Gå til innhold

Oppskrift på katastrofe ?


Futen

Anbefalte innlegg

Sitter per i dag med et system bestående av Asus A78X DL /XP 2800 Barton/Geforce

FX 5800 Ultra/2 Seagate Barracuda SATA disker i Raid 0.

 

Under forutsetning av at jeg oppgraderer til de aller nyeste Forceware-driverne, kan jeg da:

 

Skifte plattform til Athlon 64 FX 55 (har allerede kjøpt) / Asus A8N SLI / Geforce FX

6800 Ultra i Pci-e versjon (når de nå kommer i salg)

 

Uten å foreta formatering av diskene og ny installasjon av XP + all annen software jeg bruker ?

 

Eller er dette en oppskrift på katastrofe, og jeg bør belage meg på nyinstallasjon først som sist.

 

Denne tråden kunne vært postet i CPU og skjermkortseksjonen også, men jeg velger å ta utgangspunkt i hovedkortet.

 

Så en tråd om dette for litt siden, men den karen skulle ikke gjøre så store endringer som jeg (så langt jeg kan se) så som å gå fra 32-bit til 64-bit CPU for eksempel.

 

Bakgrunnen for hele problematikken er jo at det tar en god del tid å få en ny installasjon opp å kjøre, med all aktuell software. Vil gjerne slippe hvis jeg kan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter per i dag med et system bestående av Asus A78X DL /XP 2800 Barton/Geforce

FX 5800 Ultra/2 Seagate Barracuda SATA disker i Raid 0.

 

Under forutsetning av at jeg oppgraderer til de aller nyeste Forceware-driverne, kan jeg da:

 

Skifte plattform til Athlon 64 FX 55 (har allerede kjøpt) / Asus A8N SLI / Geforce FX

6800 Ultra i Pci-e versjon (når de nå kommer i salg)

 

Uten å foreta formatering av diskene og ny installasjon av XP + all annen software jeg bruker ?

 

Eller er dette en oppskrift på katastrofe, og jeg bør belage meg på nyinstallasjon først som sist.

 

Denne tråden kunne vært postet i CPU og skjermkortseksjonen også, men jeg velger å ta utgangspunkt i hovedkortet.

 

Så en tråd om dette for litt siden, men den karen skulle ikke gjøre så store endringer som jeg (så langt jeg kan se) så som å gå fra 32-bit til 64-bit CPU for eksempel.

 

Bakgrunnen for hele problematikken er jo at det tar en god del  tid å få en ny installasjon opp å kjøre, med all aktuell software.  Vil gjerne slippe hvis jeg kan.

(burde vel vært postet under programvare->windows).

 

For å svare på ditt spørsmål, ja du må mest sannsynlig ta reinstall (personlig så synes jeg det alltid er deilig med en reinstall i ny og ne). Jeg byttet HK for 1 år siden, samme fabrikant, bare hakket vassere chipset, samme CPU/RAM ol. Jeg måtte ta reinstall...

 

EDIT: det Blackslash sier er også et svært godt poeng!

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

I flere fall, kan dette gå bra.. Men sjansen er like stor for at det går fløyten, så belag deg på en ny install, ta backup osv, men du kan allikevel prøve å flytte det over. Er ikke så veldig kult å stå der med hele raidet sitt i dass uten en eneste backup :p

 

Ett lite tips er at du må iallefall legge inn driverene til s-ata chip'en på det nye hk'et, før du flytter det over på det nye. Ellers har du ingen som helst sjans.

Lenke til kommentar

Hem... Kanskje den skulle vært postet under programvare i stedet, ja.

 

Hva med aktiveringen ? Kan jeg risikere å måtte ringe MS fordi Windows tror jeg forsøker å installere på to PC'er, og begynner å pese meg med manglende aktivering ?

 

 

Off topic:

 

Har noen vurdert socket 939 chipsettene til ATI ? Blir det en ekstremt bra plattform for

AMD 64 socket 939-systemer ?

Lenke til kommentar

Sata-driverne ligger jo inne i mitt nåværende oppsett.

 

Men det kan jo godt være at Raid-kontrolleren i A8N-kortet er noe helt annet enn den som sitter i A78x-kortet.

 

Skal ikke diskhåndteringssystemene i nye A8N være en av fordelene ? Så vidt jeg skjønner skal det være native støtte for SATA, mange nye Raid-funksjoner, muligheten for SATA og PATA-disker i samme system osv.

Lenke til kommentar

Jeg tror at RAID-oppsettet ditt ikke vil funke på det nye HKet uten formatering, dette pga at diskkontrollerene er totalt ulike (A7N8X har en ekstern brikke, A8N SLi har i NB).

 

Og tar jeg ikke helt feil spiller det ingen rolle om du har innstallert de nyeste ForceWare-driverene da maskinen kun har plukket ut de nødvendige driverne fra driverpakken og innstallert dem, altså kun drivere for A7N8X, ikke A8N SLi.

 

Dessuten, med en slik maskin vil jo innstallering av ting ta no-time :D

 

 

Angående ATI-brikkesett kan du lese litt her.

Lenke til kommentar

Takker så mye for svar - hvis jeg i det hele tatt lykkes i å få tak i et A8N-hovedkort før årsskiftet får jeg noe å pusle med i julen, da.

 

Har lest den testen fra Anandtech tidligere, det var noe som fikk meg til å sperre øynene opp.

 

Det var jo en svært positivt første omtale av det nye brikkesettet.

 

Mine tre siste hovedkort har vært Asus-kort, men det var nesten så jeg vurderer å bryte den tradisjonen.

 

Hva mener dere ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...