Gå til innhold

Half Life 2 story'en *spoilers*

Anbefalte innlegg

Skrevet
Dr. Breen som da var lederen for Black Mesa (The Administrator), blir kontaktet av The Combine under portalstormen mot jorden. De vil da bruke Dr. Breen som et mellomledd mellom menneskene og The Combine for å lette forhandlingen mellom jorden og The Combine. Flere har da nevnt dette i de siste postene.

Siterer meg selv pga. at jeg ser jeg har skrevet feil her.

Dr. Breen overgav faktisk jorden til The Combine, de kontaktet ikke han selv. Han fikk ordnet en avtale om at han skulle "overtale" jorden til å legges seg under planene til de. Og da lot The Combine planeten være i fred med tanke på invasjonen. De kunne da konsentrere seg om neste fase i deres plan for menneskeheten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så hvis jeg har forstått det riktig så er G-man egentlig Gordon Freeman bare han er han er framtidsversjonen av freeman som har brukt en tidsmaskin eller noe sånt for å prøve å redde menneskeheten eller noe sånt ? Det er derfor han ser litt eldre ut og slikt ?. Og det er derfor g-man kan reise fritt i trid og rom og har slike spesielle evner ?

Skrevet
Så hvis jeg har forstått det riktig så er G-man egentlig Gordon Freeman bare han er han er framtidsversjonen av freeman som har brukt en tidsmaskin eller noe sånt for å prøve å redde menneskeheten eller noe sånt ? Det er derfor han ser litt eldre ut og slikt ?. Og det er derfor g-man kan reise fritt i trid og rom og har slike spesielle evner ?

Nei!

Skrevet

Absolutt ikke!

• 2 uker senere...
Skrevet

Har du lest alt her eller?

Kom plutselig til å tenke på terminator filmene. Der blir jo han sent tilbake i tiden for å beskytte etterkommeren....

Tenkte litt på om gman reiste tilbake i tid for å rettlede gordon og passe på ham slik at fremtiden ville bli annerledes....

Regner de fleste nedstemmer denne teorien.... Må nok si meg litt enig ;)

Skrevet

Har såvidt lest forbi tidsreise greiene, men er det ikke bare Gordon som blir borte ei uke? Alyx popper jo opp på skjermen før du skal teleporte. Og hvis svaret er i en av de derre over-avanserte greiene deres, hvorfor utrykker de så fælt at det har vært ei hel uke?

Skrevet
Har såvidt lest forbi tidsreise greiene, men er det ikke bare Gordon som blir borte ei uke? Alyx popper jo opp på skjermen før du skal teleporte. Og hvis svaret er i en av de derre over-avanserte greiene deres, hvorfor utrykker de så fælt at det har vært ei hel uke?

Det tar en uke det med å sende Gordon og Alyx med teleporten til Kleiners labratorim. :)

Skrevet

Det tar en uke det med å sende Gordon og Alyx med teleporten til Kleiners labratorim. :)

Men når gordan kommer ram så nevner vel en av forskerene at "det tok si tid" Er ikke alyx igang med å reparere ett eller annet og?

Skrevet
Gman er ikke menneske og hele "Gman er Gordon" saken idiotisk.

Ja, igrunnen er det det ja. Var jo flere som hadde den teorien men når valve har bekreftet at det ikke er en og samme person så er det ikke det.

Men hvordan kan de 2 kjenne hverandre eller for å si det slik, når jobbet de sammen?

Skrevet

Gman og Gordon?

-Du vet ikke mer enn det Gordon gjør. Valve har sagt at du husker ikke noe mellom hl1 og 2. Angående "arbeidet" sammen så er det bare Gman som styrer Gordons whereabouts uten at Gordon selv kan kontrollere det.

Skrevet
Gman og Gordon?

-Du vet ikke mer enn det Gordon gjør. Valve har sagt at du husker ikke noe mellom hl1 og 2. Angående "arbeidet" sammen så er det bare Gman som styrer Gordons whereabouts uten at Gordon selv kan kontrollere det.

Ja, tenkte på gman og gordon... Lurer på hva han gjorde i tiden mellom hl1 og 2... sov kanskje!!

Skrevet
Gman og Gordon?

Ja, tenkte på gman og gordon... Lurer på hva han gjorde i tiden mellom hl1 og 2... sov kanskje!!

Gordon var jo i stasis mellom HL1 og HL2!

Skrevet

En annen ting jeg merket nå (spiller gjennom HL2 på nytt :)) var at vortigaunten (spelling?) i den røde containeren sier like før du går: "We serve the same mystery". Noe muffens? :hmm:

Skrevet
En annen ting jeg merket nå (spiller gjennom HL2 på nytt :)) var at vortigaunten (spelling?) i den røde containeren sier like før du går: "We serve the same mystery". Noe muffens? :hmm:

De vortigauntene sier mye mystisk og uforklarlig gjennom spillets gang.

