Gå til innhold

Ny maskin AMD 64 3500+ 939 med rare problemer...


Lasse69

Anbefalte innlegg

Har nettopp bygd meg ny maskin, komponentene er som følger:

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

MSI K8N NEO2 Platinum-54G hovedkort S939 nForce3 256GB,SATA,GbLAN,ATX,Dual-CH DD

Gigabyte 6800 Ultra 256MB Skjermkort

8X AGP, 256BIT, DDR3, DVI+DVI+TV

Raptor 34GB 10000 rpm

Raptor 74GB 10000 rpm

 

Tilsynelatende fungerer alt fint, all installasjon av software gikk knirkefritt.

Jeg oppdaget problemet når jeg kjørte 3D mark 2001

En liten stund uti benchmarken (20-30 sek) så fryser maskinen i ca 5 sek, så fortsetter den i 5-50 sek til så fryser den igjen i ca 5 sek, og slik fortsetter den, dette gjør den også i 3Dmark 03 og 3Dmark 05, samt i alle spill som bruker 3D.

 

Alle andre "windows" programmer fungerer fint, også når den kjører tunge applikasjoner.

 

Har reinstallert DirectX9C, prøvd de siste 3 versjonene av Nvidia sine drivere, samme resultat.

 

Installerte MSI sin motherboard monitor, denne viser at CPU ligger rundt 50grader på idle, og 60 grader under belastning.

Det jeg stusset på var at den ene måleren (12V) hoppet mellom 0 og 2,22V hele tisen, og lyste rødt samtidig som alarmen gikk.

 

I bios, viser den at den gir 11,83 volt ?

 

Jeg har også prøvd med en annen strømforsyning, samme resultat i bios, kontra MBM.

 

Installerte motherboard monitor (ikke MSI sin) denne viste CPU 117 grader celcius, mens MSI sin samtidig viste 52 grader Celcius. Rart.

 

Cassis temp viser 5-6 grader med overnevnte applikasjoner, mens i bios viser chassis temp 30-35 grader.

 

Grafikkortet stod tidligere i min gamle P4 3Ghz, og fungerte helt fortreffelig, så jeg tviler på det det er der feilen ligger.

Men når jeg kommer hjem fra jobb i dag, så skal jeg teste med et gammelt FX5900 kort, for å sjekke om det samme skjer.

 

Håper det ikke var alt for rotet forklart, men håper noen kan gi meg et tips anng. hva jeg kan prøve å gjøre, er rimelig desperat etterhvert.

 

Frustrerende å ha en så kompetent maskin, men allikevel ikke kunne spille med den :-(

 

PS! For å utelukke overoppheting, så kjøpte jeg inn 5 90MM vifter og 1 120MM vifte og monterte i tårnet, uten at det ga noe resultat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde tilsvarende problemer med Gigabyte oppsett og Gainward 6800Ultra. Jeg hadde to problemer: For lite volt til minnet (blåskjerm) og slet med Gainwardkortet. Bytta bios etc som hjalp noe. Så sjekk ut skjermkortet skikkelig. Fastwrite må være av, disable i bios.

 

Nå med annen ram og ATI kort har jeg ikke disse problemene og alt annet er det samme.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har hatt hatt noenlunde samme problem med MSI hovedkort tidligere.

Mitt problem har blitt løst ved å avinstallere "MSI sin motherboard monitor"

 

Jeg fant tilfeldig ut at denne softwaren fikk maskinen til å "lugge" med jevne mellomrom. (tilsvarende tid som softwaren var satt opp til å sjekke temp + viftehastigheter) Dette merker man lite til i desktopen men i 3DMark og spill merker man det GODT. Du kan ta opp "Performance" (ctrl-alt-del og velge performance-fliken) og la maskina stå og "idle", du vil da se små topper av belastning der 10-15% CPU usage dukker opp med jevne mellomrom. I mitt tilfelle forsvant disse når MSI softwaren var avinstallert..... :ermm:

 

Forsøk å avinstallere MSI motherboard monitor! :yes:

 

edit : trykkleif

Endret av Harryhoover
Lenke til kommentar

Er nå andre gang jeg har sendt mitt MSI Neo2 kort inn til RMA for testing. Men de finner ingen feil på det. Og denne gangen testet de også et Radeon 9600XT kort for å se om de fikk tv-ut til å fungere. Noe som jeg ikke får til. Og det er meget kjedelig for meg siden jeg ikke får sett film på tv da.

