Gå til innhold

Dual prossessor oppsett


Solarstone

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk min første, av totalt fire dual opteron maskiner, igang på fredag som var. Det var er en maskin med MSI K8D MASTER3 FA4R kort, 2 stk Opteron 244, 2 GB RAM og 1.6 TB hdd S-ATA i RAID 0+1. Leser og skriver til disk i en hastighet på 300 MB/s, noe som holder i massevis, da raten som trengs til f.eks. DVCPro er på 50 MB/s (broadcast kvalitet). Man kan faktisk kjøre inn 6 kamerafeeds i teorien samtidig.

Idag kom delene til maskin nr 2, den er enda ikke satt opp, men den skal "arve" RAID oppsettet, har 2 stk Opteron 250, og 4 GB RAM.

Maskin 3 og 4 blir identisk med maskin 2, og prosessorene på maskin 1 blir vel byttet ut rundt jul.

Maskin 2 og 3 blir arbeidstasjoner, mens 1 og 4 blir rene rendernoder.

Prosjektert blir det en total på 8 Opteron 250, 16 GB RAM og 1.6 TB tilgjengelig lagring (Er det dobbelte, men ender opp på 1.6 TB pga RAID-oppsettet)

 

Mange synes kanskje det er overkill å ha slike arbeidsstasjoner når man driver med rendring, men det er faktisk ikke det. Rendret en test-animasjon for en større kunde i helgen, og maskinen brukte over 8 timer på å rendre en 10 sek snutt i HD-kvalitet (hadde 16 lyskilder som ble raytracet).

Skal man jobbe med seriøs 3d, og kunne levere noenlunde kjappt, så må det etter min mening en ganske svær maskinpark til. Har dessverre ikke råd til 8veis maskiner, hverken hardwaren eller lisensene til M$... :no:

Lenke til kommentar

Bruker Maya Unlimited, MotionBuilder, Combustion, AfterEffects Pro, Premiere Pro, Photoshop og Illustrator CS. I tillegg bruker jeg noen forskjellige lyd og musikk applikasjoner, som Steinberg og FruityLoops FLStudio.. Det var vel alt tror jeg. Ja, har visst Office installert også, hehe..

 

EDIT: Ang samarbeid, du kan jo ta kontakt med meg. Send en PM så får du mailadressa mi..

 

EDIT2: Ja, rendrer med MentalRay

Endret av spiffers
Lenke til kommentar

Det her har vi snakket om før, hvis du søker i forumet så finner du mye informasjon. Nå siterer jeg meg selv:

 

Hvis du skal bruke maskinen til bildebehandlig, 3d modellering og rendring så anbefaler jeg at du IKKE kjøper AMD64, nå tenker jeg ikke på Opteron. Opterons siste prossesor som er 250 slår alt av det Intel har laget, men det koster MYE.

 

Hvis du ikke skal spille så anbefaler jeg deg at du satser på Xeon maskin. Jeg hadde AMD64 3200 før men den var dårlig i Photoshop og 3d Rendring. Solgte hovedkort og prossesor, nå har jeg Asus PC-DL deluxe hovedkort og 2xXeon 3.06 GHz, PC533, 512KB cache.(man trenger E-atx strømforsyning og ecc-reg minne til dual opteron maskiner som er dyrere) Når det gjeller rendring så rendrer jeg dobbelt så fort nå. Mao AMD64 er ikke anbefalt, gå for intel, ikke hør på de som sier at AMD64 er bra. Den er bedre til spill. Hvis du driver profesjonelt med 3d så kjøper du skjemkort fra Nvidia, Quadro serien er absolut å anbefale.

 

Må også legge til at hvis du bruker 3dStudio så er Xeon raskere, hvis du bruker Maya så er opteron raskest...

 

Til sist;

 

Min anbefaling er at du kjøper:

 

2xXeon 3.0 GHz, PC800, 1MB cache

 

Asus NCCH-DL hovedkort

 

Ram osv. finner du selv:) Det blir mye billigere enn tilsvarende Opteron;

 

2xOpteron 246, 2.0 GHz

 

MSI K8T Master2-FAR som er ikke den beste arbeidsmaskin hovedkort

 

I tilleg så MÅ du ha

 

ECC-reg ram og EPS Stømforsyning som er dyrere enn vanlige ram og stømforsyning.

 

For å lese hele;

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=297078&st=0

Lenke til kommentar

tror heller det er lurest å velge dagens teknologi om et par mnd enn å velge gårsdagen's pga a billig pris! lukter en ond sirkel her...hmm

 

blir også for dumt å spare på ytelse når det er nettop det jeg mangler.

Etter å ha lest og lest tror jeg beste løsning er å vente!

Vi har kommet til et stadium da prosessoren yter relativt bra i forhold til hva vi haddet igår.

 

Så her er hva jeg gjør: Kjøper 2xLcd skjermer som er bra og som jeg trenger pga komfort ++ (skjermer holder jo lenge) og evu kjøpe et dual 250 Opteron om ca 3-4mnd kanskje mer.

 

Tror først da at jeg vil trenge en seriøs oppgradering, kan evu også kjøpe et low-end system som kan legges til senere som Render node etc.

Jeg synes Vertfall at det høres ut som en god løsning!

Endret av darapa
Lenke til kommentar

Bare husk å kjøp deg skikkelige skjermer da. Jeg fikk inn 4 19" LCD LG skjermer som jeg trodde var gode nok, men de ble returnert i en brenning. Sitter nå med min gode, gamle Tandberg ErgoScan 17" LCD. Fargegjengivelsen er topp (er skikkelig kalibrert) og refreshen er ok. Ikke noe til spill, men holder til det jeg jobber med. Går heller nå til anskaffelse av Apples LCD-skjermer, selv om de er en god del dyrere, fordi Apple garanterer for fargegjengivelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...