Gå til innhold

Expert og kunderettigheter angående helt ny tlf?


Anbefalte innlegg

min kjære mor kjøpte seg nettopp en sony ericsson p910i, dette etter å ha blitt fullstendig overbevist om at telefonen er den desidert beste profftelefonen på markedet.(noe den forsåvidt er)

stillingen hennes tilsier at en mobiltelefon som fungerer er særdeles viktig, derfor var det meget frustrerende å oppdage at telefonen hadde en medfødt feil som gjør at man stort sett ikke får dekning på telefonen, samtidig var det et stort hakk på selve telefonen (noe man oppdaget da man åpnet tastaturet).

spørsmålet er, har ikke forbrukeren noen som helst rettigheter ? ikke engang et lite håndtak å holde seg fast i oppi alt våset som blir spydd ut ?

 

de 3 neste dagene etter kjøpet så tok hun turen innom expert og ønsket å få ordnet det hele, expert satte seg på den blytunge ræva og nektet på at forbrukeren kunne kreve noe som helst og at butikken var i sin fulle rett til å få gjøre forsøk på å reparere telefonen.

noe som forsåvidt stemmer, butikken har rett til å få gjøre forsøk på å reparere telefonen, men det gjelder ikke når det er snakk om såpass kort tid siden kjøpet ble gjort, samt at mangelen er såpass alvorlig (tror vel de fleste vil si seg enig i at en mobiltelefon som man ikke kan ringe med er rimelig ubrukelig).

 

personlig så begynner jeg å bli dønn lei av expert og deres mangel på kundebehandling, måten de behandler kunder på er rett og slett patetisk.

sist lørdag (da var det 10dager siden hun kjøpte telefonen) så tok jeg turen med henne til expert og ønsket å få vite hvordan expert hadde tenkt å rydde opp i alt dette, plutselig begynte ekstra informasjon å komme frem, hvordan expert egentlig ikke hadde ansvaret for alt dette osv osv, samt at sony ericsson har en femdagers ordning på telefoner man nettopp har kjøpt (noe de selvsagt ikke evnet å informere min mor om dagen etter at hun hadde kjøpt telefonen).

 

saken burde jo være rimelig grei, telefonen er splitter ny,hun var innom expert og spurte om hjelp stort sett hver eneste gang hun hadde mulighet til det, samt de 3 første dagene etter at hun hadde kjøpt telefonen.

forbrukerombudet sier at butikken har rett til å gjøre forsøk på å reparere telefonen, men at dette ikke gjelder når telefonen er splitter ny og har en alvorlig mangel, noe som er tilfellet her, likevel så nekter expert å løfte en finger for å få en nogenlunde fornøyd kunde.

 

forslag som kan bidra til å løse dette problemet ?

Endret av Syfer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fra ned til expert igjen og si at om du ikke får ny telefon, så kommer du til å saksøke dem?

Det er den barnslige måten å gjøre det på.

 

En bedre en er å finne en person, og bare snakke med han om problemet. Løser det seg ikke lett da så begynn å bruk HØY STEMME (det skremmer nemmelig bort andre kunder...) eller sitt på disken til du får hjelp etc.

Lenke til kommentar
fra ned til expert igjen og si at om du ikke får ny telefon, så kommer du til å saksøke dem?

Det er den barnslige måten å gjøre det på.

 

En bedre en er å finne en person, og bare snakke med han om problemet. Løser det seg ikke lett da så begynn å bruk HØY STEMME (det skremmer nemmelig bort andre kunder...) eller sitt på disken til du får hjelp etc.

noe vås om saksøking er selvfølgelig uaktuelt, orket ikke kommentere det engang.

angående det å finne en person (rett person) så er det mest sannsynlig umulig, hun har snakket med 3-4personer i butikken, ingen har vært spesielt behjelpelig, selv ikke engang butikksjefen...

ved et tidspunkt så var det helt klart at det å få en ny telefon var det beste valget for oss, nå heller vi mot det å heve kjøpet for så å holde oss unna expert.

