Thor.bj Skrevet 12. november 2004 Skrevet 12. november 2004 Hei Jeg ønsker å lage lage en filmdatabase med PHP/SQL. Jeg har en MySQL database, men jeg trenger PHP script for å: 1. Legge inn nye film titler 2. Vise titlene på skjermen i alfabetisk rekkefølge. Jeg har rotet rundt på nettet, men har ikke funnet helt hva jeg leter etter. Noen her som har et tips? -stratos975-
lokeland Skrevet 12. november 2004 Skrevet 12. november 2004 Hvordan ser databasestrukturen ut da? Om databasestrukturen er som dette: id tittel skuespillere CREATE TABLE 'filmdatabase' ( 'id' INT NOT NULL AUTO_INCREMENT , 'tittel' TEXT NOT NULL , 'skuespillere' TEXT NOT NULL , PRIMARY KEY ('id') ); For å legge bruker man forms, kall fila f.eks. leggtilfilm.php: <form action="filmsporring.php" method="post"> <input type="text" value="Tittel" name="tittel"><br> <input type="text" value="Skuespillere" name="skuespillere"><br> <input type="submit" value="Send" name="Action"><br> </form> Når du da legger til, blir du sendt til denne siden som faktisk legger innholdet fra form'en inn i databasen (filen kaller du filmsporring.php): <? if($_POST['submit']) { mysql_connect("localhost","brukernavn","passord"); //select which database you want to edit mysql_select_db("din_database"); $tittel = $_POST['tittel']; $skuespillere = $_POST['skuespillere']; $result=MYSQL_QUERY("INSERT INTO filmdatabase (id,tittel,skuespillere)". "VALUES ('NULL', '$tittel', '$skuespillere')"); echo "Spørringen gikk uten problemer!"; } ?>
CronoMan Skrevet 12. november 2004 Skrevet 12. november 2004 og når du skal hente data SELECT * FROM filmdatabase ORDER BY tittel ASC
Thor.bj Skrevet 12. november 2004 Forfatter Skrevet 12. november 2004 Databasestrukturen ser slik ut: tittel genre alder beskrivelse id (autonummer, primær nøkkel) Så, om jeg har forstått det rett, skal jeg lage en PHP fil som jeg kaller f.eks. leggtilfilm.php som inneholder denne koden? <form action="filmsporring.php" method="post"> <input type="text" value="Tittel" name="tittel"><br> <input type="text" value="Aldersgrense" name="alder"><br> <input type="text" value="Beskrivelse" name="beskrivelse"><br> <input type="submit" value="Send" name="Action"><br> </form> Når jeg trykke på send, blir innholdet sendt til filen som heter filmsporring.php som inneholder denne koden? <? if($_POST['submit']) { mysql_connect("localhost","brukernavn","passord"); //select which database you want to edit mysql_select_db("din_database"); $tittel = $_POST['tittel']; $genre = $_POST['genre']; $alder = $_POST['alder']; $beskrivelse = $_POST['beskrivelse']; $result=MYSQL_QUERY("INSERT INTO filmdatabase (,tittel,genre,alder,beskrivelse,id)". "VALUES ('NULL', '$tittel', '$genre', '$alder', '$beskrivelse')"); echo "Spørringen gikk uten problemer!"; } ?> Og for å vise oppføringene i alfabetisk rekkefølge legger jeg inn strengen: SELECT * FROM filmdatabase ORDER BY tittel ASC i fila som skal vise dem? Jeg skal prøve det. Takk for raskt svar
Thor.bj Skrevet 12. november 2004 Forfatter Skrevet 12. november 2004 Hvor skal jeg sette inn SELECT * FROM filmdatabase ORDER BY tittel ASC Er det bare å sette den inn i php fila? Hva skal jeg eventuelt ha foran eller bak?
lokeland Skrevet 12. november 2004 Skrevet 12. november 2004 Hvor skal jeg sette inn SELECT * FROM filmdatabase ORDER BY tittel ASC Er det bare å sette den inn i php fila? Hva skal jeg eventuelt ha foran eller bak? Rekker ikke skrive noe, så jeg anbefaler at du tar en titt på denne siden å forandrer koden til ditt bruk. Den ferdige koden ligger nede på siden. Gir deg også litt forståelse for hvordan du henter ut og viser databaseresultater i HTML! http://www.minlilleverden.net/art/art.php?artid=44
Anbefalte innlegg