Gå til innhold

"vaske" CPU med blå isopropanol?


Theo343

Anbefalte innlegg

Olje er flink til å holde på varme.. men hensikten er jo å lede varmen vekk. Derav Olje radiatorer... Dvs ikke vannradiatorer.. men slike gulvstående oljeovner.

 

Olje holder bedre på varmen enn vann.

Jeg trodde nå oljeovner var til for å varme opp ting å tang, feks et hus eller to. Kjipt om den holder på all varmen selv da og ikke vil lede den ut til rommet :- )

Det krever mindre energi for å holde oljen varm enn vann. Ergo holder den bedre på varmen, selv om den også avgir varme.

 

Boms forklarte det godt :)

så hadde kanskje fungert ypperlig å erstatte vann med olje i vannkjøling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg brukte white-sprit, har aldri hatt så kald cpu som nu!...

Bør absolutt ikke bruke white spirit!!

Det er mye olje i den som gjør at det vill ligge en olje hinne som isolerer.

 

Bruk isopropanol eller no annet sprit som rødsprit, aftershave ell vodka lol.

rødsprit og aftershave har olje i seg :)

Lenke til kommentar
Den er 100%. Men fikk bare tak i 1 liters flaske. (altfor mye)

 

Men skal man ikke være litt forsiktig med avgassen fra denne? Bør man sitte ute? Ha på maske?

Jeg satt inne ved sofabordet jeg, uten maske eller noe.. lukter jo ganske..spennende ;)

hehe ;)

 

Tror ikke det er så farlig, så lenge du ikke stapper nesa neddi flaska.. avgassene vil vel bli "en dråpe i havet".. bare prøv å sitt med vindu åpent om du kan.. men spilelr neppe noen rolle ;)

 

Edit: Innlegg 300 :D

isopropanol går under løsemidler, ergo farlig å puste inn.. ikke anbefalt å sitte med nesa over når du renser :)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Olje er flink til å holde på varme.. men hensikten er jo å lede varmen vekk. Derav Olje radiatorer... Dvs ikke vannradiatorer.. men slike gulvstående oljeovner.

 

Olje holder bedre på varmen enn vann.

Jeg trodde nå oljeovner var til for å varme opp ting å tang, feks et hus eller to. Kjipt om den holder på all varmen selv da og ikke vil lede den ut til rommet :- )

Det krever mindre energi for å holde oljen varm enn vann. Ergo holder den bedre på varmen, selv om den også avgir varme.

 

Boms forklarte det godt :)

så hadde kanskje fungert ypperlig å erstatte vann med olje i vannkjøling?

Neppe, oljen ville jo bli fryktelig varm, fordi den er lett å varme opp og gir ikke fra seg varme :- )

Lenke til kommentar

Olje hadde fungert ypperlig i en vannkjøling hvis vannkjølingen hadde blitt laget for å håndtere olje. Problemet er bare at oljen du trenger til slik kjøling er dyrere, trenger andre ventiler og pumper enn vann, og selv om jeg ikke har noen erfaring med vannkjøling så vil jeg tro at utstyret må renses innimellom og etterfylles, og hvis du først søler med oljen har du et ganske grisete og komplisert arbeid forran deg.

Men bortsett fra det ville olje sikkert egne seg til kjøling.

Lenke til kommentar
Jeg brukte white-sprit, har aldri hatt så kald cpu som nu!...

Bør absolutt ikke bruke white spirit!!

Det er mye olje i den som gjør at det vill ligge en olje hinne som isolerer.

 

Bruk isopropanol eller no annet sprit som rødsprit, aftershave ell vodka lol.

rødsprit og aftershave har olje i seg :)

Aftershave; greit nok. Den inneholder nok både olje og annet gumba, men rødsprit er sprit og fint lite annet. Samme hva synsere sier.

 

Det var en tråd der man tok denne helt ut og sendte mail til Arcus. Svaret fra Arcus er quotet i tråden. Søk og dere finner... :)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Men i innerste gamperompa, da? Er alle sammen her plutselig mere eksperter på hva rødsprit egentlig er enn labsjefen til Arcus?

 

Se her, her og her:

 

Både rødsprit og blå isopropanol inneholder flyktige komponenter. De vil

fordampe. Det som er av faste stoffer og som vil bli liggende igjen er

fargestoffene, og da snakker vi om små mengder.

I 1 liter rødsprit/ blå isopropanol er det ca. 3 mg/l fargestoff.

