Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk fra DVD-opptaker


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg har en Kiss DP-558 DVD-opptager.. DP-558

 

Tenkte å skaffe meg trådløs kobling mellom denne og min pc.. hva trenger jeg.. må ha rekkevidde på trådløst som går over 3.etasjer.

 

Det jeg ønsker er å ha pc'en koblet til nettet med kable, via en router som følger med mitt internettabonement. Og i tillegg ha trådløs forbindelse mellom spilleren og routeren.

 

Hva kan jeg bruke?

 

WILD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette er en vanlig enebolig, så vil man ofte greie seg med standard trådløst utstyr, hvis antennene er justert korrekt/optimalt. Men i praksis kan man ikke garantere noen rekkevidde uten å teste på stedet, fordi rekkevidden er avhengig av dempningen i materialer i vegger/tak og andre objekter i signalretningen.

 

Når det gjelder utstyr, så vil f.eks. Asus WL-330G konfigurert som ethernetklient kunne brukes, koblet til Kiss'en via en standard kabel. Hvis routeren din ikke har trådløst, så trenger du i tillegg et akesspunkt der også. Er du meget usikker vedrørende rekkevidden, så kan du kjøpe et aksesspunkt med mulighet for ekstern antenne. Hvis det viser seg at signalkvaliteten blir for dårlig med standardantennen, så kan du da koble til en ekstern retningsbestemt antenne.

Lenke til kommentar

Takk for svar!!

 

Jeg har ingen trådløs router. Da må jeg altså ha to aksesspunkter?

 

Finnes det ikke alternativer til dette, hvor man f.eks bruker ett aksesspunkt og evt. en antenne el. ?

 

Blir fort dyrt når man må ha to aksesspunkter..

 

EDIT: Kan man koble opp to aksesspunkter mot hverandre, eller må man ha en giver og en mottaker av signalene??

 

Ellers: Holder det med 54 Mbps ved i overføringshastighet av filmer, musikk, bilder osv.? Det finnes vel aksespunkter som klarer 108 Mbps, men de er selvfølgelig mye dyrere.. hva tror dere?

 

Wild

Endret av perwilli
Lenke til kommentar

Du trenger to aksesspunkter, noe alternativ finnes egentlig ikke, hvis vi snakker om overføring via ethernet.

 

Du bør også være oppmerksom på at i praksis får man ikke mer enn ca. halvparten av den oppgitte båndbredden. Du er også avhengig av gode signalforhold for å få maksimal båndbredde. Hvis du bruker det trådløse systemet til andre ting, så vil du også dele båndbredden med disse. På litt eldre modeller, vil også kryptering redusere hastigheten.

 

Super-G- og Turbo-produktene (108 Mbps) har ikke så veldig mye høyere pris. Men du bør være oppmerksom på at det er ikke alle produkter som kan konfigureres som ethernetklienter. Et alternativ er da produkter som støtter WDS. Super-G og Turbo er heller ikke standarder, så du kan ikke mikse helt fritt mellom merkene.

Lenke til kommentar

Så det du egentlig sier er at den assus WL-330G er mer funksjonabel og billigere. Ser ikke helt forskjellen på alle disse enhetene. Har vært å sjekket om jeg finner alternativer til disse to for å komme billigere ut av det, men ser ut som 2x assus er billigst!

 

Det står strøm gjennom usb.. men jeg har jo ikke usb utgang på spilleren, følger det med annen adapter også da eller? Det står også i konklusjonen at de har fjerne bridging.. er det ikke det jeg skal bruke den til eller?

 

Beklager, men jeg er helt grønn på dette området!!!

Lenke til kommentar

ASUS'en har mer funksjonalitet, ja. Den kan fungere som et aksesspunkt, noe som gjør at den fungerer som en trådløs "switch". En trådløs ethernetklient, som D-Link'en, er mer som et trådløst nettverkskort. Asus'en kan konfigureres til å fungere som begge deler. Forstår du forskjellen nå? Ulempen med Asus'en, er at den ikke har mulighet til ekstern antenne, og dermed mulighet til å forbedre signalene. Og den har heller ikke Super-G, som D-Link'en.

