Gå til innhold

Koble ordentlig mikrofon til pcen


Anbefalte innlegg

Har et lite spørsmål om det er mulig å koble en "skikkelig" mikrofon slik som brukes til PA osv. inn på et vanlig lydkort. Her er et eksempel.

 

Denne har XLR-plugg som brukes til PA. Er det mulig å bare kjøpe en overgang fra XLR til telejack videre til minijack og bare plugge i, eller må det en slags mikrofonforsterker til? Takler vanlige lydkort dette signalet?

 

Lydkortet som brukes er forresten et Soundblaster Live! (bare kortet, uten et sånt front-panel).

Endret av Solidox_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle vel ikke være umulig det nei, så at den kommer som XLR plugg.

 

Hvis du er litt inn i det med å mekke så bytter du ut XLR pluggen med en 3.5mm teleplugg (mono) så vil det nok funke ja.

 

Men forslaget mitt ville å bytta ut XLR-pluggen med denne telepluggen. Siden denne er 6.3mm (som ikke de fleste PC-lydkort støtter) så kjøper du bare en

adapter, selv om dette er stereo plugg vil den funke helt fint!

 

Kunne posta den tidligere men "ERROR: Cannot find database invision< "

 

:p

Lenke til kommentar
Skulle vel ikke være umulig det nei, så at den kommer som XLR plugg.

 

Hvis du er litt inn i det med å mekke så bytter du ut XLR pluggen med en 3.5mm teleplugg (mono) så vil det nok funke ja.

 

Men forslaget mitt ville å bytta ut XLR-pluggen med denne telepluggen. Siden denne er 6.3mm (som ikke de fleste PC-lydkort støtter) så kjøper du bare en

adapter, selv om dette er stereo plugg vil den funke helt fint!

 

Kunne posta den tidligere men "ERROR: Cannot find database invision< "

 

:p

Ljudia har også en XLR-telejack overgang, så slipper å mekke denne selv... Men har du peil på om signalet vil virke (nivået er riktig)?

Lenke til kommentar
Lydkortet som brukes er forresten et Soundblaster Live! (bare kortet, uten et sånt front-panel).

Med en slik mikrofon (vil forresten anbefale SM58) er lydkortet det svake leddet i kjeden. Mikrofonforsterkeren som står i et SB Live! kort er ikke noe å hoppe i taket for...

 

Men resultatet vil klart overgå multimediamikrofonene som selges på f.eks. Clas Ohlson. ;)

Lenke til kommentar

Det kan være lurt med en lav til høy impedans omformer da profesjonelle mikrofoner er lav ohm og sansynligvis inngangangen på lydkortet er høyohmig. Dette for å forbedre signal/støyforhold (24 dB of voltage gain). Se Shure A85F og et søk på Google. Bruk så en 1/4" han til 1/8" han overgang hvis du har liten plugg på lydkort. Blir en lang og morsom orm av en overgang, men ... :)

Endret av lindp
Lenke til kommentar
Det kan være lurt med en lav til høy impedans omformer da profesjonelle mikrofoner er lav ohm og sansynligvis inngangangen på lydkortet er høyohmig. Dette for å forbedre signal/støyforhold (24 dB of voltage gain). Se Shure A85F og et søk på Google. Bruk så en 1/4" han til 1/8" han overgang hvis du har liten plugg på lydkort. Blir en lang og morsom orm av en overgang, men ... :)

Takk, denne overgangen ser ut som det jeg trenger. Blir stikkende rimelig langt ut bak pcen ja, men det må til...

 

Har forresten ikke noe sånn voldsomt krav til lydkvalitet, men vil ha noe bedre enn typen jalla-tech-mikrofoner som selges i pcbutikker.

Lenke til kommentar
For amatørbruk med OK kvalitet vil en slik passe bra.

Det virker kanskje som en litt dyr løsning med en slik boks, blir jo som et ekstra lydkort. Går nok sannsynligvis for en Shure A85F overgang eller en liten mikser som kan kobles til. Da lurer jeg på om f.eks. tapeout på en slik mikser kan kobles rett inn i linein på pcen med en RCA-->minijack kabel? En liten mikser kan jo være hendig til andre formål også...