 

Håper dette svaret er greit.

 

Vennlig hilsen

 

Eli B. Petterson

Lab.sjef

 

> -----Opprinnelig melding-----

> Fra:

> Sendt: 1. oktober 2003 16:48

> Til: [email protected]

> Emne: Rødsprit vs Isopropanol

>

> Hei.

>

> Jeg har havnet i en diskusjon om hvorvidt Rødsprit legger igjen

> produktrester etter fordampning - og dette i forhold til blå Isopropanol.

> Begge deler blir jo brukt som rens og avfetting.

> Med andre ord, hvor store forskjeller er det mellom disse to stoffene fra

> Arcus i forhold til produktrester?

> Og hva vil eventuelt ligge igjen?

>

> På forhånd takk.

>

>

> Med vennlig hilsen,

 

Flere som skal bestemme at rødsprit ikke er ren sprit (så godt som)?

 

-KJ

Lenke til kommentar
Men i innerste gamperompa, da? Er alle sammen her plutselig mere eksperter på hva rødsprit egentlig er enn labsjefen til Arcus?

 

Er bare helt utrolig hvor mye idiotisk synsing det er ute å går i disse trådene. 90% av disse isopropanol/rødsprit trådene består av helt ubegrunnet synsing fra folk som ikke vet forskjell på white spirit, rødsprit, parafin, after-shave eller hva det nå måtte være. Det verste er vel kanskje at disse synserne tydeligvis ikke klarer å lese fakta som står oppgitt i klartekst heller. :roll:

Lenke til kommentar
Det er YL-gruppe 5 tror jeg, det er vel omtrent det høyeste som finnes. Men jeg tror det går breit å bruke det inne. Jeg malte en tanks inne en gang med maling som hadde YL-gruppe 5 og jeg har ikke blitt skadet :ermm: . Såfremt du ikke gjør dette hver dag i lang tid.

Joda, stemmer det. YL 5 er det høyeste på den skalaen og krever egentli at du lufter ut godt når du driver på med stoffet.

 

Jeg er litt usikker på følgende om det gjelder for sprøyting eller ikke, men jeg mener å huske at for yrkeshygieniske luftbehov for YL-gruppe 5 trengs opptil 3200m3 luft per liter stoff. Med andre ord; ikke sitt å lukt mer enn du må på stoffet. Evt. skader av dette kan komme etter mange år i form av hukommelses tap og diverse andre ikkeønskelige ting.

Lenke til kommentar
Det er YL-gruppe 5 tror jeg, det er vel omtrent det høyeste som finnes. Men jeg tror det går breit å bruke det inne. Jeg malte en tanks inne en gang med maling som hadde YL-gruppe 5 og jeg har ikke blitt skadet :ermm: . Såfremt du ikke gjør dette hver dag i lang tid.

Hehe aldri si aldri en kompis av meg "sovna" under beltevogenen når han drev og malte den :!:

Lenke til kommentar
Jeg brukte white-sprit, har aldri hatt så kald cpu som nu!...

Bør absolutt ikke bruke white spirit!!

Det er mye olje i den som gjør at det vill ligge en olje hinne som isolerer.

 

Bruk isopropanol eller no annet sprit som rødsprit, aftershave ell vodka lol.

rødsprit og aftershave har olje i seg :)

Aftershave; greit nok. Den inneholder nok både olje og annet gumba, men rødsprit er sprit og fint lite annet. Samme hva synsere sier.

 

Det var en tråd der man tok denne helt ut og sendte mail til Arcus. Svaret fra Arcus er quotet i tråden. Søk og dere finner... :)

 

-KJ

rødsprit blir lagd ut av "restlager" som produsenter har. Somregel inneholder rødsprit etanol, andre ganger metanol og andre stoffer.

Lenke til kommentar
Men i innerste gamperompa, da? Er alle sammen her plutselig mere eksperter på hva rødsprit egentlig er enn labsjefen til Arcus?

 

Flere som skal bestemme at rødsprit ikke er ren sprit (så godt som)?

 

-KJ

Hehe... veldig bra.

 

Men da har jeg gode nyheter til uteliggerne som trodde de ble syke av rødsprit. Jeg synset ikke men stilte meg kun spørrende til at rødsprit var like "ufarlig" å eks. drikke som vanlig sprit. Ikke at vi skal drive alkohol juks opplysning...

 

Jeg lurte kun på hvordan jeg bruker Blå isopropanol da jeg har stor respekt for slike substanser.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...