 

Strøm gjennom USB på Asus'en er en mulighet, men det følger med vanlig strømadapter. Bridging er å koble sammen to nettverk. Det er ikke ditt behov, etter det du beskriver over.

Lenke til kommentar

Forstår nesten forskjellen nå ;-) hehe

 

 

Da har jeg sendt diverse mail til support på komlett.no..

 

De kom frem til følgende løsning:

 

Som router

 

OG

 

Som aksesspunkt

 

Det ser ut som denne løsningen har bedre rekkevidde, og man oppnår vel da bedre overføringshastighet også?

 

Kan man kombinere denne routeren med asusen som du foreslo?

 

Jeg skal jo tross alt gjennom 3 etasjer ned, men luftlinje er nok ikke over 10 meter, så uansett bør alle løsningene fungere godt. Men har bittelitt erfaring med trådløs overføring fra pc til tv, hvor det skurrer på tv'en når noen gikk mellom antennene. Dette er jo ikke ønskelig, derfor vil jeg ha lengst mulig rekkevidde, slik at dette kan unngåes!

Endret av perwilli
Lenke til kommentar

Den 3Com OC Wireless 11g Travel Router'n (nederst) er ganske lik Asus'en, etter det jeg kan se av spesifikasjonene. Men jeg er skeptisk til at du kjøper en router til, med mindre du erstatter den routeren du allerede har, eller har mulighet til å koble ut routerfunksjonaliteten hvis dette er et kombinert modem/router. Jeg har inntrykk av at du ikke er særlig erfaren med konfigurering av nettverk, og to routere bak hverandre kompliserer ofte ting.

 

Rekkevidde er en funksjon av signalstyrke fra sender i dB/mW, og hvordan antennen er konstruert. Men har man god rekkevidde, så har man ofte større sjanse til å oppnå gode overføringshastigheter.

 

Min søster bruker en eldre utgave av den 3Com-routeren du linker til over tre etasjer med god signalstyrke, mot et nettverkskort med ekstern antenne. Både Asus'en og 3Com OC Wireless 11g Travel Router'n (nederst) har intern antenne, noe som gir dårligere rekkevidde. Det eneste jeg kan si, er at det finnes ingen garantier uten å teste på stedet.

Lenke til kommentar

Du forsto helt riktig når det gjelder min erfarenhet med nettverk.. jeg er skikkelig grønn.. ;)

 

Regner med at jeg nå går for denne løsningen som ble nevnt først med to Asus'er, så er det bare å krysse fingrene for at løsningen tåler 3 etasjer.. 40 meter i kontolokaler er rekkevidden.. det bør holde da det er ca. 10 meter mellom senderene og trekonstruksjoner i gulvet uten isolasjon.. kan ikke skjønne annet enn at det må holde..

 

Tusen takk for din hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdaget nå denne diskusjonen som er svært nyttig da jeg også vurderer en KISS 558.

Har 3Com ADSL Wireless 11g Firewall Router ADSL modem, 802.11g 54 Mbps, WPA.

 

Noen som har noen formening om man kan koble KISS-spilleren til;

Asus WLAN Hard Drive + AP 54 Mbps 802.11g, for 2.5" IDE HDD,

og på denne måten få kontakt med både internett og min bærbare PC?

Ville KISS-spilleren da kunne lese fra Asus harddisken?

 

Vel, den som vet.... ????? Takker!

 

:hmm: ChrT

Lenke til kommentar
Oppdaget nå denne diskusjonen som er svært nyttig da jeg også vurderer en KISS 558.

Har 3Com ADSL Wireless 11g Firewall Router ADSL modem, 802.11g 54 Mbps, WPA.

 

Noen som har noen formening om man kan koble KISS-spilleren til;

Asus WLAN Hard Drive + AP 54 Mbps 802.11g, for 2.5" IDE HDD,

og på denne måten få kontakt med både internett og min bærbare PC?

Ville KISS-spilleren da kunne lese fra Asus harddisken?

 

Vel, den som vet.... ????? Takker!

