Gå til innhold

Svhs kabel til TV, ingen farger..

AssMan2003

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her med en Fujitsu Siemens Amilo bærbar maskin.. Har nettopp kjøpt svhs kabel for å se noen filmer fra maskinen på tv, litt kjipt å se på en bærbar maskin :dontgetit: Tingen er den at bildet kommer frem på TV, men det er bare sort hvit.. Har vært botri lignende før på en gammel stasjoner jeg hadde.. Men kan ikke huske hva som måtte gjøres..

Hvis det hjelper å vite, så er det en svhs-kabel med 4-pins.. har prøvd både svhs inngangen på tv, og har også prøvd med scart-omformer inn til tv.. Skjermkortet er et Mobility Radeon 9600..

Noen som har peiling på dette? Haster..

På forhånd takk for alle svar :D

Mvh AssMan

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er besvart maaaaaange ganger før. Har prøvd søk-funksjonen?

For å svare på spørsmålet:

Bruk s-video- (SVHS-)kabelen rett i TV. Da er det færre muligheter for feil.

Sjekk om system/norm for TV- out står i PAL B/G (NTSC gir svart/hvitt).

Pass på at du bruker riktig forvalg/AV-inngang på TV (varierer med type TV -> f.eks. AV3S, ikke AV3).

Skrevet

Skal dette endres på TV eller maskin? Har sett litt etter dette på tv skjønner du, men der finner jeg ikke noe innstillinger til dette.. kanalene jeg kan velge mellom er EXT1 EXT2 Y/C1.. og det er de jeg har.. hvis det hjelper så er det en philips 34" widescreen blackline S, hvis det sier noe.. Men hvordan bytte mellom PAL og slikt på maskinen da?

Skrevet
Skal dette endres på TV eller maskin? Har sett litt etter dette på tv skjønner du, men der finner jeg ikke noe innstillinger til dette.. kanalene jeg kan velge mellom er EXT1 EXT2 Y/C1.. og det er de jeg har.. hvis det hjelper så er det en philips 34" widescreen blackline S, hvis det sier noe.. Men hvordan bytte mellom PAL og slikt på maskinen da?

Det første du gjør er å bla gjennom alle kanalene på TVen din. Ikke 1-99, men Scart, S-video (SVHS), etc. Skjermkortinnstillingene finner du ved å høyreklikke på skrivebordet og velge Egenskaper (Properties). Deretter kan du bla deg til Innstillinger, og klikke avansert. Hva du må stille inn kan variere fra skjermkort til skjermkort.

MVH Audun

Skrevet (endret)

Det varierer litt mellom drivere, men noe slikt:

Egenskaper for skjerm -> Innstillinger -> Avansert -> Visning -> TV -> Her vil du finne en del innstillinger bl.a. PAL/NTSC.

På TV bruker du Y/C hvis du s-videokabel rett i TV.

Hva slags Philips TV har du? (Philips 34PWxxxx)

Edit: ikke raskest idag....

Endret av Mr D
Skrevet

Egenskaper for skjerm -> Innstillinger -> Avansert -> Visning -> TV -> Her vil du finne en del innstillinger bl.a. PAL/NTSC.

På TV bruker du Y/C.

Riktig som Mr D sier, men du må også velge s-video i driver panelet på pc'en.

Skrevet

Fant ikke disse innstillingene til PAL og greier på innstillingene på maskinen.. Når jeg stikker inn på "display" så kommer det bare opp valge mellom de forskjellige skjermene jeg vil ha.. men ikke om PAL og slikt.. har prøvd å finne dette på tv også, men finner det ikke..

Mr.D, vet du hvor man finner dette på philips 34" widescreen, blackline S (er vel bare bilderøret?) vet ikke selve model.. men ca 1 år gammelt.. Og jeg er ganske sikker på at TVen støtter svhs, siden det har inngang for det.. den finnes på Y/C.. har også prøvd å koble den via scart.. svhs pluggen inn i en scart liksom, men der var samme greiene..

Skrevet

På TV bruker du Y/C.

Riktig som Mr D sier, men du må også velge s-video i driver panelet på pc'en.

hvordan gjør man dette?

Skrevet
men du må også velge s-video i driver panelet på pc'en.

Det valget finnes ikke på Radeon-kort, bare på GeForce-kort.

så da kan altså eneste mulighet være å prøve å bytte på TV og ikke på maskin? Tingen er at jeg finner ikke noe sted på menyen hvor man kan skifte på dette.. Er ikke så kjent med TVen, er ikke mitt TV.. Peiling på philips TVer?

