den frem og kose deg med din overklokka shuttle fra 2004.

Evt forandre litt på naturlovene der du bor ;)

Hvis jeg ikke tar helt feil skal det være en instilling for dette i BIOS? :dontgetit:

Kondens kan jo unngås hvis du setter en ovn inni pc'n.

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale å grave den ned, slik at en dag i fremtiden når vi har fått ordnet problemet med kondens, så kan du grave den frem og kose deg med din overklokka shuttle fra 2004.

Evt forandre litt på naturlovene der du bor ;)

Hvis jeg ikke tar helt feil skal det være en instilling for dette i BIOS? :dontgetit:

Kondens kan jo unngås hvis du setter en ovn inni pc'n.

Den skal jo kjøles, ikke varmes opp.

Les hele tråden før du svarer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...