Gå til innhold

Er usa's president verdens mektigste stilling?


Anbefalte innlegg

Er usa's president innehaver av verdens mektigste stilling?

 

Hvorfor det?

pga av militæret? Økonomien? Lover i landet? Lover i verden? (FN)

 

Eller har han kandidater som er verdige?

 

Osama? Kofi? Kjell Mangle?

 

Spørsmålet har ingenting med Bush å gjera, sjølv om han har tatt meir i bruk USA's posisjon i verden enn feks Cliton.

Endret av The_Creator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990
A little thing called Congress and... laws. ;)

lover er til for å forandres. Kongressen kan man få til å stemme for å gi seg selv fullmakter. Men joa, om man er en paragrafrytter så er nok kongressen ett hinder.

Kongressen ma avgi 2/3 majoritet for a forandre grunnloven, sa det er ikke sa veldig sannsynlig at den kommer til a la en lov om a gi presidenten fullmakt skje... Men pytt pytt, drit i slike fakta. ;)

Lenke til kommentar

Hvis lederen over cola bestemmer seg for å forgifte brusen så dør store mengder av verdens befolkning. Slik kan han ha makt.

 

 

Jeg trur ikke bush kan gjøre som han vill. Er nokk andre sterke organer i USA som trekker en del i tråer også.

 

 

Hvis norge, eller noen oljeseiker slutter å selge olje vil det fort bli krise i verden. Slik har faktisk vi også litt makt.

Lenke til kommentar
Kongressen ma avgi 2/3 majoritet for a forandre grunnloven, sa det er ikke sa veldig sannsynlig at den kommer til a la en lov om a gi presidenten fullmakt skje... Men pytt pytt, drit i slike fakta. ;)

Tja, det kan jo også innføres untakstilstand, uten at jeg vet hvordan det foregår og hvem som bestemmer det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Hvis lederen over cola bestemmer seg for å forgifte brusen så dør store mengder av verdens befolkning. Slik kan han ha makt.
Tror du ikke at det blir oppdaget rimelig raskt slik at man far ordet ut for sa mange dor? Bare spor.

 

Tja, det kan jo også innføres untakstilstand, uten at jeg vet hvordan det foregår og hvem som bestemmer det.
Det er ingen unntakstilstand for endring av grunnloven... sorry. Det finnes unntakstilstand for andre ting nar det er krig, men det har ingenting med endring av grunnloven a gjore.
Lenke til kommentar
Tja, det kan jo også innføres untakstilstand, uten at jeg vet hvordan det foregår og hvem som bestemmer det.
Det er ingen unntakstilstand for endring av grunnloven... sorry. Det finnes unntakstilstand for andre ting nar det er krig, men det har ingenting med endring av grunnloven a gjore.

Nå tenkte jeg ikke på å forandre grunnloven, men å gi presidenten fullmakter. Øker ikke presidentens makt ved code red f.eks?

 

Men igrunn så er denne diskusjonen tullete ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Nå tenkte jeg ikke på å forandre grunnloven, men å gi presidenten fullmakter. Øker ikke presidentens makt ved code red f.eks?

 

Men igrunn så er denne diskusjonen tullete ;)

Fullmakter vil si a forandre presidentens rolle, og overga det som star i grunnloven... Det eneste som forandrer seg i "code red" er presidentens loyve til a erklaere krig, som jeg tror han kan bare gjor om USA blir angrepet, eller om et annet land erklaerer krig mot USA. Jeg tror han brukte nettopp dette for a angripe Afghanistan, men er ikke helt bombesikker.

Men ellers ma man fa 2/3 stemme i Kongressen for a gi presidenten noen andre fullmakter, dvs forandre grunnloven.

Lenke til kommentar
Det er vel her NRAs agitasjon kommer inn. De argumenterer for opprettholdelsen av det grunnlovstillegget som gir amerikanske borgere rett til å bevæpne seg, nettopp med tanke på om en president skulle misbruke stillingen sin, f.eks ved å erklære unntakstilstand og sende soldater mot befolkningen.

Hvis noe sånt skulle skje trenger du ingen rett til å bevepne deg, våkne mennesker vil da bevæpne seg likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...