Gå til innhold

Råd til a64-90nm 939-klokking med BH-5?


Anbefalte innlegg

Hei alle!

 

 

Nå som jeg endelig har tatt det store skrittet opp til en AMD64 plattform, trenger jeg noen råd på hvordan jeg kan / bør ta de første spede skrittene videre til et klokket system... Etter hva jeg har fått med meg har jeg et ganske overklokke-vennlig system, så vi går rett på specs:

 

Athlon 64 (939) 3000+ (Winchester)

MSI K8N Neo2 Platinum (Bios rev. 1.30)

Twinmos med Winbond BH-5 ic'er 2 x 256 Mb (3200, CL2,5)

Zalman cnps7000B-Cu

Lian-Li alu kabinett, 4 vifter

 

Så... det jeg lurer aller mest på er hvilke timings denne ram'en kan kjøre på, hva som er å anbefale av volt på de ulike komponentene og selvfølgelig fsb. Nå skal det sies at MSI har dette Cell-programmet sitt med "dynamisk overklokking"; men jeg har lest flere steder at dette ikke er noe særlig. Så jeg vil klokke på "gamlemåten", ved å prøve meg frem i BIOS.

 

Flott med enhver tilbakemelding! Jeg venter spent.

 

Edit: Idle temperatur på CPU er 36C, system er 18C

 

Edit: fler detaljer

Endret av ibsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnet burde ha timings 2-2-2-5(11).

Angående spenninger, så skal BH-5 IC'ene fin takler 3v++ med god luftstrøm i kabinettet.

 

Spenning på CPU burde ikke være mer enn 0,2-0,3v over standard med luftkjøling.

Sjekk at temperaturene holder seg på fornuftige verdier ved full load.

FSB stiller du opp med 2 og 2MHz eller 5 og 5MHz i starten, helt til systemet er ustabilt.

Ustablitet kan du sjekke ved å kjøre Prime95 i ca. 30 min.

Når du har nådd det du tror er grensen kan du kjøre "torture test" i Prime95 i 12 timer eller mer for å se om den virkelig er stabil.

Et spill som fungerer bra som stabiltetstest er WarCraft3, har selv kræsjet pc-ene utallige ganger med det. :)

Lenke til kommentar

Takker. Har rukket å teste ut og lese masse artikler om timings allerede, kjører nå på 2-3-3-7 med en fsb på 260 og divider på 166 (5/6). Havner på 212,7 Mhz. Har satt vdimm til 2,75. Tror du jeg kan ha strammere timings enn dette i denne hastigheten? Skal kjøre Prime95 for å sjekke maxtemp nå. Idle er etter denne overklokkingen på 40 / 28 idle.

 

Kjører nå uansett min 3000+ i 2340 Mhz, 540 Mhz over stock :thumbup:

Endret av ibsen
Lenke til kommentar

Testet med 2-2-2-5 på 217 Mhz@2,75v, og fikk 27 feil i Memtest86+ !!!

Med 2-3-3-7 får jeg ingen... Mener du at om jeg øker volten til f.eks. 3v vil jeg unngå disse feilene?? Senker jeg ikke levetiden drastisk på brikkene da?

 

Edit: Leif.

Endret av ibsen
Lenke til kommentar

Vel, jeg har et Lian-Li med to vifter foran, en bak og en i toppen, og nesten bare s-ata kabler på innsiden... Bør være nok luft da! Skitt au, jeg prøver med høyere volt!

 

:evil:

 

 

 

Edit: På den annen side... Det er ikke kjempeluftig rundt ram'en akkurat. Zalman-vifta ligger ganske tett opptil ram'en, det er nesten så DIMM1 ligger under kjøleribben (har en sånn roseformet sak). Luft fra PSU m 12mm vifte blåser rett ned på ram'en, da. Ka du tru?

Endret av ibsen
Lenke til kommentar

Umm, det er vel bare jeg som ikke har klokket til det har stoppet... enda. Kjørte nettopp Prime95 i 50 minutter uten noen feil (til jeg stoppet det manuelt), så nå skal jeg fortsette å sette opp FSB til jeg får minst 2,5 Ghz.

 

 

Edit:

 

Stoppet opp på 278. Selv om memtest86 gav null feil i denne hastigheten (230 Mhz!! På PC3200 minne!) - maskinen rebootet under en benchmark.

 

Så nå kjører jeg med FSB på 270x9, som gir meg 2430 Mhz.

Endret av ibsen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Minnet burde ha timings 2-2-2-5(11).

Angående spenninger, så skal BH-5 IC'ene fin takler 3v++ med god luftstrøm i kabinettet.

 

Spenning på CPU burde ikke være mer enn 0,2-0,3v over standard med luftkjøling.

Sjekk at temperaturene holder seg på fornuftige verdier ved full load.

FSB stiller du opp med 2 og 2MHz eller 5 og 5MHz i starten, helt til systemet er ustabilt.

Ustablitet kan du sjekke ved å kjøre Prime95 i ca. 30 min.

Når du har nådd det du tror er grensen kan du kjøre "torture test" i Prime95 i 12 timer eller mer for å se om den virkelig er stabil.

Et spill som fungerer bra som stabiltetstest er WarCraft3, har selv kræsjet pc-ene utallige ganger med det. :)

ikke for å være sånn tosk som skal tyne deg, men er ikke 30 min litt lite å sjekke ustabilitet med?

 

primen min kan fuske etter 19 timer, og da er ikke systemet stabilt....

Lenke til kommentar
ikke for å være sånn tosk som skal tyne deg, men er ikke 30 min litt lite å sjekke ustabilitet med?

 

primen min kan fuske etter 19 timer, og da er ikke systemet stabilt....

Det jeg mente var å kjøre prime95 i 30 min for feks. hver 100Mhz du overklokker.

Er lite poeng i å kjøre 12-24t hele tiden.

Tar jo en evighet å finne grensen da. :)

Når en søtter på ustabilitet ved booting kan det være greit og gp ned noen MHz og så kjøre Prime95 en god stund når alt annet virker normalt stabilt.

 

Fungerer også som en smålig burn-in om du har på høy vcore hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...