Lenke til kommentar

som sagt, hvis telefonen er splitter ny og mangelen er av en alvorlig grad, så har forbruker rett til å heve kjøpet, eller få ny telefon.

forøvrig så har butikken etter en viss tid rett til å prøve å reparere telefonen 3 ganger, hvis samme feil oppstår etter 3 reperasjoner så har man da rett til å velge å heve kjøpet.

derfor burde saken være rimelig grei, noe den uheldigvis ikke er

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv ved siden av studier på expert, og hvis historien du beskriver er slik saken virkelig er så synes jeg det er svært rart at moren din ikke har fått en ny telefon.

Jeg tror kanskje det er ting som du ikke har nevt som kan være med å spille inn. Butikken lider ingen tap på å gi deg en ny telefon hvis den ikke virker fra du kjøper den, da blir den sendt inn og kreditert på DOA (Defect/Dead On Arrival) slik at butikken for pengene tilbake eller en ny telefon.

Derfor ser jeg ingen grunn til at moren din ikke skulle fått ny telefon, og med mindre det er helt fersk ansatt(hvilket jeg tviler, for da hadde ikke han tatt avgjørelsen) du har snakket med så skulle det ikke være noe problem.

 

En annen ting jeg har lyst til å nevne er at det er viktig hvordan du fremtreder for hvor hyggelig og hjelpelig selgeren er. Hvis du er hyggelig, forklarer saken slik den er istenden for å komme inn med en overlegen "SKAL HA NY TELEFON" holdning, så er det mye lettere å hjelpe folk. Da yter selgeren ofte litt ekstra for å hjelpe. Jeg sier ikke at du har en slik holdning, men det mange som kommer slik til butikker.

 

Men for å si litt som kanskje kan hjelpe deg til å få ny telefon hvis du ikke allerede har prøvd dette: Snakk med enten ansvarlig for Tele/Data avdelingen, eller butikksjefen. Da får du en rask avgjørelse av folk som vet hvordan det meste fungerer og som mest sannsynlig har erfaring fra tilsvarende saker.

 

Som regel får du veldig bra service hos Expert, vi får mange tilbakemeldinger på det! :)

 

Lykke til med saken din!

Lenke til kommentar

har ikke utelatt noen som helst opplysninger, har noen opplysninger blitt utelatt så har det isåfall vært pga glemskhet og ikke et ønske om å sette vår egen sak i et bedre lys, forøvrig er jeg ganske sikker på at ingen opplysninger har blitt utelatt. moren min har heller ikke på noen som helst måte oppført seg urimelig.

er det en ting som ikke akkurat er hennes sterkeste side, så er det å være macho i slike tilfeller, så hun har aldri tatt en spesielt krass tone som kan ha ført til at personalet har blitt irritert.

den eneste gangen hun har hevet stemmen var når jeg var med henne og hun gav uttrykk for hvor frustrerende det var for henne å ha en telefon som har gjort at hun har måtte brukt mer tid på å snakke med expert (samt andre reperatører i byen) enn hun har brukt på jobbing.

jeg hadde heller ingen form for krass tone ovenfor selger, ermye bedre å holde en høflig tone slik at selger ikke opplever at man blir rakket ned på.

 

forøvrig så har moren min snakket med butikksjefen (uten at hun faktisk visste at det var han), er selv litt overrasket over at han ikke viste en bedre innstilling.

det gjør at jeg sitter igjen med en tanke om at det er vanskelig å komme frem til en løsning hvis man ikke legger frem 24sider med dokumentasjon på at man har krav på ditt og datt.

 

takk for innlegget ditt, er fint å høre at en som jobber på expert stiller seg undrende til at man ikke har fått utlevert ny telefon.

Lenke til kommentar

Det er verdt å nevne at butikkens KRAV på å få reparert telefonen skjer i den grad en erstatningstelefon vil koste for mye, slik at butikken ender opp med en urimelig utgift pga problemet. Siden telefon er såpass ny, og er markedsaktuell og finnes overalt, vil den ikke koste betraktelig mer å få tak i. (De har dem nok på lager!).

