Gå til innhold

BenQ DW1620 med Ny FW og nytt program


Gerrard

Anbefalte innlegg

BenQ har kommet med firmwaren B7P9 som gjør om BenQ DW1620 til BenQ DW1620 Pro!

Den største endringen er at man nå kan brenne Dual layer plater på 4X hastighet.

Kanskje ikke så viktig for mange, men det er jo alltid best å ha den nyeste firmwaren.

 

BenQ har også lansert programmet QScan 1.0.

Her kan man finne TE (Tracing Error) og FE (Focus Error), samt anbefalt max speed før man brenner.

 

Jeg prøvde det nye programmet med en Verbatim Pastell 8X DVD+R 4,7GB

 

QScanmedrdring.png

 

Som vi ser overstiger vi FE grensen (markert med en innfelt rød ring) ved 16X hastighet.

 

Hva med QScan "Smart mode report"?

 

QScanSmartmodereportVerbatimDVDR8XPastell.png

 

Heller ikke QScan "Smart mode report" anbefalte å brenne på 16X.

Men det står at 12X hastighet skal være ok....

 

QScan1.png

 

Ved 12X ser vi at vi holder oss godt under TE/FE grensene.

 

Hva med 8X hastighet?

 

QScanp8Xspeed.png

 

Ikke overraskende får vi her enda lavere TE/FE verdier ved 8X.

Hvilken hastighet man vil brenne på får være opp til hver enkelt, men det er liten vits å brenne på raskere hastighet enn platene er sertifisert for hvis man har god tid...

 

Jeg kommer ihvertfall ikke til å brenne disse platene på 16X!

 

For spesielt interesserte: :p

Gjør gjerne liknende tester med andre plater og post resultatene her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lasta ned Firmware. Fikk innstalert den skikkelig. (skal det stå BenQ DW 1620 PRO i hardware device?? for det gjør ikke det hos meg, men med nero infotool står det at jeg har nyeste firmware)

 

lasta ned programmet og har nå testa med 2 forskjellige plater.

 

Den første plata er

 

 

Det som er rart er at jeg prøvde qscan på 16x. og det gikk greit sa an. men når jeg prøvde smart scan fikk jeg bare ok på 4x og ned. fatter ikke heilt det. vil prøve å komme med bilde seinare.

 

peewee

Endret av 2peewee
Lenke til kommentar

Platen som fulgte med brenneren (Philips) er sertifisert for 16X, men "Smart mode report" anbefalte ikke 16X!

 

QscanSMRBenQ16X.png

 

På QScan holdt den seg derimot under feilverdiene ved 16X.

 

Qscan-BenQ16Xsom16X.png

 

Dermed ville QScan anbefalle 16X hastighet i motsetning til Smart mode report.

 

Kanskje ville resultatet bli mer nøyaktig ved å endre graph intensity til "Full"?

 

Qscan-BenQ16Xsom16XFULL.png

 

Som vi ser her er kurvene noe forskjellig fra "Normal" graph density, men begge holder seg under feilverdi grensene.

 

Hva så med"Quick" graph density, som bare måler feilverdiene ved den aktuelle hastigheten?

 

Qscan-BenQ16Xsom16XQUICK.png

 

Her ser vi at FE kurven overstiger feilverdi grensen og at "Quick" graph density er enig med "Smart mode report", det vil si at 16X ikke anbefales.

 

Så hvem skal vi stole på?

 

Hvis vi tar en tid på måletiden ser vi at

 

Quick= 119 sek

Normal= 581 sek

Full = 1261 sek

 

Det er vel grunn til å tro at en lang sjekk vil få et mer valid resultat enn en rask måling. Med tanke på at "Smart mode report" også bruker relativt kort tid er det vel grunn til å tro mest på de mere tidkrevende "Normal" og "Full", som godkjenner 16X hastighet.

Men selv ved "Full" graph density er FE er svært nær feilverdi grensen.

Jeg vil derfor være skeptisk til å brenne platen på 16X.

 

Da får vi prøve 12X hastighet (altså lavere enn platen er sertifisert for) og nøyer oss med "Normal" graph density.

 

 

QScan-BenQ16Xsom12X.png

 

Her er ikke overraskende FE er lenger fra grensen. Det er heller ingen av målemetodene som fraråder 12X hastighet.

 

For å se om en lavere hastighet vil redusere FE ytteligere testet jeg 8X. (halvparten av max hastigheten)

 

QScan-BenQ16Xsom8X.png

 

Her ser vi plutselig at TE er omtrent på samme nivå som FE var ved 12X!

Men siden TE grensen ligger over FE grensen antar jeg at vi kan tillate en høyere TE verdi.

 

Jeg vil likevel anbefale 12X hastighet for de som er opptatt av å brenne raskt, da det er marginale forskjeller fra 8X til 12X.

16X vil jeg derimot holde meg unna!

 

Skuffende at platen ikke anbefales å brenne på hastigheten den er sertifisert for, spesielt med tanke på at det er en BenQ/Philips plate og at den bør fungere godt med BenQ DW1620.

Trøsten får være at den bare fulgte med dvd brenneren og at jeg sannsynligvis ikke kommer til å brenne den igjen.

 

Det er viktig å huske på at dette programmet er nytt og at videre oppdateringer vil rette på eventuelle feil samt frembringe et mer nøyaktig resultat!

Lenke til kommentar

Når platene brennes på høyere hastighet enn de er sertifisert for gir det ofte vesentlig høyere feilverdier.

Det er ihvertfall min erfaring.

 

Verbatim DataLifePlus DVD+R 4X ble derimot brent på 8X med svært gode resultater

 

Som vi ser nedenfor gir QScan grønt lys for brenning på 8X

 

QscanSMRVerbatimMetalazo4X.png

 

Svært lave TE/FE verdier

 

QScan-VerbatimMetalazu4xsom8x.png

 

Men hvilke feilverdier (PIE/PIF) ville dette gi?

 

DQT-VerbatimDVDR4xsom8xbrentmedBenQ-UTENTUSJ-GF2D1.png

 

Svært imponerende spør du meg. Da jeg brant tilsvarende på 4X fikk jeg PIE 13 PIF 4, altså omtrent det samme.

 

Jeg kan derfor anbefalle å brenne Verbatim DataLifePlus DVD+R 4X på 8X!

Ihvertfall med BenQ DW1620A og fw B7P9 :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...