 

:hmm: ChrT

I følge testen hos Barbara, så kan den konfigureres som ethernetklient. Det betyr at du skal kunne få tilgang til alle resurser du har på nettverket, og som Kiss'en støtter. Om Kiss'en har funksjonalitet for å aksessere Internet, bærbare og nettverksdisker, vet jeg ikke. Om du sender en PM til bludern, som utførte testen, så kan han kanskje svare deg?

Lenke til kommentar

Da har jeg mottatt router fra nextgentel.. men :hmm:

 

Det er jo bare en ethernet utgang på denne routeren, hvordan kobler jeg da til kiss spilllerne via ethernet? Skal jo ha kontakt med både internettet og pc'en.. hmmmm....

 

Har enda ikke bestemt meg for trådløst, lurer litt på å legge kabel gjennom helle huset, men fortsatt har jeg kun en ethernet-utgang på routeren.. noen som vet?

 

Wild

Lenke til kommentar
men da kan jeg jo like så godt kjøpe en trådløs router med switch og en assus i tillegg?

 

Tenkte litt på denne: SMC Barricade

 

Fått litt hjelp av en kollega, som sier at det ikke er noe problem å koble router etter router.. Så da blir det vel til at jeg prøver dette.. Forsøkskanin :roll:

Har den ruteren som du linker til, og må si meg fornøyd med denne.

 

Det er egentlig ikke noe problem å ha to rutere, men blir fort stress om du skal åpne porter for å kunne spille eller andre ting. Om du skrur av "NAT" og "brannmur" i ngt ruteren, så blir alt så mye enklere. Du har jo likevel NAT og brannmur i ruteren fra smc, og denne er mye enklere og konfigurere

Lenke til kommentar
Det er egentlig ikke noe problem å ha to rutere, men blir fort stress om du skal åpne porter for å kunne spille eller andre ting. Om du skrur av "NAT" og "brannmur" i ngt ruteren, så blir alt så mye enklere. Du har jo likevel NAT og brannmur i ruteren fra smc, og denne er mye enklere og konfigurere

Dette er ikke å anbefale å slå av NAT/brannmur i NGT-boksen, fordi med standardpassordene til NGT blir modemet/routeren mer eller mindre ubeskyttet for administrasjon fra uvedkommende på Internet.

 

Er dog enig i at forwarding av porter blir en utfordring med router på router-løsning, hvis det er aktuelt å kjøre noen form for serverløsning (P2P, spill, ftp osv.). Dette er et av de vanligste spørsmålene i denne kategorien i forumet fra folk som kjører router på router.

Lenke til kommentar

Da har verene kommet:

 

SMC-router og Aksesspunktet.

 

Har nå koblet router på router/swich, uten problemer med å komme på nettet. Sliter derimot med å få kontakt med aksesspunktet. Har nå lest manualene til begge lagt inn programvarene, men får ikke kontakt..

 

Som sagt tidliger er jeg veldig dårlig på nettverk, så er det noen instillinger eller annet jeg må passe på, slik at man oppnår kontakt med kiss spilleren (aksesspunktet)? Var veldig mye forskjellige innstillinger man kunne velge mellom i nettverkinnstillinger (første gang inne i innstillingene), hmmm.. kanskje vanskelig å ta i forumet, men alle råd er gode råd for meg som er så færsk!!

 

Wild

Lenke til kommentar

Hvis du har konfigurert SMC'en ferdig, så noterer du deg verdier som SSID, kryptering osv. som du har brukt. Disse verdiene trenger du for å konfigurere Asus'en. Før du kobler Asus'en til maskinen for å konfigurere den, så flytter du bryteren på undersiden til Ethernet Adapter Mode. Så kobler du Asus'en til maskinen din via kabel for å konfigurere den med den medfølgende programvaren og webgrensesnittet. Du følger da anvisningene for ethernetadaptermodus i infrastrukturmodus. Når du er ferdig med å konfigurere den, dvs. kontakt med SMC'en, så flytter du den til Kiss'en. Husk også å laste ned og installere nyeste firmware til begge enhetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...