Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpning av porter til LYSE bredbånd

Anbefalte innlegg

Skrevet

SItter hos en kompis nå. Han har Lyse som ISP. Vi trenger litt hjelp til å åpne porter i routeren slik at emule virker slik det skal.

Er det noen som kan hjelpe oss, jeg vet hvordan jeg skal gjøre dette på en NGT router , men det hjelper ikke noe særlig her ser jeg :cool:

Den fiberoptiske kabelen går inn i en boks som heter Telsey

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fast ip koster 79 kr i året, hvis jeg husker rett. :thumbup:

Får lyse 10mbit eller mer neste år :w00t:

Men når jeg skal ha fast ip og jeg har 4 pcer som står i bruk i huset.

Får alle pcen sin egen ip da? hvordan fungerer dette?

Skrevet (endret)

Hvis man bestiller én fast IP, så får bare 1 pc denne ipen fordi man må sette dette i nettverksinstillingene. De andre får intern IP fra en ruter til Lyse, dette får alle i nabolaget ditt. De som har intern Lyse IP får samme IP ut til nettet. Ikke mye bra hvis du sitter på IRC o.l.

Endret av Azton
Skrevet
Jeg tror han må konfigurere windowsen til static ip å ikke DHCP

jepp. Hvis du ikke har fått din faste IP av lyse, så kan du sikkert ringe å få den via tlf.

Skrevet

Hvorfor fast ip? Har jo ingenting å si for fildeling.

Lyse deler ut 'vanlig' ip (har selv fått på 213 segmentet).

Telseyen er ikke router så du trenger ikke å mappe porter.

Alle fildelingsprogrammer skal virke uten noe som helst konfigurering.

mvh

Skrevet

Oki, takk for svar. Fikk "Low id" på emule , så nå har han bestillt fast ip. De sa at det ville følge med en bruksanvisning for å åpne porter etc. , så da får vi se. :yes:

• 2 uker senere...
Skrevet
Hei,

Telsey boksen er ingen router. Trenger ikke å åpne porter på Lyse.

mvh

jo, han må åpne porter, med mindre han ikke har koblet seg igjenom en switch.

og ja, lyse har fast IP

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei, nå er det litt frem og tilbake her anngående åpning av porter, men hva er riktig? Er alle porter åpne eller ikke?

Og hva mener Hetland om at portene er stengt dersom man ikke bruker Hub eller swith.? Tenker han da på å koble hub eller swith til Telsey-boksen, og la alle pc "snakke" med hub/switchen?

Jeg har forsøkt å koble en ip-telefon fra ip24 til bredbåndlinje gjennom lyse, og det fungerer ikke. Ip-telefonene ser ut til å kommunisere på port 5060, men er denne porten åpen elle stengt (jeg har ikke fast ip)?

Prøvde ip-telefonene i en nextgentel-linje, og der var det ingen problem.

Har tilgang på både router og switch som kan kobles mellom, men har ikke fått det til å fungere. Er det mulig å kommunisere på denne porten? Må den åpens, og hvordan gjør jeg i tilfellet det??

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg får ikke åpnet portene i min Linksys WRT54G, verken med forwarding eller DMZ. Uansett hva jeg gjør, kommer jeg ikke gjennom portene ved test hos www.canyouseeme.com! Kan dette ha noe å gjøre med at jeg har dynamisk ip gjennom Lyse?

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...