Gå til innhold

CPU temp og System temp? er dette normalt?


sull

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurte på om det er normalt med CPU temp på 57-62 grader og system temp på 48-50 grader?

Hva er forøvrig normalt?

 

Så lurte jeg på:

 

Jeg har en moddet vifte med blå led på siden av plexiglass vinduet til pcen min som egentlig skal lyse blått konstant, men når jeg går innpå spill eller har pcen på litt lenge, begynner den å blinke. Noen jeg var på LAN med sa at d kunne være at strømforsyningen min ikke duger, men den er jo 300 watt, og d burde vel holde...?

 

specc:

Hd: WD 160 gb ata-100

hk: k8n neo fsr

cpu: amd athlon 64 3200+ s754

ram: corsair 2x512mb 3200

CDrom og brenner

+3 vifter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var litt høy den tempen ja. Sjekk at kjølepastaen på cpu'en sitter som den skal, og at kjøler er montert riktig.

Det problemet du nevner med lyset er jeg ikke helt sikker på. Stopper blinkingen mens du spiller?

Hvilket merke er strømforsyningen din, og hvilket skjermkort har du?

Endret av apwr
Lenke til kommentar

hva slags kjøler og vifte bruker du til cpuen , har du overklokket den? Sjekk bios og se om volten er riktig. To ting du kan gjøre er å skifte ut både cpu og chipkjøleren med noe bedre , spesielt chipkjøleren om det er vifte. jeg hadde en på mitt abit nf7s kort og den var elendig. kjøpte en passiv kjøler isteden og festa den skikkelig så gikk tempen ned med 10 grader. Hva måler du tempen med? Om det er biosen kan den være feil. prøv da enten med oppdatering eller å måle med et eksternt termometer.

Lenke til kommentar

jeg har en amd 64 3200+ med BOXED kjøler....da jeg skulle sette CPU og kjøleren på den, funket den av en eller annen grunn ikke da jeg skulle slå på maskinen, derfor tok jeg den av og på igjen og da funket den...det var når jeg bygget pcen....

kan d faktum at jeg har tatt kjøleren av og på igjen ha noe innvirkning på tempen?

 

Jeg måler tempen med en MSI utility jeg fikk sammen med hovedkortet som heter core senter.

 

Noen som har et forslag til ny CPU kjøler samt en uavhengig vifte som er så stillegående som mulig....?

Lenke til kommentar
hva slags kjøler og vifte bruker du til cpuen , har du overklokket den? Sjekk bios og se om volten er riktig. To ting du kan gjøre er å skifte ut både cpu og chipkjøleren med noe bedre , spesielt chipkjøleren om det er vifte. jeg hadde en på mitt abit nf7s kort og den var elendig. kjøpte en passiv kjøler isteden og festa den skikkelig så gikk tempen ned med 10 grader. Hva måler du tempen med? Om det er biosen kan den være feil. prøv da enten med oppdatering eller å måle med et eksternt termometer.

hvordan sjekker jeg om volte er riktig? hvor høy verdi skal den være liksom?

Endret av sull
Lenke til kommentar

slike ting finner du i bios på hovedkortet . hva slags volt finner du på pakningen eller skrevet på cpuen. siden du bruker boxed kjøler vil jeg heller tro at det er den som er synderen. Jeg bruker en slik http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp

og den funker bra på min overklokkede [email protected] ved 1.85v

har en idle temp på ca 50 grader og maks load rundt 62.

bruker en stillegående 120mm vifte med funnel så den passer på kjøleren.

den kommer med fester for både 80mm og 92mm vifte som bør være mer en bra nok på en standard cpu og iallefall en så ny en. Ville også prøvd med bedre psu slik som de andre foreslår. kan hende du får stablitetsproblemer etterhvert med så liten psu. min er på 460w og holder sånn akkurat med 4 disker 2 drev og radeon 9800 for ikke å snakke om cpuen da.

dumt spørsmål men er du sikker på at alle viftene går riktig vei? Har sett flere ganger at det ikke alltid er like enkelt å se hvilken vei vifta drar lufta. ikke enkelt å føle det heller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...