Gå til innhold

NRK TV-lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-27 00:01, unwill skrev:

Jeg skal snart flytte ut og på på hybel.


Så hvordan er reglene? Skal jeg betale TV-lisensen?


Det er vel flere som har TV der, så er det slik av vi spleier på en lisens?


Skal jeg betale lisens dersom jeg har TV-kort på datamaskinen?


 

Egentlig er reglene slik at man skal betale lisens for alle tekniske innretninger som kan benyttes til å motta NRK's fjernsynssignaler. Dette gjelder også videomaskiner, TV-kort til datamaskiner, reisefjernsyn, satelittmottakere osv. Selv har jeg både video, parabol og tv men betaler kun for èn av dem. Dersom du leier tv vil jeg gjette på at Thorn eller L'easy vil innrapportere det, men kjøper du tv kontant et eller annet sted skjer det nok ikke noe. Risikoen for å bli tatt er lik null, men det kan skje. Har selv hatt inspektører på døra og da lovte jeg å betale og det var iorden. Skjedde ikke noe utover det.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-27 00:06, Dan Hansen skrev:


Egentlig er reglene slik at man skal betale lisens for alle tekniske innretninger som kan benyttes til å motta NRK's fjernsynssignaler. Dette gjelder også videomaskiner, TV-kort til datamaskiner, reisefjernsyn, satelittmottakere osv


Selv om man har masse forskjellig utstyr med tv-tunere innebygd (tv, video osv) skal man uansett bare betale én lisens. Tror lisensen gjelder pr. husstand eller noe.

 

Det er tross alt ikke MS vi snakker om :smile:

Lenke til kommentar

Hehe, begynte å lure...

Jeg har liksom alltid hatt 3-4 TV-er hjemme, og like mange videomaskiner, så betale 8 lisenser blir uaktuelt.

 

Pr husstand... det var det jeg trodde egentlig, men er man samma husstand når man bor på hybler sammen med noen?

 

Btw. Hvis jeg f.eks. kjøper en TV fra Elkjøp, Smart Club eller et eller annet sted, melder de det til NRK?

Lenke til kommentar

De er pålagt å gjøre det....

 

Jeg betaler ikke lenger... De har ikke mulighet til å gå inn i leiligheten uten din tillatelse.

Jeg nekter å betale for noe jeg aldeles IKKE bruker. Svindleri..... Har ikke sett på NRK siden jeg var liten, og jeg skal da aldeles ikke betale 1600,- i året til en eldre-kanal som NRK....

Lenke til kommentar

NRK Lisensen gjelder PR.person tror jeg

 

Så om en i familien din har lisens, så kan du bare gi butikken du skal kjøpe tv'en/videospilleren i adressen til den med lisens.

 

 

De burde få avskaffet den lisensen snart, hvem ser egentlig på statskanalen bortsett fra pensjonister?

Lenke til kommentar

Direkte fra nrk.no:

 

Kringkastingsavgiften (lisens) må betales av alle som har fjernsynsapparat, videospiller med mottakerdel (tuner) eller satellittmotaker. Denne avgiften skal betales når man eier, låner eller leier et fjernsynsapparat. På en lisens kan en lisenshaver ha så mange fjernsynsmottakere han/hun vil ha. Men dette forutsetter at mottakerne benyttes av vedkommende selv, ektefelle og barn. Selvforsørgende barn som har fjernsynsmottaker, må løse egen lisens.

Lenke til kommentar

for 5-6 år siden, da lisens mannen kom til studentblokka der jeg studerte fikk han juling, og ble kastet ut. så hørte de ikke noe mer.

 

ifjor var første gangen det dukket opp en kar siden da. han ble politi anmeldt, han valset bare rett inn i gangene til folk (alt står jo åpent der, men han har likevel ikke lov til å trå over dørstokken).

 

studenter betaler ikke lisens avgift =]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-27 03:10, Langbein skrev:

Direkte fra nrk.no:


Kringkastingsavgiften (lisens) må betales av alle som har fjernsynsapparat, videospiller med mottakerdel (tuner) eller satellittmotaker. Denne avgiften skal betales når man eier, låner eller leier et fjernsynsapparat. På en lisens kan en lisenshaver ha så mange fjernsynsmottakere han/hun vil ha. Men dette forutsetter at mottakerne benyttes av vedkommende selv, ektefelle og barn. Selvforsørgende barn som har fjernsynsmottaker, må løse egen lisens.


 

Takk, dette oppklarer vel det meste. Men reglene er jo veldig strenge da. Hvis du og broren din bor sammen og dere bruker TV så må altså begge betale? For da vil jo broren din "låne" fjernsynet når han bruker det. Og hvis du f.eks. låner en tv for å på en champions league kamp på tv3 en gang så skal du altså betale (ifølge reglene). På en annen side, hvis jeg har en tv-apperat uten antenne eller tv-kanal (at jeg kun bruker den til DVD/Video), da må jeg også betale... eller kanskje jeg bare har en videomaskin, men ikke tv... er ikke det litt urimelig?

 

Anyway, vi får se om jeg så mye penger å bruke på det...

 

120 GB harddisk / P4 1,7Ghz eller NRK lisens... det blir et vanskelig valg...

 

[ Denne Melding var redigert av: unwill på 2002-05-29 11:16 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-27 03:50, unwill skrev:


Takk, dette oppklarer vel det meste. Men reglene er jo veldig strenge da. Hvis du og broren din bor sammen og dere bruker TV så må altså begge betale? For da vil jo broren din "låne" fjernsynet når han bruker det. Og hvis du f.eks. låner en tv for å på en champions league kamp på tv3 en gang så skal du altså betale (ifølge reglene). På en annen side, hvis jeg har en tv-apperat uten antenne eller tv-kanal (at jeg kun bruker den til DVD/Video), da må jeg også betale... eller kanskje jeg bare har en videomaskin, men ikke tv... er ikke det litt urimelig?


Hvis du gifter deg med broren din så trenger dere bare én lisens hvis du vil følge NRK's regler. Men da blir det kanskje problemer med Norges Lover :lol:

 

Lover er til for å tøyes, eller ihvertall gjelder det å bruke litt sunn fornuft oppi alle paragrafene. Hvis flere bor sammen i en leilighet så tror jeg ikke NRK selv engang forventer flere lisenser for ett og samme TV-apparat.

Quote:


120 GiB harddisk


Den bør du kjappest mulig endre til 120 Gb ellers klikker det for Borre :smile: Det er RAM'en som skal ha de nye SI-korrekte enhetene, ikke harddisker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...