Gå til innhold

Pcen min krasjer hvergang jeg spiller....


J00J

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et stort problem, når jeg spiller Need for speed U2 så krasjer PCen rett etter at jeg har kommet inn eller med engang jeg har begynt å kjøre. PCen krasjer også når jeg spiller MOH: pacific assault.

 

Jeg har testet veldig mange forskjellige drivere, fra nvidia 60.xx til 70.xx. Har også testet nforce drivere fra 5.10 til 6.14.

Jeg har også testet forskjellige BIOS oppsett.

 

PCen min: GigaByte k8ns pro 250, POV 6800GT, 1024MB OCZ PC3200, 1stk 120GB WD HD, 1 stk DVD rom og en 360W chieftec PSU.

 

Har en mistanke om at det er skjermkortet, siden det har vært veldig ustabilt (gitt meg masse rare firkanter osv. men det er 2 måneder siden).

 

Noen som vet hva som kan være feil? (har ingen PSU som jeg kan teste, itilfelle den jeg har er for liten)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De to tingene som trekker desidert mest strøm i en PC er CPU og skjermkort (GPU). Så vidt jeg kan se så har du glemt å si hvilken CPU du har og evt om den er overklokket. Ut fra hovedkortet så antar jeg at det er en Athlon64 eller Athlon64 FX med ganske høyt modellnummer. Jeg antar også at den er overklokket. Det betyr i så fall at CPU'en har et enormt strøm-sluk. Skjermkortet er også veldig strømkrevende. Til sammen tror jeg dette er nok til å gjøre systemet ustabilt med en 360W PSU.

 

For å sjekke om dette stemmer så kan du kjøre programmet MBM5 (MotherBoard Monitor 5) og logge spenningene f.eks hvert sekund. Etter en kræsj så sjekker du om spenninga i logg-fila har droppet betydelig like før kræsjen. Hvis det er tilfelle så er det nok kombinasjonen av en litt for svak PSU med litt for krevende hardware som er årsaken.

 

Det finnes flere måter å løse et slikt problemet på:

* Kjøpe kraftigere PSU

* Klokke CPU og GPU litt ned

 

Det sistnevnte forslaget er gratis og gjort på 1-2-3 så det vil jeg anbefale.

Lenke til kommentar
jeg har mer tro på at det er instillingene til skjermkortet. slå av all forced aa\af og annet optimaliseringgreier å prøv med litt andre oppløsninger. Kjør error test av harddisken og defrag den så tror jeg du kan finne ut av det . ellers er det å reinstallere spillet å prøve pånytt

Har formatert, testet Sp1 og sp2. Spillet bruker også å krasje før jeg kommer inn i spillet, altså der det står loading, da begynner det å pipe no jæ... i høyttalerne.

Lenke til kommentar

Pcen krasjer, den faller ikke ut i windows igjen. Pcen fryser å jeg må restarte. Å jeg har testet uten og med fastwrite.

 

En ting jeg som jeg har oppdaget nå er at når jeg tar ut den ene ram brikken så fungerer alt fint, samme hvilken av brikkene jeg har i. Så jeg fatter ikke hva som kan være feil. (rambrikke 1 fungerer fint alene og rambrikke 2 fungerer fint alene)

Endret av J00J
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en pc på komplett.no i fjor, da skjedde akkurat det samme, da byttet de på skjermkortet 2 ganger, fikk ny RAM brikke, bedre PSU.

Men de sa at det er mye rull med akkurat det hovedkortet

(EPoX EP-8KRAi Hovedkort for Socket A KT600, ATA133, LYD, ATX, LAN)

Så når de byttet det fungerte alt bra...

 

 

 

EDit: hvis du kjøpte den på komplett kan du ta kontakt med denne brukeren : http://forum.hardware.no/index.php?showuser=10307

Endret av TheMasteR
Lenke til kommentar

Jeg har vært borti samme problem ganske mange ganger. Og hver gang har det vært RAM'en som har vært synderen. RAM'en er ikke ødelagt, men at det er inkompabilitet mellom RAM og hovedkort.

 

Bytt RAM med et annet merke, og du vil sannsynligvis bli kvitt problemene.

 

Du skriver selv at det blir bedre ved å trikse med RAM-brikkene.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Jeg har vært borti samme problem ganske mange ganger. Og hver gang har det vært RAM'en som har vært synderen. RAM'en er ikke ødelagt, men at det er inkompabilitet mellom RAM og hovedkort.

 

Bytt RAM med et annet merke, og du vil sannsynligvis bli kvitt problemene.

 

Du skriver selv at det blir bedre ved å trikse med RAM-brikkene.

 

Mvh

Kjetil

Jeg har sendt mail lett igjennom tråder for å se om rammen passet før jeg kjøpte PCen. Alle mente det passet perfekt. Jeg har tidligere sett hw også bruke OCZ sammen med k9nsxp (trur jeg det heter) å dette er vel omtrent bygd opp på samme måte som mitt (k8ns pro).

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp hadd samme problem. Skjedde bestandig da jeg skulle spille. Pcen kræsja etter en liten stund. Fant til slutte etter masse feilsøking at det måtte være rammen på skjermkortet som ble for varm. Måtte lage meg en kjøler med vifte som fikk kjølt den ned. Etter det funka alt perfekt! :w00t: Har du ikke ramsiks på skjermkortet så anbefaler jeg deg å sette på noe og/eller sett ei bordvifte ved siden for å se om d blir noe bedring. Evnt klokk den ned som som simen1 nevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...