 

Kan jo forresten nevne at det er søsteren min sin pc med Live!-kortet som mikrofonen skal stå tilkoblet til vanlig, min pc har et Audigy (bulk) kort som kan brukes hvis det trengs, uten at det er så grusomt mye bedre... :p

Lenke til kommentar

Dra til din lokale musikksjappe og få dem til å lage en mono XLR-hun --> minijack-kabel. Siden du bruker en dynamisk mikrofon kan du koble denne rett i mic-inn på Ditt soundblaster-kort. Hvis du ikke oppnår nok volum (dynamiske mikrofoner gir lavt utgangsnivå) trenger du en micforsterker, f.eks behringer mic100. Denne koster 600kr. Da kobler du mikrofonen til forsterkeren med vanlig XLR og fra forsterkeren til lydkortet med en jack-minijack-kabel.

Lenke til kommentar
Dra til din lokale musikksjappe og få dem til å lage en mono XLR-hun --> minijack-kabel. Siden du bruker en dynamisk mikrofon kan du koble denne rett i mic-inn på Ditt soundblaster-kort. Hvis du ikke oppnår nok volum (dynamiske mikrofoner gir lavt utgangsnivå) trenger du en micforsterker, f.eks behringer mic100. Denne koster 600kr. Da kobler du mikrofonen til forsterkeren med vanlig XLR og fra forsterkeren til lydkortet med en jack-minijack-kabel.

Det er billigere å kjøpe seg en loddebolt å gjøre det sjøl ... hehe. Tror ikke det bør være behov for mikrofonforsterker. Impendansendreren nevnt over fra Shure bør gjøre denne jobben ang. Low-Z -> High-Z og omvendt.

Endret av lindp
Lenke til kommentar
Denne er jo søt :) Du finner Behringer miksere hos Procom Musikk i Drammen.

Å betale 700 kr for den saken der er i drøyeste laget (JA, du finner den billigere), men at den vil gjøre jobben er det ingen tvil om (NB: ikke Phantom power hvis du skulle ønske deg en kondis-mic senere).

 

ellers har samson noen små bokser S-mini , bla

 

http://www.samsontech.com/products/product...=1699&brandID=2

 

men tror disse blir dyrere enn Behringer sine...

 

 

Hadde jeg vært deg ville jeg prøvt forsterkeren i lydkoretet først (med tanke på at du ser på en PG mic, er jeg av den oppfatning av at du ikke setter så store krav til lydkvaliteten), er det for dårlig kan du alltids kjøpe deg en liten boks....

Endret av knalf
Lenke til kommentar
ellers har samson noen små bokser S-mini , bla

 

http://www.samsontech.com/products/product...=1699&brandID=2

 

men tror disse blir dyrere enn Behringer sine...

Og så er det heller ingen mikrofonforsterker... ;)

Nei selvfølgelig ikke, sorry men gav feil link....

 

http://www.samsontech.com/products/product...=1697&brandID=2

 

... fant pris på de, og de er ikke noe rimeligere enn Behringer (muligens bedre kvalitet, selv om ikke samson har så mye bedre rykte enn behringer) , så det er vel ikke så mye å vurdere

Endret av knalf
Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg ville jeg prøvt forsterkeren i lydkoretet først (med tanke på at du ser på en PG mic, er jeg av den oppfatning av at du ikke setter så store krav til lydkvaliteten), er det for dårlig kan du alltids kjøpe deg en liten boks....

Joda, dette er en mulighet, men det er dette med fraktkostnader da...

Uansett har vel ikke PG-mikrofonene så veldig annerledes signal enn SM-mikrofonene, selv om kvaliteten er forskjellig. Begge har vel for lavt signal til at det passer til lydkortet, ender vel opp med dette problemet.

 

Surfet litt rundt på Shures hjemmesider og fant denne informative siden om hvordan kablene må lages, hvis noen er interessert. Er vel forsåvidt ikke selve kabelen som er problemet.

 

Denne er jo søt  Du finner Behringer miksere hos Procom Musikk i Drammen.

Ljudia som jeg linket til før er vel en del billigere (men skal ikke gå inn på noen servicediskusjon her...). Jeg bor i Tønsberg, så ting må nok bestilles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...