Gå til innhold

Itrip, FM-sendere til iPod


mck

Anbefalte innlegg

Med praktisk rekkevidde på 2-3 meter, skal det godt gjøra å "bli tatt" for ulovelig kringkasting... Men om du har ein iTrip, så skal du altså ikkje bruka den her til lands!

 

Velger du å bryta lova, kan du bli straffa. Du må då anten bli tatt for å ha brutt lova, eller frivillig vedgå lovbrot.

 

OT: Eg har snakka med ein som fekk bot, fordi han frivillig fortalte politiet at han hadde begått lovbrot tidlegare, mens han sat i avhør i ei heilt anna sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...du skal ikke mer enn 2-3 meter unna mottakeren på stereoen før det komer skurring i lydbildet...

Feil, feil, feil. Bruker den jevnlig fra rommet jeg sitter i nå, gjennom badet, gjennom kjøkkenet og inn i stuen :)

Kjøp den fra Griffin. De oppgir kun produktverdi på pakkseddel, så du får ikke moms i tillegg. Bestillte fredag, ble levert på døren tirsdag.

Lenke til kommentar

Hallo?

Hei-hei?

Er du våken?

 

FM-sender er på ingen måte uloveleg. (kvifor trudde du det?)

 

Du har lov å eiga, importera, gi vekk og selga FM-sendarar.

Du har derimot ikkje lov å kringkasta noko i konsesjonsbelagte frekvensområde, utan å ha konsesjon (lov).

 

Piratradio er uloveleg kringkasting i FM-bandet (som igjen er eit konsesjonsbelakt frekvensområde).

 

Å nytte FM-sendar, fell i same kategori.

 

Det er vel til no ingen som har blitt straffa for bruk av FM-sendar, men lova opnar for dette. Det er jo ikkje lov å bruke, så då må ein vente seg straff om ein bryt lova!

 

Igjen: Det *er* lov å kjøpa, importera, osb!

Itrip er ikkje eit uloveleg produkt!

 

Edit: Det var på ingen måte eit forsøk på å vera frekk eller noko, då eg starta denne meldinga som eg gjor.. håpar ikkje nokon tolk dei første setningane ille opp

Endret av hemo
Lenke til kommentar

Det har eg!

Det er ingen norsk lov som skulle sei at ein FM-sendar er uloveleg å eige, importere, gje vekk eller selge. Dei sel også dette produktet i butikkar, her til lands. Men då det er uloveleg å sende på FM-bandet, har f.eks. Apple vald å ikkje selge produktet i sine norke butikkar. Men dei kan gjere det, om dei vil!

Lenke til kommentar

selv om det er ulovlig er det klin umulig å bli tatt. Hvor sansynlig er det at politiet tuner på radioen sin i det øyeblikket du er i nærheten og får inn din iTrip frekvens, så skjønne at dette ikke er radio Oppdal som spiller, for så tilslutt å blinke ut din bil, stoppe deg og si at du har en lovlig iTrip men sender ulovlig, Tror nok du trygt kan bruke den. :thumbup::yes:

Endret av Pellepirat
Lenke til kommentar
Kan vi bli eninge til slutt?

Hvis jeg kjører bil til hytta og jeg blir stoppet av politiet får jeg da bot, bare hvis jeg bruker den? Ble litt forvirra her nå.. :hmm:

Ja, vi må ikkje laga forvirring her!

 

Hør no, då:

 

iTrip og andre radiosendarar er lov å eige, selge, importere og å gje vekk. Du kan ikkje få bot eller straff for å eiga, selga, kjøpa, importera eller gje vekk ein iTrip eller FM-sendar!

 

Det er uloveleg å driva kringkasting i FM-bandet. Gjer du dette (og blir tatt), kan du få straff. iTrip (og andre FM-sendarar) kringkastar i FM-bandet, og dette er uloveleg (med mindre du har fått tildelt konsesjon (altså lov) til å driva kringasting).

 

Så snart du tek i bruk iTrip (eller andre FM-sendarar) her til lands, så bryt du altså lova!

 

Du kan køyra bil med iTrip, men du må ikkje bruka iTrip'en!

 

Noko meir du lurte på?

Lenke til kommentar

Du får vel vurdera sjølv?

Om du vil bruka iTrip'en her til lands, så bryt du lova.

Om du vil bryte lova er opp til deg. Du bør sjølvsagt ikkje bryte lova, bl.a. fordi du då kan få straff. For å få straff, må du anten verte teken i lovbrot eller innrøma at du bryt lova.

 

Om eg hadde hatt ein iTrip og brukt denne her til lands, ville eg til dømes aldri sagt det i forumet her... Det ville jo vert å innrøma lovbrot.

Lenke til kommentar

hemo:

 

hvor stor tror du sjangsen for å bli tatt mens du bruker itripen er? det er vel bare å skru av alt som har med ipor/itrip å gjøre med en gang du ser en politikontroll? og hvor mange av dem som stopper deg kommer til å se itripen? og hvor mange av dem igjen tror du vet hva en itrip er? og hva er galt med å si på forumet her at du bruker den, tror du virkelig noen kommer til å anmelde deg da? de har forsatt ikke bevis på at det er DU som har skrevet innlegget. synes du tar litt i, hvor mange kjenner du som har blitt stoppa med itrip? jeg vil si at av dem som bruker fm-sendere er sjangsen for å bli bøtelagt for dette minimal...

