Gå til innhold

Hjelp. Det koker!


Robinkle

Anbefalte innlegg

Sitter akkurat nå i et enormt støynivå som jeg har mått sitte i i noen måneder nå. Begynner å gå lei. Med et normalt bra støynivå så blir CPU 56 grader og system 48 grader. Slik jeg sitter nå ligger CPU på 43, men alt jeg gjør er å skrive. Så den popper opp til 48 hvis jeg spiller. Jeg får da et problem med at musa henger seg og går kun mot høyre og venstre, og en sort firkant under pilen, når den har hengt seg.

 

Kan noen anbefale meg hva jeg bør gjøre for å få dette systemet mest mulig stabilt, med lavest mulig støynivå? Hva jeg bør bytte ut, og hva jeg kan ha gjort feil?

Jeg har prøvd å bytte retning på vifter.

 

Jeg vurderer å bytte kabinett til et mindre. Kanskje denne..

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SF201T3B

 

Kraftigere Strømforsyning (thermaltake) og CPU kjøler (Thermalright ribbe med Papst vifte).

 

Systemoppsett:

Kabinett: Chieftech Fulltower, støydempet av noise control (matter)

Hovedkort: MSI KT600 Delta Series hovedkort.

Ram: 2x Twinmos PC3200 med kjøling, slik som twister serien har.

Harddisker: 1 WD Raptor 40 GB 3x Seagate 80 GB

Vifter: Fylt alle vifte plasser med Thermaltake Vifter (Gule og regulerbare, blåser inn bak og ut forran)

Fylt alle PCI plasser.

Strømforyning: Q-Tec 400W (trolig på bristepunktet)

2 CD stasjoner.

CPU: AMD Athlon XP2600 med Termaltake Volcano 12, kjøler med regulerbar vifte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg anbefaler deg å kaste ut den derre q-tec skiten med en gang... og kjøpe en bedre strøm forsyning med en gang...(store muligheter for at problemet ditt ligger her)

selv kan jeg anbefale denne. Du trenger antaglig ikke så mye som 550W men mist strømforsyningene er perfekte for di som ønker å ligge der ytelse møter støy.

 

Når det gjelder kjølingen derrimot bør du kjøpe deg vannkjøling, og gjærne på både gpu og nb også, og dærreter kaste ut alt av kabinett vifter.

 

Lydnivået burde etter en slik oppgradering være dramatisk senket, samtidig som at kjøleytelsen har steget...

(ønsker du enda lavere tempraturer kan du også kjøpe viftestyring til radiator viftene)

 

Kabinettet du har er det vel ikke noe galt med, og det passer forresten fint til vannkjøling :thumbup:

Endret av ElmotriX
Lenke til kommentar
jeg anbefaler deg å kaste ut den derre q-tec skiten med en gang... og kjøpe en bedre strøm forsyning med en gang...(store muligheter for at problemet ditt ligger her)

selv kan jeg anbefale denne. Du trenger antaglig ikke så mye som 550W men mist strømforsyningene er perfekte for di som ønker å ligge der ytelse møter støy.

 

Når det gjelder kjølingen derrimot bør du kjøpe deg vannkjøling, og gjærne på både gpu og nb også, og dærreter kaste ut alt av kabinett vifter.

 

Lydnivået burde etter en slik oppgradering være dramatisk senket, samtidig som at kjøleytelsen har steget...

(ønsker du enda lavere tempraturer kan du også kjøpe viftestyring til radiator viftene)

 

Kabinettet du har er det vel ikke noe galt med, og det passer forresten fint til vannkjøling  :thumbup:

Ja jeg har misstenkt at Q-tec strømforyningen er for liten og ikke blandt de beste. Den støyer og er blandt de billige.

 

Jeg er ikke så keen på Vannkjøling. Det er openbart en kaldere løsning, men strøm+vann=ikke helt trygt spør du meg. Ikke at jeg har testa da.

 

Men hvis jeg ikke skal ha vannkjøling. Hva burde jeg kjøpe da. Jeg vurderer også et nytt kabinett som jeg kan ta med på LAN isteden for denne digre klomsen.

Kan noen annbefale meg et kabinett. Evt en mening om det jeg fåreslo?

Endret av Robinkle
Lenke til kommentar
det kabinettet anbefaler jeg pådet sterkeste!

 

har det selv har hatt det et år og det er supert!

Satte meg ned med kabinett alternativene. Og jeg syntes den nye ThermalTake Shark ser veldig bra ut og har noen fine praktiske finesser. Og ganske lekkert

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=42231

http://www.thermaltake.com/xaserCase/shark/black/black.htm

 

Den er mye rimeligere enn Lepont kabinettet. jeg var fristet til å kjøpe lepont kabinettet på microplex men over 200 kr i frakt fristet ikke meg, så da var Thermaltake litt mer interessant. Dessuten er TT kabinettet laget for implementering av den nye gode og rimelige Vannkjølingskitet til thermaltake.

http://www.thermaltake.com/watercooling/cl...er/cl-w0005.htm

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=38804

Lenke til kommentar
(Gule og regulerbare, blåser inn bak og ut forran)

 

Snu om på dette så blir det nok bedre .

All varmlufta di kommer ikke ut ....

 

I de vifte montasjehullene som er høyest oppe skal viftene føre luft ut av

kabinettet.

De som er nærmest gulvet skal suge inn luft .

Akkurat... Jeg har byttet litt frem og tilbake. Og det viser ingen forskjell. Kan komme av alle ledninger som sitter tett pakka inni der.

Men av vifter som sitter nede så er et bare 1 vifte forran som trekker inn luft. Resten sitter bak harddiskene og ved cpu. Men jeg skal prøve å snu igjen så viftene oppe blåser ut. Siden viftene ved CPU'en blåste inn isteden for ut, så har det pakket seg masse støv på CPU ribba hvor ingen luft fra CPU vifta trakk igjennom til kjøleribba, holdt handa over cpu vifta og lufta blåste visst utover igjen. Mye av varme problemet kommer fra det. Tok frem støvsugeren for å få ut det værste. Men fikk ikke alt ut, så jeg må vel demontere og rense litt. men ikke før jeg får TT shark til uka sammen med en ny "aspire strømforsyning" (som kommer bra ut i test på overklokking.no og har en bra pris)

Endret av Robinkle
Lenke til kommentar
Det som ofte skjer er at hvis vitene bak trekker inn , bøyes luftstrømmen av og den frisklufta dras opp i PSU og ut igjen .

Slik at det blir dårlig strøm av friskluft som føres forbi CPU kjøleren.

Tross alt cpu har ingen nytte av å blåse lunken/varm luft på ribbene til heatsinken .

 

 

Eks. fra http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty..._docs/23794.pdf

Da forstår jeg :-)

Med tanke på at varm luft stiger. Det har jeg ikke tenkt på.

Lenke til kommentar
Smart det , jeg passer alltid på å ikke stable alle disker som sukkerbiter , men hopper over noen plasser/spor for å sikre luftgjennomstrømningen i kassa .

Ja når jeg har egentlig 5 disker så er ikke det så lett. Men shark kabinettet har stort mellomrom mellom 3.5" brønnene slik at det kommer luft i mellom. Så jeg tror det blir en yterlig forbedring. Shark har også en 120 mm vifte i hver ende av kabinettet og store luft hull på siden. Så jeg tror den er mer effektiv. Tror jeg skal skrive en annbefaling på det når jeg får det. Jeg tror det er et bra kabinett.

Endret av Robinkle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...