Skrevet

Rundet HL2 endelig forrige uke. Tok litt tid siden jeg ente har tid tel å spelle hver dag... Og nå har jæ me stor interesse lest gjennom denna tråden. Og jeg ville slenge mine 2,50 på bordet:

Så jeg graver atter en gang opp spørsmålet om G-man en gammel/alternativ Gordon Freeman fra fremtiden/en alternativ verden. *tar på asbestdrakta* ^^

Jeg trur ikke dette er tilfelle, selv om jeg på en måte "håper" det (se nedenfor).

Half Life har flere solide forankringer i våre verdens fysikk, det virker som om Valve konsulterer fysikere/matematikkere eller har slike i staben, så på bakgrunn av gjeldene fysiske oppfattninger sier jeg at Freman og G-man er to forskjellige personer. Men jeg syns fortsatt at de likner på hverandre. Ikke direkte, en må ta aldersforskjell i betraktning. Det vil også være svært vanskelig å få en slik historie til å sitte godt.

DERIMOT! Syns jeg at potensialet til en virkelig interessang historie/kasualitets forklaring er sterkt til stede. Henviser til qohf sitt innlegg om kasualitetsloven(punkt 2). Hadde Valve satsa KUNNE de presentert en historie som innebefatter at Freeman, grunnet f.eks. Resonance Cascade, er blitt fanget i et tidsparadoks hvor [sitat qohf]han(G-man) hele tiden må sørge for at Gordon gjør de rette tingene for å sikre sin videre eksistens[/sitat qohf]

JEG syns ihvertfall at dette kunne blitt virkelig arti, men det blir _noe_ geeky for meningmann kanskje...

Merk! De av dere som har henvist til Star Trek som en gjevnbyrdig i å følge fysikkens lover; Enterprise drar tilbake i tid i Star Trek: First ContactHar ente sett filmen sjøl, så jeg vet ente hvordan de løser det, men jeg syns det var nevneverdig likevell

Merk! nr2. Det har blitt nevnt flere ganger at Valve har dementert at G-man og Freeman er samme person. Hvis en argumenterer med at en person forandrer seg over årene; meg alder 25 er ikke samme person som meg alder 15 eller 5 grunnet livserfaring, minner, fysisk utvikling. Det er den gamle "alt er foranderlig" og "en kan ikke stige ned i samme elven to ganger" filosofien. Da KAN fortsatt G-man være en gammel Freeman som i løpet av HL3 og videre har perfektsjonert teleportteknologien for å reise tilbake i tid osv.

*kollega slaps olefiver* "Fy farao sånn petimeter dust du kan være olefiver!" :wallbash: :!:

Anyhoo. Jeg er enig med TCi og "alle andre" på forumet om at de to er to forskjellige personer, men det hadde vært tøft (fra synspunktet til en ingeniør med fasinasjon for avansert fysikk) om Valve hadde klart å få en tidsparadoks historielinje til å sitte.

Skrevet

Slenger litt inn her jeg å, etter tid borte.

Psykologiske tester viser at mennesker som ligner på hverandre har mer tiltro til hverandre enn hva 2 personer som ikke ligner på hverandre.

Dvs and person A møter person B, person A og B er lik i utseende. I fleste tilfeller vil de ha større tiltro til hverandre fordi de ligner fysisk på hverandre.

Min teori her er dermed:

Gman kommer fra en heller ukjent plass, planet etc. Planeten er under trussel fra combine styrken, og vet at de trenger en spesiell mann for å hjelpe dem. De har tilgang til portaler slik som Gordon har i HL2 (ved hjelp av en meget pen Alyx), bare mer avansert og stabil.

Ved hjelp av disse portalene sender de Gman tilbake. Gman ikler seg dress og et utseende som ligner Gordon, for at Gordon skal få tiltro til mannen, og ikke plaffe han ned med første øyeblikk.

Gman vet at ting kommer til å skje i test kammeret ved Black Mesa, og følger dermed utviklingen til Gordon gjennom sitt eventyr der.

Men her kommer en liten dump i teorien min. I HL1, når du er ferdig med siste monster etc, og Gordon er fremfor Gman, sier Gman at han har tatt seg den friheten til å ta fra Gordon våpnene. For de var jo statens eiendom. Vil det da si at Gman jobber for staten, eller at Gman kommer fra jorden?? Jeg er forvirra der.

Uansett, i HL2 sier Gman at han skal velge for Gordon, isteden for å gi han illusjonen av fritt valg, noe som igjen kan vises at Gman er fra fremtiden, vet at Gordon må velge ja, men gir han en vilter illusjon om at han har valget.

Gordon blir da igjen satt i stillstand til han trenges.

Mitt store spørsmål er, hvem er Gman? Hvis G ikke står for Gordon, står det da for goverment? Eller er det bare en "løs" bokstav, dvs ingen betydning.

Har ikke lest gjennom påstene her, kan hende det er forsøk svart på men men.

Uansett, er Gman sendt fra jorda, fra en undergrunnsorganisasjon på Jorden, og vil det da si at Gordon ikke knekte combines på jorden?