 

For min del virker det som om butikken mener at hakken i telefon var gjort av moren din, og at de derfor ikke vil bare bytte telefonen. Jeg tror ikke dette egentlig skulle ha noe å si, men for de så kan det virke sånn.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

hakket har forøvrig ingenting med saken å gjøre, expert har heller ikke blitt informert om noe hakk, det var bare en tilleggsopplysning som ble lagt til, derfor har det ikke noe som helst å gjøre med avgjørelsen til expert :)

 

angående butikkens krav til å få reparert telefonen så skal det vel i slike tilfeller (når telefonen er såpass ny) være slik at mangelen ikke er såpass stor.

i dette tilfellet så gjelder det en telefon som er splitter ny, ble klagd på dagen derpå (de tre påfølgende dagene, samt ved flere andre tilfeller) og mangelen er såpass stor at mobiltelefonen er totalt ubrukelig.

sådan burde saken være rimelig grei.

Lenke til kommentar

Det hakket er forsåvidt et poeng, det kan være at butikken tror det kan være forårsaket av moren din. Likevel skulle det ikke være noe problem å sende inn en DOA forespørsel til et verksted, gitt moren din en utlånstelefon mens det ble avgjort om det var slagskade eller ikke og til slutt da hvis DOAen gikk i orden gitt moren din en ny telefon.

 

Det er vel dette som er den beste løsningen slik som saken er nå også.

 

Hvor holder butikken du snakker om til, har du lyst til å si det?

 

 

EDIT: Hva ble sagt de tre dagene etterpå når moren din klaget?

Endret av Lars_Olav_N
Lenke til kommentar
Du nevner at telefonen er kjøpt for å brukes i jobbsammenheng, er den da kjøpt av din mor som privatperson eller av et firma? Kan være litt verre hvis produktet er kjøpt av et firma mtp. at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder da, men uansett er det garanti på telefonen.

telefonen ble kjøpt av min mor som privatperson

Lenke til kommentar
Det hakket er forsåvidt et poeng, det kan være at butikken tror det kan være forårsaket av moren din. Likevel skulle det ikke være noe problem å sende inn en DOA forespørsel til et verksted, gitt moren din en utlånstelefon mens det ble avgjort om det var slagskade eller ikke og til slutt da hvis DOAen gikk i orden gitt moren din en ny telefon.

 

Det er vel dette som er den beste løsningen slik som saken er nå også.

 

Hvor holder butikken du snakker om til, har du lyst til å si det?

 

 

EDIT: Hva ble sagt de tre dagene etterpå når moren din klaget?

vet ikke om du har lest det jeg skrev ovenfor, skriver det uansett igjen:)

expert har aldri blitt gjort oppmerksom på dette hakket i telefonen, derfor har det ingenting med deres avgjørelse å gjøre.

 

angående hvor butikken holder til så har jeg ikke lyst til å nevne dette før en avgjørelse har falt.

(ikke 3 dager etterpå, hun var der 3 dager på rad)

det som ble sagt var at butikken ikke kunne gjøre noe som helst annet enn å sende telefonen inn til reperasjon.

Lenke til kommentar

hun snakket med forskjellige personer to ganger, den neste gangen tror jeg hun møtte på samme person som dagen før,uansett så spurte hun om han kunne gi henne telefonnummeret til SE kunderervice, da brukte de 10min på å ikke finne noe som helst på internett, så da gikk hun bare.

de to gangene hun snakket med forskjellige personer så ble det samme nevnt, hun presenterte saken atter en gang og ble møtt med at butikken måtte nok sende telefonen inn til reperasjon.

 

hun har telefonen nå ja.

Endret av Syfer
Lenke til kommentar

ok...

 

Jeg skjønner ikke helt at det kan være slik som du beskriver. Jeg har jobbet ved siden studier i tre år i to forskjellige Expert butikker. Jeg har på de årene aldri opplevd at noen som har kjøpt en telefon som har blitt defekt så tidlig etter kjøp ikke har fått ny.

 

Samtidig har Sony Ericsson bedre DOA ordninger enn Nokia. Litt anderledes blir det hvis de ikke har igjen flere på lager. Ved en DOA sak så kan nok butikken kreve å få et svar fra verksted slik at man vet at det ikke er en fuktskade eller lignende som ikke vil gå på garanti, før man gir ut en ny telefon. Hvis det ikke går på garanti så taper butikken minst tusen kroner, ofte vesentlig mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...