Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva trenger jeg for å bruke wifien på laptopen?


Anbefalte innlegg

Litt dårlig formulert topic, men skit au.

 

Saken: Min bror har fått seg en laptop med wifi.

Han har fra før 1 stasjonær pc, som deler internett med fyren han leier hos.

Huseier har da et eget nettverk og en av kabelene ender opp i en rj45 stikk i kjelleren hos bror.

 

Trenger han da bare et aksesspunkt eller er det nødvendig med en router?

 

Det er jo da også nødvendig at det er minst et vanlig ethernet uttak på tingen, da det ikke er noe wifi på den stasjonære.

Endret av gotark
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår jeg det riktig at din brors stasjonære PC deler ut Internet ved å bruke to nettverkskort og ICS? Hvis ja, så tipper jeg at han har bare et ADSL-modem fra før, og ikke noen form for router? Hvis ja igjen, så anbefaler jeg en router. Trådløse routere er i dag ofte billigere enn aksesspunktene, så pris er ofte ikke noe argument for å velge aksesspunkt. Denne utmerkede routeren og dette aksesspunktet er et eksempel på dette. Han vil da også slippe å ha leietaker koblet gjennom sin egen PC. En router vil også øke sikkerheten for maskinene. Har han imidlertid router fra før, så anbefaler jeg et aksesspunkt for å gjøre konfigureringen enklere.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Ah, litt andre forutsetninger ja. OK, hvis huseier har en router, slik at din bror kan ha flere maskiner koblet til, så vil det enkleste være å kjøpe en switch og et aksesspunkt. Det finnes også routere som kan konfigureres som aksesspunkt, og som har innebygget en fireporters switch. F.eks. denne ASUS-routeren har denne muligheten.

 

En litt billigere, men ikke så praktisk løsning, er å kjøpe trådløst nettverkskort til den stasjonære, og dele Internet-tilgangen ved hjelp av ICS. De to trådløse nettverkskortene konfigureres da til å fungere i Ad-Hoc-modus. Den stasjonære må da være påslått for at den bærbare skal få tilgang til Internet.

Lenke til kommentar
Min bror mottar automatisk ip-adresse.

Om huseier har router vet jeg ikke, men ville anta det.

er vel bare en utgang fra adsl modemet? da må han vel bruke en router får å kunne dele internetten med flere pcer?

Det kommer an på hvilken ISP han har. Noen deler ut flere IP-adresser, men sannsynligvis har han en router.

 

om jeg kjøper en slik:

Asus SpaceLink WLAN AP 54 Mbps

trenger jeg da en switch i tillegg da?

Med mindre han har to nettverkskontakter i veggen, så vil han da trenge en switch også.

Lenke til kommentar
snubla over denne:

3Com OC Wireless 11g Cable/DSL Gateway 802.11g

 

Kan den funke til vårt bruk, eller er en DSL gateway noe helt annet?

Dette er en router. Den kan ikke konfigureres som aksesspunkt, men kjører han ikke noen server eller P2P-programmer, så spiller det egentlig ikke noen rolle. Ellers kan man gjennom å koble veggkontakten til en av lan-portene og slå av DHCP-serveren få den til å fungere omtrent som et aksesspunkt.

Lenke til kommentar

er ikke helt med på denne jeg....

Altså Hus eiger har nettverk. En nettverks kabel(rj45) går ut i fra hans router og inn til bror din. Broren din har en pc fra før og den er koblet på nettet hans, men nå vil han koble den nye bærbare pc'n sin på der også.

 

Da trenger han enten ett ekstra nettverkskort i den stasjonære(det burde vel funke greit?) eller en Trådløs router hvis han skal ha trådløst, noe han tydligvis skal.

 

Da er det vel billigst og best med ett ekstra nettverks kort i den stasjonære?

Lenke til kommentar
Da er det vel billigst og best med ett ekstra nettverks kort i den stasjonære?

Billigst, men ikke nødvendigvis best. Jeg har diskutert dette ovenfor, men en løsning med ekstra nettverkskort i den stasjonære fordrer at den stasjonære er påslått for at den bærbare skal komme på nett. Administrasjonen av ICS er heller ikke særlig elegant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...