Kan det være noe med minne typen som gjør at TV-ut ikke fungerer?

Noen andre som har samme speqs som meg?

Lenke til kommentar

Jeg ser at det var litt for ukomplett maskinbeskrivelse i min innledende post, under skal det være komplett beskrivelse:

 

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

MSI K8N NEO2 Platinum-54G hovedkort S939 nForce3 256GB,SATA,GbLAN,ATX,Dual-CH DD

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs

Gigabyte 6800 Ultra 256MB Skjermkort

8X AGP, 256BIT, DDR3, DVI+DVI+TV

Raptor 34GB 10000 rpm

Raptor 74GB 10000 rpm x 2

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Chieftec LCX-06 Gaming Sort/Blå 360W, LCX-06B-B-A, USB og Firewire

 

Jeg kjører: Windows XP Pro SP1

 

Som dere ser så er det Chieftec sin orginale strømforsyning på 360W jeg bruker, personlig så hadde jeg trodd at den skulle være kraftig nok, men jeg vet jo ikke.

 

Diverse "Motherboard Monitors" Var ikke installert i utgangspunktet, og er avinstallert igjen, da disse bare forvirret mer enn de oppklarte.

 

Hva bør jeg stole mest på, Motherboard monitor eller bios, når det gjelder volt og temperatur ?

 

Når det gjelder drivere, så er det de siste 3 fra Nvidia, den nyeste heter 66.81

Lenke til kommentar

Din Chieftec 360W har 17A på 12v. Personlig hadde jeg ikke kjøpt en PSU med under 25A på 12v til det oppsettet ditt.

 

Jeg setter en stor tommel på PSU.

 

Alternativer du kan se på (virker som du har en del penger) er Chill Innovation 510W, Tagan 480W, MIST 550W, OCZ 420, 470, 520W, Antec Neopower

 

Og noen fler i 1000,-klassen.

 

 

Edit: Når jeg ser nærmere, ser jeg at du har TwinMos-minne. Ikke det mest problemfrie minnet, men det skulle vel heller ha resultert i blåskjerm, ikke lagging.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Hvordan vil denne være ?

Q-Tec Strømforsyning ATX 650W Gold for PIII/AMD/P4, Triple Fan, 29db(Hentet fra Komplett.no)

 

Virker billig i forhold til strømstyrke ?

 

Vil denne duge, eller bør jeg gå for en av de som blir nevnt i posten over ?

den er bare dritt. den yter ikke no bedre enn den chieftecen du allerede har

 

mene om du skal ha en kraftig psu til en billig penge så kikk på aspire på www.databutikken.com/no

 

de har mye watt, mye volt og en bra pris, samt at de er litt kule å se på også :D

Lenke til kommentar
Som dere ser så er det Chieftec sin orginale strømforsyning på 360W jeg bruker, personlig så hadde jeg trodd at den skulle være kraftig nok, men jeg vet jo ikke.

Jeg kjørte Chieftec 340W (15A på 12V hvis jeg ikke husker feil) på min maskin, funket fint det.

 

A64 3500+

5 disker

X800 XT PE

1024 MB RAM

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

For all del, IKKE Q-tec til et slikt prima-oppsett. Du har dritdyre komponenter i kassa di, og de fortjener en god kvalitets-PSU. Knall til med en OCZ 520W, så er du kongen på haugen, og trenger ikke bekymre deg for PSU-ustabilitet.

 

Du får hva du betaler for, så å bruke under 7-800,- på PSU til et slikt oppsett syns jeg er uforsvarlig.

Lenke til kommentar
Så sjekk ut skjermkortet skikkelig.  Fastwrite må være av, disable i bios.

 

Og vi har en vinner, KASOL :yes:

 

Dere får ha mange takk alle sammen for gode råd, men i dette tilfellet så var det Kasol som traff riktig.

 

Jeg disablet Fastwrite i Bios, og da gikk det unna skal jeg si :-)

 

Ikke et eneste lite heng etter jeg gjorde det.

 

Hva er det Fastwrite gjør, noen som vet ??

 

Nok en gang så har dette forumet vært til uvurderlig hjelp :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...