Eller kommer Gman fra en annen planet, som i fremtiden er under trussel fra combine, men combine styrken er for sterk og må svekkes ved hjelp av tidsreiser og en handlekraftig mann?

Jeg er seriøst forvirra nå, og aner ikke hva jeg skal tro. Må komme HL3 snart, vis ikke kommer jeg til å klikka psykotisk ovenfor alle spørsmål uten svar.

HL2 skulle komme med svar på mange spørsmål, men spør du meg har jeg mer spørsmål enn svar etter å ha runda HL2.

Skrevet
Slenger litt inn her jeg å, etter tid borte.

Psykologiske tester viser at mennesker som ligner på hverandre har mer tiltro til hverandre enn hva 2 personer som ikke ligner på hverandre.

Dvs and person A møter person B, person A og B er lik i utseende. I fleste tilfeller vil de ha større tiltro til hverandre fordi de ligner fysisk på hverandre.

Min teori her er dermed:

Gman kommer fra en heller ukjent plass, planet etc. Planeten er under trussel fra combine styrken, og vet at de trenger en spesiell mann for å hjelpe dem. De har tilgang til portaler slik som Gordon har i HL2 (ved hjelp av en meget pen Alyx), bare mer avansert og stabil.

Ved hjelp av disse portalene sender de Gman tilbake. Gman ikler seg dress og et utseende som ligner Gordon, for at Gordon skal få tiltro til mannen, og ikke plaffe han ned med første øyeblikk.

Gman vet at ting kommer til å skje i test kammeret ved Black Mesa, og følger dermed utviklingen til Gordon gjennom sitt eventyr der.

5012170[/snapback]

Tror nok Gman er fra en annen planet ja. Og også at hans rase er under trussel fra The Combine. Han er en talsmann for en motstandsgruppe eller noe tror jeg.

Men en interessant ting i HL2 er at Gordon Freeman er åpen for høystbudende. Det var Dr. Breen som leide Freemans tjenester. Mest sannsynlig for å fange han. Men dette slo da som kjent tilbake.

Men her kommer en liten dump i teorien min. I HL1, når du er ferdig med siste monster etc, og Gordon er fremfor Gman, sier Gman at han har tatt seg den friheten til å ta fra Gordon våpnene. For de var jo statens eiendom. Vil det da si at Gman jobber for staten, eller at Gman kommer fra jorden?? Jeg er forvirra der.

Uansett, i HL2 sier Gman at han skal velge for Gordon, isteden for å gi han illusjonen av fritt valg, noe som igjen kan vises at Gman er fra fremtiden, vet at Gordon må velge ja, men gir han en vilter illusjon om at han har valget.

Gordon blir da igjen satt i stillstand til han trenges.

I slutten av HL1 får Gordon et "valg", bli sendt til den sikre død, eller jobbe for han. Grunnen til at han fjernet våpnene var sikkert for å hindre at han skulle gjøre motstand.

Referansen angående illusjonen av et fritt valg er da tatt til slutten på HL1. Gordon hadde egentlig ikke et valg. Dø eller godta jobben.

Mitt store spørsmål er, hvem er Gman? Hvis G ikke står for Gordon, står det da for goverment? Eller er det bare en "løs" bokstav, dvs ingen betydning.

Har ikke lest gjennom påstene her, kan hende det er forsøk svart på men men.

Uansett, er Gman sendt fra jorda, fra en undergrunnsorganisasjon på Jorden, og vil det da si at Gordon ikke knekte combines på jorden?

I manualen til Half Life ble G-Man navngitt under Government Man. Men hans sanne navn er garantert ikke det. Som Valve har sagt så vet vi det Gordon vet. Du er Gordon Freeman. Og han kjenner ikke identiteten til G-Man.

Eller kommer Gman fra en annen planet, som i fremtiden er under trussel fra combine, men combine styrken er for sterk og må svekkes ved hjelp av tidsreiser og en handlekraftig mann?

Mest sannsynlig kommer han fra en annen planet. Tror nok ikke G-Man er alene i denne kampen mot The Combine. Han er muligens et medlem av en motstandsgruppe. Han sier jo at han ikke kan si noe mer enn det han gjør på slutten av HL2. Så det kan virke som han har en leder bak seg og at han er en talsperson.

Jeg er seriøst forvirra nå, og aner ikke hva jeg skal tro. Må komme HL3 snart, vis ikke kommer jeg til å klikka psykotisk ovenfor alle spørsmål uten svar.

HL2 skulle komme med svar på mange spørsmål, men spør du meg har jeg mer spørsmål enn svar etter å ha runda HL2.

Du er ikke den eneste. Half Life er ment som en triology i fra starten av så vi bør få vite alt i Half Life 3. Når det en gang kommer da. Valve sier at vi ikke vil trenge å vente like lenge som vi gjorde med HL2.

Helt enig. Jeg håpte selv å få vite mer om hva pokker som skjer og hvem G-Man er. Og en dag får vi forhåpentligvis det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...