Gå til innhold

Holdbarhet på en cd


klb

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lurer på er hvor lenge jeg kan forvente at dataene på cd'en holder seg. Altså, hvor lang regner man levetiden på en cd for å være?

 

Har hørt at det lønner seg å kjøpe kvalitetsmerker hvis man skal ha tingene lenge, men hvor mye ligger det i dette? Vil jeg f. eks om "noen år" ikke være i stand til å bruke cd'ene jeg har brendt ut av lavere kvalitet? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid brukt verbatim til å brenne på. Har noen cder som er 7,5 år gamle data på som fortsatt funker ennå :) De verbatim cdene som selges nå er jo av bedre kvalitet og vanskligere å lage riper i. Oppbevar de i cover og ikke lån de bort til alle, så holder de nok lenge:)

Lenke til kommentar

Dette er et meget omstridt tema, og ingen kan gi deg et helt sikekrt svar, enkelt nok fordi vi ikke VET nok om langtids-aspektene ved lagring av CD'er. CD'er er historisk sett tross alt et meget nytt medium. Det andre problemet er at CD'er blir produsert i hytt og pine nesten uavhengig av leverandørmerket. Det vil si at du kan få helt identiske (teknisk sett) CD'er fra forskjellige leverandører, til helt forskjellige priser. Du kan også få helt ulike plater fra samme leverandør, under samme merkenavn 2 måneder senere (som kan være mye dårligere, eller mye bedre). Derfor er det også nesten like usikkert om du faktisk får kvalitets medium selv om du betaler dyrt for de "beste" merkene. Du kan gjerne finne de samme CD'ene i billige bulk-pakninger fra en billig-produsent.

 

Jeg kan egentlig ikke gi deg så mye kontruktivt som svar bortsett fra at det alltid hjelper på levetiden å ha CD/DVD arkivert på et sted som det ikke kommer til lys, og hvor det ikke er stort varmere enn romtemperatur. Et cover, eller "CD-sleeve" er også en selvfølge for å unngå fysiske skader ved behandlig og oppbevaring.

 

Jeg tror dog at problemet ikek er så stort som folk vil ha det til. Man regner ofte med en levetid på 7-10+ år på en CD, og lenge før den tiden er ute har man fått så mye bedre lagrings-alternativer at man bør ha flyttet viktige data over på andre medium. Ingen vits i ha tonnevis av gamle 700meg plater, når det finnes optiske krystall-lager med et par terrabyte liksom =)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Jeg tror dog at problemet ikek er så stort som folk vil ha det til. Man regner ofte med en levetid på 7-10+ år på en CD, og lenge før den tiden er ute har man fått så mye bedre lagrings-alternativer at man bør ha flyttet viktige data over på andre medium. Ingen vits i ha tonnevis av gamle 700meg plater, når det finnes optiske krystall-lager med et par terrabyte liksom =)

 

-Stigma

:yes:

 

selv hvis cdene hadde hatt uendelig holdbarhetstid, så ville du flyttet dataene over på annet og bedre medie med tiden. om 20 år er det nok ikke mange cd-spillere i bruk! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...