anders888 Skrevet 17. november 2004 Skrevet 17. november 2004 Hei! Jeg har tenkt å lære med javascript. Men jeg lurer på noe. Er det vanskeligere å lære seg enn html? Vet dere om noen sider eller noen bøker hvor jeg kan lære det? (på norsk)
Gilbert Skrevet 17. november 2004 Skrevet 17. november 2004 http://www.w3schools.com/js/js_intro.asp Den er på engelsk. Er sikkert andre på forumet som er bedre enn meg på dette med norske sider
Kidder Skrevet 18. november 2004 Skrevet 18. november 2004 Kjenner ikke til noen norske bøker som er dedikert til javascript, men Programmering for Dummies ser ut til å ha noe om temaet. "Med Programmering for Dummies kan du lære deg å programmere i flere programmeringsspråk. Du vil bl.a. lære det mest grunnleggende i QBASIC, samt QBASIC oppgaver som hvordan du lagergrafikk, lyd, lagring og OOP. I tillegg vil du også få en innføring i internett programmering med et langt kapittel om HTML og hvordan man brukerJavaScript og Java Applets. " Forfatter : Wallace Wang ISBN : 8277721501 Ellers kan du forsøke JavaScript For Dummies (engelsk). Javascript er definitivt vanskeligere enn HTML. HTML er et tag formatert dokument som uten spesielle grep er helt dødt og dumt. Det forteller bare webbrowseren hvordan innholdet skal formateres og vises. Javascript er et programmeringsspråk og du trenger derfor forståelse for programmering for å benytte det riktig. Men selvfølgelig er dette en læreprosess... Av bøker kan jeg absolutt avbefale O'Reilly Javascript - the definitive guide og O'Reilly Dynamic HTML- The Definitive Reference. Begge er på engelsk, men det er glimrende referanse bøker med. Ikke egnet som for nybegynner, men de tar for seg en del saker som man temmelig raskt kommer borti. Når det gjelder problematikken norsk/engelsk vil jeg bare si en ting. Programmering (generellt) er for/av/med/til/på engelsk. Å lære programmering på norsk vil etter min mening gjøre det værre å gå videre da vi har en tendens til å skulle sette våre egne navn på ting. Mitt tips er derfor, gå for engelsk og lær semantikken så er det lettere å forstå og bli forstått senere. Lykke til! -Kidder-
anders888 Skrevet 19. november 2004 Forfatter Skrevet 19. november 2004 Takk for et fyldig å bra svar:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå