Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentel og trådløs router/adsl modem


Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på hvilke alternativer som kan brukes istedenfor ngt trådløse router.

Noen som har prøvd og har erfaringer?

Kunne tenkt meg å kjøpe en trådløs ruter/adsl modem slik at jeg slipper å ha ett trådløst nettverksaksesspunkt i tillegg til ADSL modem.

 

Mvh,

Dan

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Heisan

 

Når det gjelder Nextgentel tillater ikke de at du skifter ut den medfølgende routeren til fordel for annet enn Netopia eler Cisco som følger med avhengig av hvor du er lokalisert.

 

Alternativet er å velge fast ip / subnet slik at du kan bruke Netopia som en transparent boks og kjøre din egen adsl router med tilhørende funksjonalitet koblet til Netopia.

 

Telenor f.eks har åpnet for muligheten til å selv bestemme hva som skal kobles til deres sentraler

 

mvh

 

Soz

Lenke til kommentar
Heisan

 

Når det gjelder Nextgentel tillater ikke de at du skifter ut den medfølgende routeren til fordel for annet enn Netopia eler Cisco som følger med avhengig av hvor du er lokalisert.

 

Alternativet er å velge fast ip / subnet slik at du kan bruke Netopia som en transparent boks og kjøre din egen adsl router med tilhørende funksjonalitet koblet til Netopia.

 

Telenor f.eks har åpnet for muligheten til å selv bestemme hva som skal kobles til deres sentraler

 

mvh

 

Soz

Angående det med å bytte ruteren til ngt helt ser jeg som ikke noe problem. Eneste er at du må ha en ruter som støtter protokollen PPPoA og har ADSL modem innebygget. For de som har cisco tror jeg at det er litt mer problemer siden de får kun cisco ruteren 677 fra ngt. Eneste det sier meg at den santralen som kun støtter den type ruter (cisco) betyr at de har en cisco properitær funksjon i protokollen.

Men de som har netopia skulle jeg tro at det skulle gå fint med å bytte med en annen type.

 

Det er bare å se inne på ruteren etter du har aktivert den og se på innstillingene som har vært gjort som du då setter på den andre ruter. Eneste er at jeg ikke kan bekrefte er om det funker for noen og siden jeg har en cisco ruter og da må jeg ut med over 4000 (som jeg ikke har men ønsker ;) ) så jeg ikke får testet teorien. De som har netopia ruter kan kjøpe seg en slik adsl modem og å få testet det viss de ønsker det.

 

Vell og merke er at jeg snakket kun om ADSL nå slik at SDSL brukere må kjøpe seg en annen type ruter ;)

Ja en annen ting er at jeg har lagt merke til at noen sentraler som ngt har er av typen PPPoE (Tror det er de nyere sentraler).

 

NB! Har snakket med ngt om dette og det jeg får tilbakesvar er at de har ikke noe som helst support for dette. Så du må ta det på ditt ansvar viss du skal prøve dette.

 

Edit: måtte rette opp i trykkleifer :blush:

Endret av Amundo
Lenke til kommentar

Da har jeg sendt email til dem om ang. saken. Vært litt kjekt viss de har gode erfaringer. Har nå ip med subnet som jeg hadde lyst å bruke begge ip'ene du får tilgjengelige til host bruk :yes: Slik at jeg kan ha ene ip statisk mot en servermaskin og den som ruter får NAT'es til resten av nettverket :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...