Skrevet
Fant ikke disse innstillingene til PAL og greier på innstillingene på maskinen.. Når jeg stikker inn på "display" så kommer det bare opp valge mellom de forskjellige skjermene jeg vil ha.. men ikke om PAL og slikt.. har prøvd å finne dette på tv også, men finner det ikke..
Når du får valgene for de forskjellige skjermene, kan du da klikke på TV og få nye valg? (Må være tilkoblet TV med bilde for å gjøre dette)

vet du hvor man finner dette på philips 34" widescreen, blackline S (er vel bare bilderøret?) vet ikke selve model.. men ca 1 år gammelt..
Titt bakpå TV-en. Der finner du en hvit lapp med mye rart på. Betegnelsen er for 34" omtrent slik: 34PWxxxx/xx.
Skrevet
Når du får valgene for de forskjellige skjermene, kan du da klikke på TV og få nye valg? (Må være tilkoblet TV med bilde for å gjøre dette)

vet du hvor man finner dette på philips 34" widescreen, blackline S (er vel bare bilderøret?) vet ikke selve model.. men ca 1 år gammelt..
Titt bakpå TV-en. Der finner du en hvit lapp med mye rart på. Betegnelsen er for 34" omtrent slik: 34PWxxxx/xx.

Ja.. fant disse innstillingene på maskinen, de står på PAL B, og det er jo riktig, ikke sant?

Når det gjelder TV, så har jeg funnet model nr.. noe som skapte står uro i stuen =) det ser absolutt ut som et 34" men har modelnr til et 32".. men men modellnr er iallefall 32PW6322/11..

Skrevet

PAL B er riktig.

På den TV-en skal du trykke 3 ganger på EXT-knappen (øverst til venstre under lokket) for å velge E2 Y/C. På dette apparatet er faktisk EXT2 (scart nr2) og frontinngangen parallellkoblet, så det blir det samme hvem du bruker (men bruk bare én av gangen).

Skrevet
PAL B er riktig.

På den TV-en skal du trykke 3 ganger på EXT-knappen (øverst til venstre under lokket) for å velge E2 Y/C. På dette apparatet er faktisk EXT2 (scart nr2) og frontinngangen parallellkoblet, så det blir det samme hvem du bruker (men bruk bare én av gangen).

ja jeg får det på riktig kanal.. det er greit, fortsatt ingen farger.. måtte jeg ikke endre på innstillingene på TVen da? er det jeg prøver å finne ut av.. men er jo ikke sikkert det går..

Gjest Slettet-10579
Skrevet

1. For n`te gang, på oppfordring, sett PIN15 sammen med PIN20 i SCART-kontakten, så får du farger.

2. Søk på forumet, så ser du at 125.000 har stilt det samme spm. som deg, og fått svar.

Kan moderator sette en sticky tråd om dette snart, så slipper vi kanskje noen av disse trådene?

Skrevet (endret)
PAL B er riktig.

ja jeg får det på riktig kanal.. det er greit, fortsatt ingen farger.. måtte jeg ikke endre på innstillingene på TVen da? er det jeg prøver å finne ut av.. men er jo ikke sikkert det går..

Da blir det mye værre.... :(

Du skulle fått svart/hvitt med å velge E2 (EXT2) og farger ved å velg E2 Y/C fordi PAL-innstillingen er korrekt.

Da er det mye som kan være galt. F.eks driverproblemer, kabelen, dårlig kontakter (PC/kabel/TV) eller TV. Har vært borti et problem hvor antakelig PC-en ga et litt svakt signal og TV-en var kresen på signalet. Da ble det svart/hvitt i akkurat den kombinasjonen, med PC-en funka med en annen TV og TV-en funka med annen PC.

Du kan sjekke kabel og TV hvis du har tilgang på et annet apparat som f.eks. DVD eller DV-kamera.

Har du prøvd PC-ens TV-ut på annen TV før (så du vet at den funker som den skal)?

Edit: skriveleifer er en uting...

Endret av Mr D
Skrevet

har prøvd tv-out på denne maskinen før ja.. og det funket.. men var på et annet tv.. kabel er helt ny, kjøpt den dag idag.. men jeg får vel bare gå over til en vanlig videokabel..

Får bare prøve litt jussing frem og tilbake..

Takker for all hjelp :thumbup:

Skrevet

hvis tven din ikke støtter svido kan det være lurt og kjøpe en svido til RCA[phone adapter kabel`) funker like bra ser ikke foskjel på kvaliteten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...