Lenke til kommentar
Funker itrip kun på ipod? Er det noen som har prøvd på andre mp3-spillere?

Kun på iPod, ja.

Du kan derimot kjøpe en AudiaX på yatzy.no, til omtrent 450,- inkl. porto! Den funker på alle enheter med minijack-plugg (standard 3,5mm stereoplugg), og du kan selv velge hvilken frekvens den skal sende på.

Kanskje ikke like pen som iTrip, men kompatibilitet er ikke et problem. Pluss at du får den gode følelsen av å ikke støtte de som allerede er størst.

Lyden er jo rimelig god også, noe som er ganske viktig.

EDIT: Har den selv, hvis dere lurte.

Endret av nerdVANNA
Lenke til kommentar

I praksis er det sånn at for å bli tatt for "piratsending", dvs sende på en frekvens du ikke har lov til å bruke så må du helst forstyrre noen som bruker den lovlig.

 

Så hvis politiet stopper deg på grunn av møkkete skilter eller no og plutselig får inn ipoden din istedetfor P4 så er du faktisk en lovbryter.

 

En annen sak er at dere bør teste rekkevidden på dyret. Slå den på der dere vanligvis bruker den(inni bilen), få en kamerat til å kjøre sin egen bil nær inntil. Hvis han ikke kan høre noe i parkeringsavstand er dere trygge, hvis han kan høre noe på 3 meters avstand betyr det at den har potensial til å forstyrre bilradioen til hver eneste bil som kommer i motsatt retning når du er ute og kjører. Da fortjener dere bøter...

 

 

 

Dette er fra "forskrift om radioamatørlisens."

http://www.lovdata.no/ltavd1/lt2004/t2004-1-10-65.html#6

§ 6. Betinget generell radioutstyrstillatelse

 

Innehaver av radioamatørlisens tillates å besitte og ta i bruk radioutstyr som ikke omfattes av generell tillatelse gitt i lov om elektronisk kommunikasjon § 8-1 første ledd. Radioutstyrstillatelsen gjelder for radioamatørbruk i samsvar med krav i ITU-RR artikkel 25. Kravet gjelder ikke i nødsituasjoner, jf. ITU-RR artikkel 4.9.

 

Radioutstyr som ikke omfattes av generell tillatelse gitt i lov om elektronisk kommunikasjon § 8-1 første ledd, jf. forskrift 20. juni 2000 nr. 628 om EØS-krav til radio- og teleterminalutstyr, skal være innrettet og brukes slik at utstrålt effekt utenfor frekvenser angitt i § 5 er mindre enn 2,5 mikrowatt over 30 MHz og mindre enn 50 milliwatt under 30 MHz.

Hvis itrip sender på mer enn 2,5 mikrowatt er den ulovlig ;)

Lenke til kommentar
Hvor stor tror du sjangsen for å bli tatt mens du bruker itripen er?

Hei kristo_l_w!

Las du tråden?

Med praktisk rekkevidde på 2-3 meter, skal det godt gjøra å "bli tatt" for ulovelig kringkasting...

 

FM-sender er på ingen måte uloveleg.

...

Du har lov å eiga, importera, gi vekk og selga FM-sendarar.

...

Det er vel til no ingen som har blitt straffa for bruk av FM-sendar, men lova opnar for dette.

 

Når det gjeld dette med å vedgå straffeskuld, for så å lyga å påstå at det var andre som skreiv innlegget i ditt namn, så er altså dette noko eg *ikkje* vil gjer. Eg prøver å halde meg til lova, og om eg gjer eit lovbråt, så vil eg ikkje vedgå dette skriftleg. Ein person skal vist nok kunne få bot for å vedgå lovbråt (til dømes under avhøyr). Men no er vi (dvs. eg) langt OT, og vi må prøva å koma tilbake på jorda (altså eg, må):

 

Det vil nok aldri skje at nokon nokon gong får straff for å ha nytta ein iTrip her til lands!

 

Så for å svara på spørsmålet ditt: Eg trur sjansen for å blit tatt for dette lovbråtet er lik null!

Lenke til kommentar

Forsvant det noko, her?

 

Dette skriev registreringsTerror den 01 Dec 2004 09:30:49

 

For å underbygge hva jeg skrev over, sjekk hva en tilfeldig fyr skriver om en slik sender han har testet:

 

I bought this product to use with my i pod. I expected this sound to

 

be a little off but the sound was much worse than I expected. It might

 

be alright if you live in an area that does not have many stations but

 

after trying for 3 days to find a frequency that would have even

 

decent sound I gave up and returned it. I got a cassette adapter for

 

my car that was 10 dollars cheaper and it has much much better sound.

 

Poenget er selvsagt at "eteren" der han befinner seg er så forurenset at han ikke har tjangs til å få noe ok lyd fra denne dingsen. Mange andre skryter av den, så det er ikke senderen det er noe galt med, denne tjommen drukner bare i alle andres (enda litt sterkere) sendere.

 

Så fort han skjønner tegninga, kommer han sikkert bare til å skaffe seg en sender med større effekt, så er (hans) problem løst!

 

Om det var meininga at dette innlegget ikkje skulle vera her, så beklagar eg... Send meg ein PM, så skal eg sletta denne quote'en igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...